Page 1 of 1

Fråga om DME reläet, samnt 50% E85?

Posted: 2005-12-07 20:02:13
by Jon80
Jag vet att E85 frågan har varit uppe tidigare, men ramlade över en FAQ för 944, där det står.. längst ner på denna sida:

http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq12.html

att det finns en lite 'switch' på DME relät, där man kan ställa upp till 6% fetare bränsle, och gnistan -3 grader. Är detta något som kan utnytjas om man kör på en blandning av bensin och E85, eller är ändringarna för små?

Har man nytta av att kunna ändra om detta på en bil som går på ren bensin? Någon skillnad mellan NA och turbo?

Posted: 2005-12-07 20:07:36
by FekZen
Tjoh!

Det är marginell skilnad, switchen är till för att kunna köras på olika bra soppa i olika länder/kontinenter för olika marknad. Jag kan visa grafer på hur stor skilnad det är om du vill, när jag kommer hem senare ikväll.

Vad gäller E85 så visst kan du köra med större andel E85 om du fetar på lite, men så marginell skilnad som själva switchen gör, är det egentligen ingen större vits att labba med utan då kan du på samma gång även ställa upp soppatrycket och på så vis få till det bättre. Ska man köra på ren E85 så pratar man om 30-40% mer flöde.

Mvh Adde

Posted: 2005-12-07 20:49:46
by Jon80
Tack för det utförliga svaret, kunde vara kul att se en graf över skillnaden. Något man kan fippla med om man trycker i 98 istället för 95 bensin?

Mvh Jon

Posted: 2005-12-07 20:53:07
by Pär Hylander
Jon80 wrote:Tack för det utförliga svaret, kunde vara kul att se en graf över skillnaden. Något man kan fippla med om man trycker i 98 istället för 95 bensin?

Mvh Jon
Den mojängen (DME:n alltså, inte DME-reläet) sitter under en plywoodskiva framför passagerens fötter. Minns inte säkert, men jag har för mig man når den justeringen utan att öppna boxen (?)

Re: Fråga om DME reläet, samnt 50% E85?

Posted: 2005-12-07 20:55:21
by Corleone
Jon80 wrote:Jag vet att E85 frågan har varit uppe tidigare, men ramlade över en FAQ för 944, där det står.. längst ner på denna sida:

http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq12.html

att det finns en lite 'switch' på DME relät, där man kan ställa upp till 6% fetare bränsle, och gnistan -3 grader. Är detta något som kan utnytjas om man kör på en blandning av bensin och E85, eller är ändringarna för små?

Har man nytta av att kunna ändra om detta på en bil som går på ren bensin? Någon skillnad mellan NA och turbo?
Minus 3 grader tändning är åt fel håll. Behåll switchen, byt spridare och modelera med bränsletrycket tills du får rätt Afr.

Posted: 2005-12-07 22:34:28
by Tomas
I en 951 är FQS (Fuel Quality Switch) inställningarna som följer:
Läge 0, std
Läge 1, +3,1% bränsle
Läge 2, -3,1% bränsle
Läge 3, +6,2% bränsle
Läge 4, std bränsle, -2,73° tändning
Läge 5, +3,1% bränsle, -2,73° tändning
Läge 6, -3,1% bränsle, -2,73° tändning
Läge 7, +6,2% bränsle, -2,73° tändning

Detta är som redan sagt för lite ändring för att använda med E85.

Posted: 2005-12-07 23:36:50
by FekZen
Precis, det bästa är att ha swtichen original iom att det är europeiska värden. Har du USA import kan det vara läge att titta på hur switchen sitter, men skillnaden är som sagt ganska marginell.

Har lagt in värdena i Excel, är ingen mästare på det så är väl halvdant, men man ser att det skiljer rätt lite

Röd: Normal soppatabell
Lila: Fetare läge på switch

Posted: 2005-12-08 06:57:39
by Jon80
FekZen, intressant.. Antar att Z-amplituden i ditt diagram är effekt? Om så är fallet verkar bilen i de flesta fall leverera mer vid Normal soppatabell.

Om en motor spikar, beror inte det på för mager blandning? Borde väll kunna 'gardera' sig lite extra genom att vrida på lite fetare kanske? Eller hur är det sånt funkar med Turbo bilarna.. de har väll knacksensor som sköter det?

Men om jag förstått svaren såhär långt så är det "Ge F-n i att pillra" som gäller ;)

Posted: 2005-12-08 09:27:41
by FekZen
Värdena är tagna direkt ur DME från en 944 n/a. Jag har tagit de två lambdamapparna för olika marknader och lagt dem på varann i Excel. Axlarna är X=Last, Z=Varvtal och Y=börvärde för lambda.
(såg först nu att du hade en turbo, men principen och skilnaden är densamma vad gäller switchen, i turbon har jag för mig det finns fler än 2 varianter på lambdamappar men men)

Knacksensor på turbobilarna sköter egentligen ingenting utan den övervakar helatiden, så om ett knack uppstår så ändras tändningen till en mapp som är mycket snällare och på så vis kan man undvika fortsatt spikning om något galet skulle inträffa. Så vitt jag vet går den tillbaka i normalläge igen efter man startat om bilen, men jag är inte helt hundra hur det är på p944.

Jo altså switchen gör sån marginell skilnad, inget man behöver labba med. Är bättre att göra allt på riktigt om man nu ska hålla på.

Mvh Adde.

Posted: 2005-12-08 11:26:52
by Jon80
Tackar för jättebra svar FekZen.. Blev så himla nyfiken när jag läste om detta, och kunskapen här är ju tipp-topp :)