Page 1 of 2

Bromsvibrationer

Posted: 2005-12-03 21:10:26
by Peter L
Hej!
Efter 4 banmöten i år så blir det vibrationer i ratten vid inbromsning. Märks ingenting i låga hastigheter i ratten men det känns som att det hugger lite. Men vid högre över 110+ blir det rena naturupplevelsen i ratten.Speciellt kul blir det vid hög fart kraftig högersväng hård inbromsning nedför (motorvägsavfart). Skivorna bak är spår i men inte djupa,fram ser bra ut .Tacksam för tips för att korrigera problemet. Bilen används året runt.

Posted: 2005-12-03 21:38:50
by 944_Driver
Det kan ju vara skeva skivor men kolla också så att inte någon bussning i framvagnen som är slut.

//Magnus

Posted: 2005-12-04 15:48:00
by Peter L
OK Jag får be Besiktningskillen kolla noga när det är dax i februari.

Posted: 2005-12-04 18:17:45
by Jon80
Bilen kommer att gå igenom besiktningen även med vibrationer, bara bromsen tar som den ska. Dock vill jag höja ett STORT varningens finger!! Har nämligen haft samma fel på mina skivor, och de var skeva. Hade exakt samma fel som dig. Slutade med att bromsskivan gick av!!!! Måste ha varit av stressen från vibrationerna! Byt skivor runt om omedelbart för säkerhetskull!!

Posted: 2005-12-04 19:44:50
by sweanders
Det är nog inte troligt att du har skeva skivor, däremot kan det vara material från beläggen som fäst på skivan.

Posted: 2005-12-04 22:53:30
by Peter L
Aha! Går det att få bort genom att slipa eller nåt ?

Posted: 2005-12-04 23:32:13
by Highway
prova att sätta på ett par andra bromsklossar och så kör du med dom ett tag och sen kan du byta tillbaka...

Kolla även om skivorna är skeva och är dom det så är det bara att lämna in dom och få dom svarvade om det är tillräckligt med material kvar på dom

Posted: 2005-12-05 01:02:07
by Tomas
Jag skulle nog gissa på en dålig styrled, kulbult eller hjullager i framvagnen som troligaste orsaken. Men visst kan det vara skivorna eller beläggen oxå.

Posted: 2006-03-15 21:14:20
by Peter L
Nu har Jag bytt rubbet med grejor från utzon. min lokala workshop gjorde ett bra jobb med hela bilen det som dom hittade, går som en dröm tight och fin fast hög tomgång, det får man väl leva med 1100 rpm varm. 20 år gammal tycker Jag är BRA!

Posted: 2006-03-16 07:17:51
by Jon80
Du fick inget direkt svar på vad som verkade vara boven till skakningarna? Skeva bromsskivor gör ju att det blir som du beskrev

Posted: 2006-03-16 09:00:42
by Erppa
hade samma på bakaxeln, men skeva var skivorna dock inte utan endast ojämnt slitna, tvivlar startk på att en skiva kan bli skev ifall den är gjord av porsche. Förstår inte ens hur den i praktiken skulle kunna bli det.

Posted: 2006-03-17 19:34:11
by Peter L
Jo bilen känns tight koppling inga vibbar, bromsar hur bra som helst ? att dom fixade den berömda WW dörrstoppsknacket när man öppnar och stänger utan att påtala det, KANON verkstad men lämna när dom har lugnt av förståliga skäl.
ps bytt skivor och belägg ds

Kunskap och fingertoppskänsla är A och O :lol:

Posted: 2006-03-17 22:38:17
by 944_Driver
Tomgången går att justera om man vill, bygla två stift i diagnoskontakten och skruva på justerskruven. Finns beskrivet på clarksgarage.

//Magnus

Posted: 2006-03-18 22:38:55
by Peter L
944_Driver wrote:Tomgången går att justera om man vill, bygla två stift i diagnoskontakten och skruva på justerskruven. Finns beskrivet på clarksgarage.

//Magnus
Jag vet men vilken är det, diagnos kontakten, bild please! in natura. bromsvibbarna beror nog pga för inspirerad körning och för dålig avkylning efter racet.

Posted: 2006-03-19 07:50:58
by Jon80
Erppa wrote:hade samma på bakaxeln, men skeva var skivorna dock inte utan endast ojämnt slitna, tvivlar startk på att en skiva kan bli skev ifall den är gjord av porsche. Förstår inte ens hur den i praktiken skulle kunna bli det.
Har inget med Porsche att göra. Om skivorna går Riktigt varma, och du åker igenom en vattenpöl tex så slår sig stålet. Finns även exempel (tex mina gamla skivor) som blivit så varma på vissa ställen att den tagit lokal härdning. Resultatet av detta blir att skivan blir ojämt sliten. Dvs att den blir tex 41mm tjock på ena sidan, men bara 39mm på andra. Alltså inget speciellt med just porsches bromsskivor. Sen kan man även få detta fenomen med att broms för lite. Finns flera exempel på skivor som fått rostpålägg på bakskivorna pga att man bromsat för lätt. Resultatet blir även där skevt slitna skivor, som inte går att 'bromsa' bra igen, utan måste svarvas.

Skeva bromsskivor är förövrigt inte helt ovanligt.