Bromsvibrationer

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Bromsvibrationer

#1 Post by Peter L »

Hej!
Efter 4 banmöten i år så blir det vibrationer i ratten vid inbromsning. Märks ingenting i låga hastigheter i ratten men det känns som att det hugger lite. Men vid högre över 110+ blir det rena naturupplevelsen i ratten.Speciellt kul blir det vid hög fart kraftig högersväng hård inbromsning nedför (motorvägsavfart). Skivorna bak är spår i men inte djupa,fram ser bra ut .Tacksam för tips för att korrigera problemet. Bilen används året runt.
Peter L

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det kan ju vara skeva skivor men kolla också så att inte någon bussning i framvagnen som är slut.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#3 Post by Peter L »

OK Jag får be Besiktningskillen kolla noga när det är dax i februari.
Peter L

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Bilen kommer att gå igenom besiktningen även med vibrationer, bara bromsen tar som den ska. Dock vill jag höja ett STORT varningens finger!! Har nämligen haft samma fel på mina skivor, och de var skeva. Hade exakt samma fel som dig. Slutade med att bromsskivan gick av!!!! Måste ha varit av stressen från vibrationerna! Byt skivor runt om omedelbart för säkerhetskull!!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by sweanders »

Det är nog inte troligt att du har skeva skivor, däremot kan det vara material från beläggen som fäst på skivan.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#6 Post by Peter L »

Aha! Går det att få bort genom att slipa eller nåt ?
Peter L

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by Highway »

prova att sätta på ett par andra bromsklossar och så kör du med dom ett tag och sen kan du byta tillbaka...

Kolla även om skivorna är skeva och är dom det så är det bara att lämna in dom och få dom svarvade om det är tillräckligt med material kvar på dom
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Tomas »

Jag skulle nog gissa på en dålig styrled, kulbult eller hjullager i framvagnen som troligaste orsaken. Men visst kan det vara skivorna eller beläggen oxå.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#9 Post by Peter L »

Nu har Jag bytt rubbet med grejor från utzon. min lokala workshop gjorde ett bra jobb med hela bilen det som dom hittade, går som en dröm tight och fin fast hög tomgång, det får man väl leva med 1100 rpm varm. 20 år gammal tycker Jag är BRA!
Peter L

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Du fick inget direkt svar på vad som verkade vara boven till skakningarna? Skeva bromsskivor gör ju att det blir som du beskrev
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#11 Post by Erppa »

hade samma på bakaxeln, men skeva var skivorna dock inte utan endast ojämnt slitna, tvivlar startk på att en skiva kan bli skev ifall den är gjord av porsche. Förstår inte ens hur den i praktiken skulle kunna bli det.
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#12 Post by Peter L »

Jo bilen känns tight koppling inga vibbar, bromsar hur bra som helst ? att dom fixade den berömda WW dörrstoppsknacket när man öppnar och stänger utan att påtala det, KANON verkstad men lämna när dom har lugnt av förståliga skäl.
ps bytt skivor och belägg ds

Kunskap och fingertoppskänsla är A och O :lol:
Peter L

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Tomgången går att justera om man vill, bygla två stift i diagnoskontakten och skruva på justerskruven. Finns beskrivet på clarksgarage.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#14 Post by Peter L »

944_Driver wrote:Tomgången går att justera om man vill, bygla två stift i diagnoskontakten och skruva på justerskruven. Finns beskrivet på clarksgarage.

//Magnus
Jag vet men vilken är det, diagnos kontakten, bild please! in natura. bromsvibbarna beror nog pga för inspirerad körning och för dålig avkylning efter racet.
Peter L

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#15 Post by Jon80 »

Erppa wrote:hade samma på bakaxeln, men skeva var skivorna dock inte utan endast ojämnt slitna, tvivlar startk på att en skiva kan bli skev ifall den är gjord av porsche. Förstår inte ens hur den i praktiken skulle kunna bli det.
Har inget med Porsche att göra. Om skivorna går Riktigt varma, och du åker igenom en vattenpöl tex så slår sig stålet. Finns även exempel (tex mina gamla skivor) som blivit så varma på vissa ställen att den tagit lokal härdning. Resultatet av detta blir att skivan blir ojämt sliten. Dvs att den blir tex 41mm tjock på ena sidan, men bara 39mm på andra. Alltså inget speciellt med just porsches bromsskivor. Sen kan man även få detta fenomen med att broms för lite. Finns flera exempel på skivor som fått rostpålägg på bakskivorna pga att man bromsat för lätt. Resultatet blir även där skevt slitna skivor, som inte går att 'bromsa' bra igen, utan måste svarvas.

Skeva bromsskivor är förövrigt inte helt ovanligt.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users