Page 1 of 1
Packning
Posted: 2005-12-03 12:03:30
by Adde_k
Vart får man tag på packningen till oljefiltret? tydligen så har den pajjat när den stod utomhus

hos lackfirman över natten å sen när de skulle plocka in bilen har oljefiltret lossnat?!?! å sprutat olja över hela deras gård...
Killen på lackfirman sa att packningen var stenhård. (å att den va fyrkantig?!) :/
Hittar inte packningen varken på mekonomens hemsida eller utzons, om jag inte minns fel så levereras packningen INTE med nytt filter.
Tack på förhand.
Posted: 2005-12-03 13:05:12
by sweanders
Om du tänker på den svarta gummiringen så följer den med filtret. Förstår dock inte hur den kan gå sönder..
Posted: 2005-12-03 14:12:17
by Adde_k
ska kolla på filtret å återkomma.
För det e väl enda packningen där sitter?
Posted: 2005-12-04 00:06:31
by Andreas Zolnir
Skulle tro att dom har varvat din bil väldigt hårt med kall olja,
Då kan man komma upp i skadligt höga oljetryck på 944an.
Händer även att man skjuter packboxen till kamaxeln på det viset.
Posted: 2005-12-04 11:31:58
by Adde_k
Andreas Zolnir wrote:Skulle tro att dom har varvat din bil väldigt hårt med kall olja,
Då kan man komma upp i skadligt höga oljetryck på 944an.
Händer även att man skjuter packboxen till kamaxeln på det viset.
Hur utläser du det? :/
Re: Packning
Posted: 2005-12-04 11:55:16
by FSN
Adde_k wrote:Vart får man tag på packningen till oljefiltret? tydligen så har den pajjat när den stod utomhus

hos lackfirman över natten å sen när de skulle plocka in bilen har oljefiltret lossnat?!?! å sprutat olja över hela deras gård...
Killen på lackfirman sa att packningen var stenhård. (å att den va fyrkantig?!) :/
Hittar inte packningen varken på mekonomens hemsida eller utzons, om jag inte minns fel så levereras packningen INTE med nytt filter.
Tack på förhand.
Packningen är med filtret och är antagligen fyrkantig från början. Köp nytt filter.
Posted: 2005-12-04 13:01:42
by Pär Hylander
Adde_k wrote:Andreas Zolnir wrote:Skulle tro att dom har varvat din bil väldigt hårt med kall olja,
Då kan man komma upp i skadligt höga oljetryck på 944an.
Händer även att man skjuter packboxen till kamaxeln på det viset.
Hur utläser du det? :/
När oljan är kall så är viskositeten högre, vilket ger ökat strömningsmotstånd och därmed högre oljetryck. Ev bristande funktion av överströmningsventilen kan ge samma effekt, även tillsammans med varvande av motorn.
Posted: 2005-12-04 16:05:07
by Adde_k
jojo, det förstår ju jag också, men borde filtret lossna pga. det?
Posted: 2005-12-04 16:25:35
by Pär Hylander
Om det varit lite halvdåligt åtskruvat så kan det extra lilla oljetrycket göra att packningen trycks ut.
Sådana packningar, ska som tidigare skrivits, ha en 4-kantig profil. Sen när det är fryskallt så blir nog den sortens gummi tämligen hårt ja.
Antagligen hade det hänt för dig själv senare i vinter om det inte hänt nu, men nog skulle jag gissa att lite extra högt oljetryck varit inblandat.
Låt oss hoppas att det inte blivit några lagerskador bara, hamnade oljan på deras gårdsplan så var det olja som skulle smort dina lager. Förklarade dom om packningen var helt utryckt (illa) eller endast en liten flik (troligen mindre illa, för då har där kanske kommit olja till lagerna. Om dom bedyrar och du tror om dom säger att oljetryckslampan inte lös när dom körde bilen över gårdsplan så är det nog ingen fara.
Posted: 2005-12-04 17:09:03
by 944_Driver
Brorsan råka ut för en liknande sak när han bytte filter på sin pegga, den gamla packningen släppte från filtret och satt kvar utan att han tänkte på det. När han skruva dit det nya filtret hade han alltså dubbla packningar och det funka riktigt illa om man inte ser till de rostskyddande egenskaperna i motorutrymmet. Felet upptäcktes dock direkt så det blev inga andra skador än en jäkla sörja att städa upp.
//Magnus
Posted: 2005-12-04 17:45:40
by Adde_k
hmmms. frågade aldrig om oljelampan, han sa att han tittade bak å såg massa olja... låter väldigt skumt..
bilen stod tydligen ute över natten å jag antar att de kan ha gasat på för att få upp värmen i bilen ur defrostsynpunkt. :/
Han sa inget om oljelampan.. nåja, vi får väl se, han körde iaf ingen längre sträcka som jag förstod det.
Posted: 2005-12-05 07:37:02
by Pär Hylander
944_Driver wrote:Brorsan råka ut för en liknande sak när han bytte filter på sin pegga, den gamla packningen släppte från filtret och satt kvar utan att han tänkte på det. När han skruva dit det nya filtret hade han alltså dubbla packningar och det funka riktigt illa om man inte ser till de rostskyddande egenskaperna i motorutrymmet. Felet upptäcktes dock direkt så det blev inga andra skador än en jäkla sörja att städa upp.
//Magnus
Det där har jag gjort oxo på en Mazda. Man fick en mkt tydlig visuell bild av oljepumpens kapacitet
