Page 1 of 4
Val av turbo?
Posted: 2005-11-26 12:37:00
by Rikard
Jag vet att ämnet behandlats i en tidigare tråd men då var fokus mest på mer effekt och stora aggregat.
Jag är mer ute efter bättre respons. Har idag Area 951:s steg 4 sats och ett K26/8 aggregat. Laddar cirka 1.1 Bar
Vad är bäst?
Vad är mest prisvärt?
Vad skall man undvika?
Vart skall man handla?
Alla tips mottages tacksamt
Rikard
Posted: 2005-11-26 12:48:21
by Highway
Rikard du behöver absolut inte köra fortare det är bra som det är
Ha det bra
Magnus
Posted: 2005-11-26 13:43:16
by Rikard
Highway wrote:Rikard du behöver absolut inte köra fortare det är bra som det är
Ha det bra
Magnus
Magnus
Så stora famsteg som du gjorde förra året tvingas jag nu att ta till drastiska åtgärder
Rikard
Posted: 2005-11-26 17:48:43
by Dea
I teorin är det ganska lätt:
* Välj modernast möjliga kullagrade turbofamilj.
* Välj kompressordel efter hur mycket effekt du har tänkt dig och lägg inte till utrymme att växa i
* Välj minsta möjliga avgashus som ger acceptabel temperatur och avgasmottryck
Och vips så kan man med rätt chip/motorstyr få en betydligt rappare turbo som kommer att ladda tidigare
Som nämts i den andra turbotråden är nog dom minsta i Garrett GT2871R eller GT3071R serie det bästa man kan ha just nu.
Problemet är kostnaden , kan man inte hitta en med KKK avgashus eller en med avgashus modifierat för att passa på grenröret blir det en hel del jobb och därmed kostnad....
Enklast är att köpa från nån som har anpassat dessa turbos för våra bilar, säkert billigast också.
/Dea
Posted: 2005-11-27 03:13:52
by Rikard
Dea:
Tack för ditt svar! Som du skriver i sista meningen - enklast är att köpa från någon som anpassat dessa turbos för våra bilar - Vem är denna person? Vilken firma rekommenderas?
Rikard
Posted: 2005-11-27 15:56:55
by djungel-Jim
Rikard wrote:Vilken firma rekommenderas?
Den firma som jag tycker brukar rekommenderas mest är vitesse racing i usa.. Men det kan ju bli rätt krångligt och dyrt att beställa från staterna. Annars har du ju revline racing här i sverige som är grymt duktiga, hjälpsamma och kunniga - de lär kunna hjälpa dig att hitta precis rätt turbo för dina behov! De har klart bäst priser i sverige på garretaggregat dessutom.
Posted: 2005-11-27 19:16:55
by Tomas
Dea wrote:I teorin är det ganska lätt:
* Välj modernast möjliga kullagrade turbofamilj.
* Välj kompressordel efter hur mycket effekt du har tänkt dig och lägg inte till utrymme att växa i
* Välj minsta möjliga avgashus som ger acceptabel temperatur och avgasmottryck
Och vips så kan man med rätt chip/motorstyr få en betydligt rappare turbo som kommer att ladda tidigare
Som nämts i den andra turbotråden är nog dom minsta i Garrett GT2871R eller GT3071R serie det bästa man kan ha just nu.
Problemet är kostnaden , kan man inte hitta en med KKK avgashus eller en med avgashus modifierat för att passa på grenröret blir det en hel del jobb och därmed kostnad....
Enklast är att köpa från nån som har anpassat dessa turbos för våra bilar, säkert billigast också.
/Dea
Tyvärr är inte praktiken lika lätt som teorin i detta fall.
Såvitt jag vet säljer ingen GT aggregat som är "bolt-on" på en 951. Ska man montera en standard GT turbo blir det en hel del arbete med att anpassa avgassidan samt troligen även oljeutloppet mot motorfästet.
Vad som är bäst och mest prisvärt är omöjligt att svara på eftersom vi alla har olika prioriteringar.
De vanligaste varianterna för 951 är dessa:
- K27/6 - Mer effekt och snabbare respons än K26/8.
- K27/8 - Mer effekt än ovanstående men med marginelt sämre respons än K26/8.
- Garrett hybrider med T04e kompressor och KKK replica avgashus. Dessa finns i en uppsjö olika kompressortrim, -50 kan vara en lämplig storlek för en lätt trimmad 951, och några olika turbinbhjul. Dessa är något dyrare än K27/X och kanske något effektivare. Möjligheten till anpassning är större eftersom antalet varationer är större men samtidigt krävs kunskap för att välja rätt.
- GT aggregat är de modernaste och effektivaste men samtidigt dyra och kräver anpassning för att passa. Finns i en uppsjö storlekar.
De olika trimfirmorna säljer ofta varianter på T04e kompressor med KKK replica turbin, t.ex. Vitesse's gamla steg 2. Den nya steg 2 har troligen ett modernare kompressorhjul i ett T04e kompressorhus.
Är du ute efter snabb respons och skaplig effektökning till ett vettigt pris är nog en K27/6 (med 7200 seriens kompressor) ett bra val. Har för mig att man kan få en för knappt $800 i USA t.ex. hos
Majesticturbo
Vad gäller inköpsställe så kan man köpa direkt från en turbofirma som bygger/renoverar turbos t.ex majestic i USA eller GIK i Sverige eller via en Porschetrimfirma. Köper man direkt av en turbofirma blir priset lägre (trimfirmerna köper ju själva av en turbofirma) men det krävs ibland mer kunskap för att göra det. Det krävs mindre kunskap att köpa av en trimfirma, då får man lita på att firman har valt rätt aggregat, och för den tjänsten får man betala lite (eller ibland mycket) mer.
Tomas
Posted: 2005-11-27 20:01:42
by Corleone
Jag gillar den här. Känns lagom på nåt sätt...
Posted: 2005-11-27 20:17:51
by DLS
Corleone
Rätt lagom????????
Den där sväljer ju hela grävlingar till frukost
Nån som vet på vilka bilar som k27/6 sitter på orginal?
Audi RS2?
Det låter som ett agg för mig

Posted: 2005-11-27 20:42:46
by Corleone
DLS wrote:Corleone
Rätt lagom????????
Den där sväljer ju hela grävlingar till frukost
Nån som vet på vilka bilar som k27/6 sitter på orginal?
Audi RS2?
Det låter som ett agg för mig

Han som äger ITS:en å bilden heter Tony och han kan ha en K27/8 till en RS2 liggandes. Ska jag fråga?
Själv ska han ha ITS:en på sin 2,3 liters Audi 5:a. Siktar på >800 hk vid 8500 rpm, optimeras nu för E85.
Posted: 2005-11-27 21:15:14
by djungel-Jim
HAHA härlig storlek på den där turbon! Jag hoppas jag får möjlighet att se den där audin rulla någon gång.. den lär få en rätt ordentlig turbokick! (kul att se så många börja använda sig av E85 också!)
Bra sammanfattning av vilka olika sorters turboagg man har att välja mellan corleone!
Posted: 2005-11-28 10:49:42
by DLS
Har nu luskat fram att på RS2 sitter det en k24/26 eller om man säger k26/24.
Posted: 2005-12-03 14:51:17
by Dea
Undrar om denna skulle kunna funka på våra bilar, är egentligen till en audi
http://www.034motorsport.com/product_in ... 858d99ee51
/Dea
Posted: 2005-12-03 15:33:10
by DLS
Den såg trevlig ut
Det står ju här att det ska passa både audi o porsche
http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=107
A direct bolt in to the Audi/Porsche K24/K26 exhaust manifolds and downpipes.
Posted: 2005-12-03 16:33:09
by Dea
Undrar hur det är med olje och vattenanslutningarna ?
/Dea