Page 1 of 1
Byta wastegate?
Posted: 2005-11-22 21:36:04
by DLS
Jag undrar om det finns några fördelar med att byta till en 38mm tial wastegate jämfört mot en orginal som är chimsad?
Posted: 2005-11-22 21:57:39
by djungel-Jim
Största fördelen är att laddtrycket kommer att hållas kvar klart mycket bättre på höga varv.
Posted: 2005-11-22 22:01:12
by DLS
Vad ska du ha för nån djungel-jim?
Har du bestämt dig för nån turbo än?
Måste kolla in din bil nästa år, kanske kan ta nån porsche träff runt stockholm i vår o ta en fika o snacka lite skit

Posted: 2005-11-23 08:10:11
by djungel-Jim
Jag ska köra med en tial 38mm samt en elektrisk boost controller. Bara den ändringen tror jag kommer göra en stor skillnad mot min sandénchimmade wastegate.
Turbon håller jag fortfarande på att velar om - jag har inte kommit till ett beslut riktigt ännu
Vi måste helt klart få till fler 944a träffar nästa säsong! Det var riktigt dåligt med sånt förra säsongen tycker jag. Att träffas, sparka däck och snacka skit är allt för underskattat här

Posted: 2005-11-23 09:01:32
by patand
djungel-Jim wrote:Att träffas, sparka däck och snacka skit är allt för underskattat här

Ingen får sparka på mina däck!

Men det övriga går bra!

Posted: 2005-11-23 09:18:30
by Pär Hylander
Jag tycker garageträffar ger mer än att se ett knippe parkerade bilar. Garage är bättre för då kommer man ju åt att kika på alla pågående modifieraringar etc.
Det är säsong för garageträffar nu...
Posted: 2005-11-23 22:37:20
by Tomas
Wastegatebyte är egentligen överrelamerat.
Porsche designade original wg som den (med mjuk fjäder) är av två anledningar.
-När Motronicsystemet upptäcker något problem ska det kunna ställa ned laddtrycket till en säker (låg) nivå.
-Hindra turbon att arbeta utanför sitt normala (och effektiva) arbetsområde. Anledningen till att laddtrycket sjunker på högre varv är att avgastrycket ökar kraftigt när turbon kommer utanför sitt optimala arbetsområde. I och med att turbons verkningsgrad sjunker så kommer luften ut från turbon att bli mycket varmare än normalt samtidigt som turbon kräver mer kraft att driva och därmed ökar avgasmottrycket. Med en annan wastegate kan man tvinga upp laddtrycket på högre varv. Detta har dock ett pris. Luften in i cylindrarna blir onödigt varm vilket gör att luftmassan inte ökar så mycket som laddtrycksökningen borde ge, sedan blir avgastömningen sämre p.g.a det höga avgasmottrycket. Båda dessa faktorer bidrar till att höja temperaturen i förbränningsrummet och göra motorn känsligare för spikningar.
Jag kör med en Tial 38 (jag föll för grupptrycket...). Skillnaden jämfört med min kraftigt shimsade original var väldigt liten vad gäller laddtryck på högre varv. Dock hade jag shimsat med ett 2-3 ggr tjockare shims än vad som är brukligt.
Satsa hellre på en större turbo först har ni sedan pengar över och vill fortsätta så köp en Tial 38.
Posted: 2005-11-24 11:55:14
by sweanders
En bra fungerande originalwastegate är bra vid låga laddtryck då det är det den är optimerad för.
Det som man ofta inte märker när man kör med någorlunda lågt laddtryck är om WG inte är tät. Jag har bänkat två 951 där båda bilarna hade problem med att bygga laddtryck och det löste sig genom att byta till en uppgraderad original WG på den ena bilen och TiAl på den andra. Själv har jag beställt en TiAl 38 mm att ha montera på min bil nu i vinter i samband med byte av turbo och annat.