Transaxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
mefistofeles
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Transaxel

#1 Post by mefistofeles »

Hejsan innan ni hänger mig så ska ni veta att jag har hört alla fördomar om mitt bil val , så håll igen så är ni snälla ;)

Håller på att samla information till ett projekt där en Volvo 340 är utgångsobjektet. Om ni inte visste det har även 340 transaxel ifrom av en bakmonterad Volvo M47 växellåda. Problemet är att den inte håller för höga effekter den ger med sig runt 250 hk om man buskör. Därför är jag på jakt efter en annan typ av låda och transaxel. Vill inte gå ifrån transaxel då jag vill ha en bra viktfördelning vid bankörningar mm.
  • Hur stryktåliga är 944/928 låda och drivaxlar.
    Hur mycket kan man ladda utan att köra sönder saker?
    Vad är det för typ av diff?
    Hur är det med reservdelar till växellådan?

Pär Hylander
Raceputte

#2 Post by Pär Hylander »

Lådan i 944 torbo (lite förstärkt jmf med vanlig 944) brukar nog inte ge problem före 350 hk ivf, kanske håller ännu mer. Beror väl på hur man kör.

Öppen diff eller ramplamelldiffbroms. Låda från 968 kan fås med diffbroms av torsentyp. Om 928 vet jag inget

Tror det är helt ok med reservdelar.

Dessa lådor har väldigt mycket gemensamt med lådorna i framhjulsdriva audi 100 / 200. Dessa audilådor brukar vara mycket billigare...

Om du ska köra amerikansk rivstartstävling oxo med ändamålsendliga däck så vet jag inte om det håller så bra. Dessbättre ägnar sig nog dom flesta porscheåkare åt motorsport som även innefattar bromspedal och ratt, så det är nog lite snälla mot transmissionen. Alternativ så används bilarna inte alls i sportsammanghang. :-)
Pär Hylander

mefistofeles
NA-Poster

#3 Post by mefistofeles »

Pär Hylander wrote: Om du ska köra amerikansk rivstartstävling oxo med ändamålsendliga däck så vet jag inte om det håller så bra. Dessbättre ägnar sig nog dom flesta porscheåkare åt motorsport som även innefattar bromspedal och ratt, så det är nog lite snälla mot transmissionen. Alternativ så används bilarna inte alls i sportsammanghang. :-)
Önskemålet är att ha en bil med transaxel som ska klara av hårda förhållanden på stripp och bana. Det är alltså inte samma låda på 944 och 928? Vad är orginaleffekten på 928? Visst har 928 V8, då borde den klara högt vridmoment.
Som du hör har jag precis fått upp ögonen för porsche drivlinan så jag är inte så påläst ännu.
Har även ögonen öppna efter krockskadade Corvette C5/C6 som kan vara lämplig att ta drivlinnan ifrån. Men då snackar vi pengar.

Planerna är att ha ca 400 hk i min 340, och det ska hålla för klistradstripp och slicks. Receptet på motor är B230 strokad till 2,5L med 16V topp och Gt32 turbo.

Post Reply