Vevstakslager
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Vevstakslager
Eftersom oljepickupen på bilen gick av tänkte jag nog byta vevstakslager då jag ändå har rivit ner allt (se min biltråd).
Hittade denna sida med mycket bra pris på et set! http://www.foreigncarpartsonline.com
$64.40 för ett Rod bearing kit
Det blir med lätthet klart under 1000 spänn med frakt moms, tull osv. och Sandén säljer för 1500:-
Någon som har något att säga om detta eller är det bara att slå till?
Ska lossa ett lager och se hur det ser ut och lägger ut en bild på det senare.
Alla tankar om köpet, produkten, förfarandet av själva bytet osv. mottages tacksamt!
Mvh Gustav Hedelin
Hittade denna sida med mycket bra pris på et set! http://www.foreigncarpartsonline.com
$64.40 för ett Rod bearing kit
Det blir med lätthet klart under 1000 spänn med frakt moms, tull osv. och Sandén säljer för 1500:-
Någon som har något att säga om detta eller är det bara att slå till?
Ska lossa ett lager och se hur det ser ut och lägger ut en bild på det senare.
Alla tankar om köpet, produkten, förfarandet av själva bytet osv. mottages tacksamt!
Mvh Gustav Hedelin
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Nu har jag plockat loss lagrena på tvåans cylinder.
Visst ser dom inte 100 ut men är det 18200 mil eller oljetryckfall som gör utseendet på dem?
Lite metalliskt gunk på ena lagret på utkanten, sticker upp som grader ungefär. Går lätt att pilla bort. Det både syns och känns på lagerytorna att det är repor, gällande djuphet osv kan jag inte bedömma om det är askass eller bara vanligt slitage. Vad gäller färgen så skulle dom varit mer blå om det hade gått varmt eller? Nu är dom åt det gula hållet. Hursomhelst ska dom bytas.
Vad gäller veven så syns längsgående repor och dom känns knappt med nageln men det är absolut inte något grovt. Jag anser att den biten är lugn! Säg till om jag har fel och kom med bedömningstips!
Hur tycker Ni det ser ut?
Mvh Gustav Hedelin
Visst ser dom inte 100 ut men är det 18200 mil eller oljetryckfall som gör utseendet på dem?
Lite metalliskt gunk på ena lagret på utkanten, sticker upp som grader ungefär. Går lätt att pilla bort. Det både syns och känns på lagerytorna att det är repor, gällande djuphet osv kan jag inte bedömma om det är askass eller bara vanligt slitage. Vad gäller färgen så skulle dom varit mer blå om det hade gått varmt eller? Nu är dom åt det gula hållet. Hursomhelst ska dom bytas.
Vad gäller veven så syns längsgående repor och dom känns knappt med nageln men det är absolut inte något grovt. Jag anser att den biten är lugn! Säg till om jag har fel och kom med bedömningstips!
Hur tycker Ni det ser ut?
Mvh Gustav Hedelin
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- H.Magnusson
- S-Poster
- Posts: 159
- Joined: 2004-04-11 09:59:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal
- Contact:
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Re: Vevstakslager
Jag har två kommentarerheadline wrote: Någon som har något att säga om detta eller är det bara att slå till?
1. kolla noga så att du inte behöver överdimension på lagren.
Det är ju lite surt att köpa nya från USA om de inte passar.
2. Jag tar 600kr...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag hade inte varit säker på att vevtapparnas lageryta är ok, eller att ramlager resp ramlagerytor på veven är ok. Men visst kan man chansa lite och stoppa i nya vevlager och prova, det är ju bara 600 kr man riskerar. Fast isåfall ska du se till att prova motorn rejält i vinter, man vill ju inte bryta första testkörningen i april för att byta motor....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- H.Magnusson
- S-Poster
- Posts: 159
- Joined: 2004-04-11 09:59:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Ett stort aber angående att "plocka ut motorn" är att bilen står 10 mil bort pga att jag inte har hittat något bra ställe att ha bilen här i Göteborg. Det är lite krångligt och framför allt tidsödande att åka hem annat än på helger och då vill man ju faktisk vara lite ledig också i mellanåt...
Om någon har plats för en bil eller kanske bara en motor i göteborg i något garage/verkstad så hör gärna av Er!
Det sista jag gjorde innan jag åkte från bilen var att plocka loss lagren på en cylinder. Ha pratat med en "gammal räv" som tipsade om att jag skulle polera veven på plats och se om reporna är material från lagren. Om så är fallet så ser jag inga problem med att bara byta lagrena. Synpunkter?
Jag vill verkligen inte chansa utan vill göra det som krävs, är veven kass får jag väl helt enkelt riva motorn, trots att det är surt som rönnbär...
Sen att jag varken har motorlyft eller stativ spelar givetvis in en del... Någon som har att låna ut mot en öl eller två?
Hela grejen lägger lite sordin på det i övrigt roliga meket som jag hellre hade sysslat med...
Tack så länge och godnatt!
Mvh Gustav Hedelin
Om någon har plats för en bil eller kanske bara en motor i göteborg i något garage/verkstad så hör gärna av Er!
Det sista jag gjorde innan jag åkte från bilen var att plocka loss lagren på en cylinder. Ha pratat med en "gammal räv" som tipsade om att jag skulle polera veven på plats och se om reporna är material från lagren. Om så är fallet så ser jag inga problem med att bara byta lagrena. Synpunkter?
Jag vill verkligen inte chansa utan vill göra det som krävs, är veven kass får jag väl helt enkelt riva motorn, trots att det är surt som rönnbär...
Sen att jag varken har motorlyft eller stativ spelar givetvis in en del... Någon som har att låna ut mot en öl eller två?

Hela grejen lägger lite sordin på det i övrigt roliga meket som jag hellre hade sysslat med...
Tack så länge och godnatt!

Mvh Gustav Hedelin
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
Har lyft....och öl!. Ena lätt flyttbar, dock ej den andra. Gissa vad som är vad.....
Skruva väl, Gustav.
/Andgus

Skruva väl, Gustav.
/Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Det är svårt att bedömma bilder men jag håller med H.Magnusson. Lagerna är totalt kvaddade. Vid normalt slitage så är de helt repfria och yttersta beläggningen som är grå skall vara kvar. Under den grå ytan finns gul metall. Den får inte synas. Det är väldigt ovanligt att veven klarar sig när det ser så här illa ut. Kolla upp toleranserna i verkstadsmanualen och mät tappdiametrar. Sannolikt måste även ramlager bytas.
Tyvärr.
Bengt
Tyvärr.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users