Page 1 of 1

Vad är detta?? (kallas Venturi Tube)

Posted: 2005-11-11 12:21:54
by spirou944t
Någon som vet vad det är, och hur den funkar!?

När jag rev toppen så hade jag isär denna.
Den var lite skitig mm.
Fatta aldrig hur den funka, återmontera som den satt,
men den var lite sliten, så jag misstänker att funktionen inte är 100!

Kallas "venturi tube for vacuum hose"
Kolla länken
http://www.944online.com/cgi-local/ASI_ ... m-944turbo


Den tenderar att åka isär när jag kör.

Posted: 2005-11-11 13:10:39
by Pär Hylander
Det är nog en sorts ejektor. När man skickar en ström av något genom den raka delen (från höger till vänster på den bilden) så skapas det ett undertryck i den sneda anslutningen.

Var satt den? Varthän gick slangarna?

Posted: 2005-11-11 13:53:09
by spirou944t
Har inte riktigt koll!
Kolla bilden. Sitter under plenum.
Slangen som jag försökt markera sitter i den främre
delen, och det är dem som lossnar.
Den gör en 180-graders böj och går upp mot någon av
vacum-ventilerna.

Posted: 2005-11-11 14:40:36
by sweanders
Porsche tog bort Venturin på senare årsmodeller av 951, sök på Rennlist efter "Venturi delete kit" så får du fram vad du behöver för att ta bort det.

Man kan koppla förbi det med lite extra slang. :)

Posted: 2005-11-11 16:26:51
by 944_Driver
Gissar att den finns där för att skapa ett vakuum även när man har laddtryck.

//Magnus

Posted: 2005-11-12 09:27:48
by claves
Hmm...

skulle vilja veta hur det ser ut på en bil utan men antar att denna bild har venturi tunneln.


men vilken av de två är det?

Image

/Claves

Posted: 2005-11-15 10:52:01
by spirou944t
sweanders wrote:Porsche tog bort Venturin på senare årsmodeller av 951, sök på Rennlist efter "Venturi delete kit" så får du fram vad du behöver för att ta bort det.

Man kan koppla förbi det med lite extra slang. :)
Sökte och hitta en hel del...suck vad mycket det var skrivet.
Det var en som hade lite koll och som hade skrivit ihop en instruktion som
jag tyvärr inte läst igenom..jobbar på det!

Många köpte något av kiten och sen skruva dit prylarna, inga foton
eller liknande så att man ser hur det skall sitta. :(

Posted: 2005-11-16 08:57:43
by spirou944t
claves wrote:Hmm...

skulle vilja veta hur det ser ut på en bil utan men antar att denna bild har venturi tunneln.


men vilken av de två är det?

Image

/Claves
Det är den nedre av dom, som ser ut som ett Y

Kolla denna bild också!
Den som är bredvid D:et.

Image

Posted: 2005-12-07 08:23:39
by claves
Tänkte kapa dena tråden med en tilläggsfråga...

På bilden över finns det en Temperatur valv (I)

Öppnar den vid 58 grader eller stänger den samt vad går den vidare till?
Vad gör en fule vapor purge system?

/Claves

Posted: 2006-01-18 19:29:22
by spirou944t
Måste lyfta denna igen!
Venturitube kopplar ihop plenum, bromsservo och
(som jag kan se på bilden) turbon.
Bromsservot borde vara ihopkopplat med insuget innan turbon,
dvs där det är undertryck!
Fast det är väl det som skall skapas, i venturituben!
Om nu inte servot jobbar med övertryck!

Någon...??? :?

Posted: 2006-01-18 23:27:28
by Tomas
Bromsservort vill ha vakuum från plenum, övertryck finns ju där bara kortare stunder och knappast då du vill bromsa, sedan har servot en backventil som lagrar vakuumet även om det blir övretryck.

Vapor purge system är rening av kolfiltret som samlar bensinångor från tanken.

Posted: 2006-01-19 08:25:56
by spirou944t
Tomas wrote:Bromsservort vill ha vakuum från plenum, övertryck finns ju där bara kortare stunder och knappast då du vill bromsa, sedan har servot en backventil som lagrar vakuumet även om det blir övretryck.
Så sant.... :#pray:

Im so stupid.. :lol:

Posted: 2006-01-19 08:40:47
by spirou944t
Den andra bilder visar lite bättre det jag är ute efter.
Den prickade går till bromsservot!

Behövs den röda kopplingen mellan venturi-tube och
det övre förgreningsröret!?
Idle Stabiliser är väl tomgångs-stabilisering!?