Page 1 of 1

Beställde lite prylar idag.. Ska bli kul till våren.

Posted: 2005-11-11 00:26:02
by sweanders
Nu har jag beställt ett Vitesse steg 3 kit med turbo, kretskort som ersätter chipet, SMT6 piggy back och ännu större spridare.

Ska bli kul till våren, om nu bara grejerna kommer tryggt över Atlanten.

Så här ser prylarna ut:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Länk till tillverkarens hemsida:

http://www.vitesseracing.com/Catalog/94 ... e_iii.html

Posted: 2005-11-11 09:26:53
by djungel-Jim
Grattis till prylarna! Var det inte du som inte hade så bråttom med att beställa de där sakerna?? :D Det ska bli kul att höra/se hur bilen rullar med det där kittet! Vad är det där guldaktiga på bilderna? Något sorts motstånd?

Posted: 2005-11-11 09:36:19
by sweanders
Det är ballastresistorerna till spridarna.

Posted: 2005-11-11 09:58:03
by djungel-Jim
sweanders wrote:Det är ballastresistorerna till spridarna.
Ah så det behövs bara två för fyra spridare? Jag har inte superkoll på strömförsörjningen till spridarna som du kanske märker :D

Edit: Sorry glöm detta - hittade svaret på rennbay.. behövs bara två resistorer

Posted: 2005-11-11 12:36:55
by Magnus Åkerqvist
Ser ut som ett trevligt paket!!

Posted: 2005-11-11 12:50:10
by sweanders
djungel-Jim wrote:
sweanders wrote:Det är ballastresistorerna till spridarna.
Ah så det behövs bara två för fyra spridare? Jag har inte superkoll på strömförsörjningen till spridarna som du kanske märker :D

Edit: Sorry glöm detta - hittade svaret på rennbay.. behövs bara två resistorer
Ja, bara två. Helst skulla man iofs vilja ha fyra. :)

Vitesse ändrar sprutet till semisekventiellt så att spridarna tjongar in soppan parvis i stället för att alla fyra öppnar samtidigt. Rent effektmässigt tror jag inte där är så mycket att hämta med den funktionen men det minimerar problemen med taskig tomgång och lågregister när man kör gigantiska spridare. I regel har bilar med högt effektuttag fler cylindrar.

Posted: 2005-11-11 16:39:16
by 944_Driver
Inte för att vara kritisk men är det inte lika bra att kasta hela motronic systemet i sjön och köpa ett rent eftermarknadssprut när man ändå lägger ut dessa pengar? Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag.

Jag är lite intresserad av vad som styr valet av sådan här grejer. :)

//Magnus

Posted: 2005-11-13 14:52:17
by sweanders
944_Driver wrote:Inte för att vara kritisk men är det inte lika bra att kasta hela motronic systemet i sjön och köpa ett rent eftermarknadssprut när man ändå lägger ut dessa pengar? Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag.

Jag är lite intresserad av vad som styr valet av sådan här grejer. :)

//Magnus
Jag skulle gärna vilja ha ett standalone men kostnaden och tidsåtgång för att få allt att lira är ganska omfattande. Sedan rör det sig inte alls om samma pengar, räcker att du börjar räkna på vad det skulle kosta att göra ett eget motorkablage. Låt oss säga att jag köper ett standalone för ca. 15kkr, sedan behöver jag ett kablage och kopplingar och sensorer till det för några tusen. Dessutom måste jag konsturera ett 60-2 svänghjul vilket inte 944 turbo har original.

Nu betalade jag $X000 för turbo, MAF-kit, spridare och SMT6. För de pengarna hade jag inte kommit hallvägs med ett standalone och behöver fortfarande spridare, turbo, luftfilter, sensorer, lite rör och all tid för mappningen. Med ett standalone behövs dessutom en bredbandslambda vilket inte är nödvändigt utan bara bra att ha.

Posted: 2005-11-13 18:11:39
by Bengt
Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag
Piggy Backen är bara för fintrimmning. Med chip ser man till att man har anpassning för massmätning i stället för volymflödesmätning. Dessutom måste man ha annat chip för att få en bra tändningsmapp.

Bredbandslambda rekommenderar jag till alla som försöker att själv justera blandningsförhållande. Det går utan, men det är väldigt mycket enklare med.

Att behålla Motronican ger en del fördelar, eftersom den styr flera andra funktioner. Eftermarknadssprut har numera även tomgångsreglering etc men det är mer som skall ställas in än man kanske tror. Till exempel kall och varmstartsförfarande.

mvh Bengt

Posted: 2005-11-19 00:33:12
by Tomas
sweanders wrote:Vitesse ändrar sprutet till semisekventiellt så att spridarna tjongar in soppan parvis i stället för att alla fyra öppnar samtidigt. Rent effektmässigt tror jag inte där är så mycket att hämta med den funktionen men det minimerar problemen med taskig tomgång och lågregister när man kör gigantiska spridare. I regel har bilar med högt effektuttag fler cylindrar.
DME boxen har bara ett drivsteg för spridarna. Sedan delas kablaget upp i två delar och därför använder man två resistorer. Vitesse semibatch chip kan inte ändra på detta faktum så alla insprutarna öppnar fortfarande samtidigt. Däremot öppnar semibatch chippen insprutarna endast varannat varv vid låg belastning, detta gör att de istället sprutar in dubbla mängden men hälften så ofta vilket gör det lättare att kontrollera bränslemängden med stora insprutare då insprutningstiden annars kan bli så kort att spridaren inte hinner öppna ordentligt. Syftet är precis som du säger att minska tomgångsproblemen med stora spridare.
Inte för att vara kritisk men är det inte lika bra att kasta hela motronic systemet i sjön och köpa ett rent eftermarknadssprut när man ändå lägger ut dessa pengar? Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag.
Precis som redan är sagt så är kostnaden och arbetet förknippat med ett eftermarknadssprut mycket högre än man kan luras att tro om man bara ser vad boxen kostar. Givare, kabelstammar och svänghjul/triggerhjul tillkommer oftast. Arbetet med att mappa in ett eftermarknadssprut är oxå mycket större än man kan tro, om man vill se ett skräckexempel så kan man ju söka efter Sphinx (Area951) postningar om kostnaden när han lät mappa sin bil.
Sedan är det som Bengt säger mycket jobb med att mappa de många tilläggsfunktionerna man inte tänker på t.ex kallstart tomgångsreglering mm. Där har vår gamla Motronic antagligen mer avancerade funktioner än många nya eftermarknadssprut. Jag har jobbat en hel del med kallstarten i Motronic och kunnat konstatera att den är ganska komplex och innehåller ett flertal olika datamappar och parametrar som kombineras för att beräkna bränslemängden. Ett eftermarknassprut kan inte ha så avancerad styrning eftersom den blir för svår för användaren att mappa upp. Kallstart är dessutom extra svår att mappa eftersom man endast kan göra ett test per dag och man måste prova vid olika motor och omgivningstemperaturer.

Tomas