Behöver man byta mer än växelådsoljan?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Zep-924S
Carrera-Poster

Behöver man byta mer än växelådsoljan?

#1 Post by Zep-924S »

När man byter olja i växelådan på en 924S (d.v.s. 944motor) gäller det då för hela transmissionen med kardan och allt vad det nu heter (är inte så insatt i vad bilens alla delar heter :oops:). Eller måste man byta annat än motorolja och växellådsolja?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Jon80
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Jon80 »

Om du byter motorolja, se då till att byt filter oxå, och när du ändå håller på.. byt även luftfiltret och bränslefilter kan vara bra oxå.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by 944_Driver »

Växellådsoljan smörjer allt där bak, motoroljan det där fram. Transaxelröret mellan motor och låda får klara sig utan oljebyten och leva på det smörjmedel det fick från fabriken vilket verkar räcka rätt länge.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Zep-924S
Carrera-Poster

#4 Post by Zep-924S »

944_Driver wrote:Växellådsoljan smörjer allt där bak, motoroljan det där fram. Transaxelröret mellan motor och låda får klara sig utan oljebyten och leva på det smörjmedel det fick från fabriken vilket verkar räcka rätt länge.

//Magnus
Jo det var precis detta jag undrade över men var lite otydlig i min formulering. Transaxelröret behöver alltså ingen regelbunden smörjning? Är detta typiskt för 924/944 för jag har för mig att andra bakhjulsdrivna bilar brukar behöva byta oljan även i kardan...eller?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Pär Hylander »

Zep-924S wrote:
944_Driver wrote:Växellådsoljan smörjer allt där bak, motoroljan det där fram. Transaxelröret mellan motor och låda får klara sig utan oljebyten och leva på det smörjmedel det fick från fabriken vilket verkar räcka rätt länge.

//Magnus
Jo det var precis detta jag undrade över men var lite otydlig i min formulering. Transaxelröret behöver alltså ingen regelbunden smörjning? Är detta typiskt för 924/944 för jag har för mig att andra bakhjulsdrivna bilar brukar behöva byta oljan även i kardan...eller?
Kardanaxeln har ju ingen olja i traditionella bakhjulsdrivna bilar med växellådan vid motorn. Knutarna är väl troligen snarare infettade på ngt liknande vis som drivknutar (jag vet inte, har aldrig ägt ngn sådan bil).

Men om du menar bakaxeln (slutväxeln) så är det ju sant att där är olja i den på den sortens bilar. I våra bilar så är dock bakaxel (slutväxeln) och växellådan ihopbyggd och delar på samma olja.
Pär Hylander

Zep-924S
Carrera-Poster

#6 Post by Zep-924S »

Pär Hylander wrote:
Zep-924S wrote: Jo det var precis detta jag undrade över men var lite otydlig i min formulering. Transaxelröret behöver alltså ingen regelbunden smörjning? Är detta typiskt för 924/944 för jag har för mig att andra bakhjulsdrivna bilar brukar behöva byta oljan även i kardan...eller?
Kardanaxeln har ju ingen olja i traditionella bakhjulsdrivna bilar med växellådan vid motorn. Knutarna är väl troligen snarare infettade på ngt liknande vis som drivknutar (jag vet inte, har aldrig ägt ngn sådan bil).

Men om du menar bakaxeln (slutväxeln) så är det ju sant att där är olja i den på den sortens bilar. I våra bilar så är dock bakaxel (slutväxeln) och växellådan ihopbyggd och delar på samma olja.
Nåja! Det var hit jag ville komma. Skulle vara lättare om man förstod hur alla delar hänger ihop. Men jag lär mig väl så småningom hur bilen fungerar och mycket tack vare detta forum. Tack för svaren
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply