
Behöver man byta mer än växelådsoljan?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Behöver man byta mer än växelådsoljan?
När man byter olja i växelådan på en 924S (d.v.s. 944motor) gäller det då för hela transmissionen med kardan och allt vad det nu heter (är inte så insatt i vad bilens alla delar heter
). Eller måste man byta annat än motorolja och växellådsolja?

944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Om du byter motorolja, se då till att byt filter oxå, och när du ändå håller på.. byt även luftfiltret och bränslefilter kan vara bra oxå.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Jo det var precis detta jag undrade över men var lite otydlig i min formulering. Transaxelröret behöver alltså ingen regelbunden smörjning? Är detta typiskt för 924/944 för jag har för mig att andra bakhjulsdrivna bilar brukar behöva byta oljan även i kardan...eller?944_Driver wrote:Växellådsoljan smörjer allt där bak, motoroljan det där fram. Transaxelröret mellan motor och låda får klara sig utan oljebyten och leva på det smörjmedel det fick från fabriken vilket verkar räcka rätt länge.
//Magnus
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Kardanaxeln har ju ingen olja i traditionella bakhjulsdrivna bilar med växellådan vid motorn. Knutarna är väl troligen snarare infettade på ngt liknande vis som drivknutar (jag vet inte, har aldrig ägt ngn sådan bil).Zep-924S wrote:Jo det var precis detta jag undrade över men var lite otydlig i min formulering. Transaxelröret behöver alltså ingen regelbunden smörjning? Är detta typiskt för 924/944 för jag har för mig att andra bakhjulsdrivna bilar brukar behöva byta oljan även i kardan...eller?944_Driver wrote:Växellådsoljan smörjer allt där bak, motoroljan det där fram. Transaxelröret mellan motor och låda får klara sig utan oljebyten och leva på det smörjmedel det fick från fabriken vilket verkar räcka rätt länge.
//Magnus
Men om du menar bakaxeln (slutväxeln) så är det ju sant att där är olja i den på den sortens bilar. I våra bilar så är dock bakaxel (slutväxeln) och växellådan ihopbyggd och delar på samma olja.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Nåja! Det var hit jag ville komma. Skulle vara lättare om man förstod hur alla delar hänger ihop. Men jag lär mig väl så småningom hur bilen fungerar och mycket tack vare detta forum. Tack för svarenPär Hylander wrote:Kardanaxeln har ju ingen olja i traditionella bakhjulsdrivna bilar med växellådan vid motorn. Knutarna är väl troligen snarare infettade på ngt liknande vis som drivknutar (jag vet inte, har aldrig ägt ngn sådan bil).Zep-924S wrote: Jo det var precis detta jag undrade över men var lite otydlig i min formulering. Transaxelröret behöver alltså ingen regelbunden smörjning? Är detta typiskt för 924/944 för jag har för mig att andra bakhjulsdrivna bilar brukar behöva byta oljan även i kardan...eller?
Men om du menar bakaxeln (slutväxeln) så är det ju sant att där är olja i den på den sortens bilar. I våra bilar så är dock bakaxel (slutväxeln) och växellådan ihopbyggd och delar på samma olja.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Who is online
Users browsing this forum: No registered users