Öka turbotrycket

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Jon80
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Öka turbotrycket

#1 Post by Jon80 »

Har funderat en heldel. Om jag inte är ute och cyklar, så laddar min bil 0.8-0.9 bar, (på bar mätaren i bilen står det 1.8-1.9). Har haft en hel del funderingar på att köpa sandén's trim, och då få ur 265 hästar, från orginal 220.

Dock står det att man måste byta bränsleregulator till 3 bar, och att man har ett laddtryck på 1.2 bar.

Nu till frågan.. hur mycket gör det att schimsa (stavas det så?) wastegaten, så att jag uppnår 1.2 bars tryck, samt att byta till 3bars bränsle regulator, och strunta i att chippa bilen. Något att tänka på, eller rekommenderas detta inte alls?

Frågan gäller ju lite hurvida chippen gör något speciellt, eller om det egentligen är turbon som gör jobbet?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Magnus Åkerqvist
S2-Poster

#2 Post by Magnus Åkerqvist »

Chippen gör underverk! vanligt bonnatrim blir inget vidare..
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

Indischrot
Turbo-Poster

#3 Post by Indischrot »

Jag har Sandéns chip i min. Den går ruggigt bra! Han sätter i en bricka i nån slang som-jag-inte-vet-vilken för att lura wastegaten att ladda mer. Skillnade mot att riva ner och byta fjädern är enligt honom nästan försumbar i förhållande till jobbet.
PCS#8968

Tord
Turbo-Poster

#4 Post by Tord »

Har haft Sandéns. Finns bättre. Och med detta inte sagt att Sandén gör något dåligt jobb! Har för mig att det var Sweanders som påtalade att Sandéns chip = cup chips. Jag kör numera med annat chip som jag upplever att bilen mår mycket bättre av.

Jon80
Sponsor

#5 Post by Jon80 »

IndishRot: Jag tror jag vet vilken slang det är ;). Det är slangen som sitter på toppen av wastegaten. Den slangen hade nämligen bytts på min, och fommen som gjorde det lyckades lägga slangen mot motorblocket, så att slangen brände hål, och täpptes helt igen. Vilket fick till följd att bilen tryckte på nåt in i helvete tills felsäkertläge nåddes, och den dog.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

frpa
S-Poster

#6 Post by frpa »

Vad innebär felsäkert läge? Varför dog bilen. Det är ju denna slang man kan sätta en "Boost enhancer" på. Vilket fel uppstår och hur mycket går det att få den att ladda?

sweanders
Turbo-Poster

#7 Post by sweanders »

Tord wrote:Har haft Sandéns. Finns bättre. Och med detta inte sagt att Sandén gör något dåligt jobb! Har för mig att det var Sweanders som påtalade att Sandéns chip = cup chips. Jag kör numera med annat chip som jag upplever att bilen mår mycket bättre av.
Jag har för mig att Sandén har bättre chips numera.

Om någon vill ha ett bra bastrimkit kanske mina Guru v.9 chip och en reliaboost kan vara intressant. Har även större spridare om någon vill ha.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#8 Post by FekZen »

Jag kan också fixa bra chip till 951or, skicka mig PM om någon är intresserad av det,

(Självklart chip till båda boxarna så man kan styra om tryckets börvärde också)

Mvh Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Mattias
S-Poster

#9 Post by Mattias »

Hej Svejs.

Kan gott rekomendera Sandéns chip, det tar 20 minuter att byta + provkörning och mätning av laddtryck.
Han byter båda cipen och någon ventil sedan fick jag 290hk i stället för 250. Laddtrycket blev 1,2.
Känns mycket roligare nu.
Billigt var det också så det är inte lönt att mixtra själv.
Ring honom o kolla 031-435104

/Mattias

Magnus Åkerqvist
S2-Poster

#10 Post by Magnus Åkerqvist »

Eller hör med bengt här på forumet. Kör själv med hans chip och laddar 1.4bar
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

Re: Öka turbotrycket

#11 Post by Tomas »

Jon80 wrote:Nu till frågan.. hur mycket gör det att schimsa (stavas det så?) wastegaten, så att jag uppnår 1.2 bars tryck, samt att byta till 3bars bränsle regulator, och strunta i att chippa bilen. Något att tänka på, eller rekommenderas detta inte alls?
Detta är i princip inte möjligt.
Motronicsystemet innehåller två spärrar som förhindrar det.
DME (bränsle och tändningsboxen) innehåller ett skydd där den mäter luftflöde och varvtal och kontrollerar att luftflöde/varvtal inte överstiger vissa förprogrammerade värden. Ett trimchip till DME eliminerar helt denna funktion eller ställer om gränsvärdena så att man inte når dem även om man höjer laddtrycket kraftigt.
KLR boxen (laddtrycksstyrenheten) mäter laddtrycket och kontrollerar att det inte överstiger ett förprogrammerat värde. Om så sker så ställer KLR ned laddtrycket till ca 0,3 bar. Detta kringås antingen genomchip som tagit bort denna funktion eller genom att man monterar en annan laddtrycksstyrning och helt kopplar förbi KLR styrningen (Boxen måste dock sitta kvar, man kopplar bara förbi taktventilen med laddtrycksslangen).

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply