924S understyr

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

924S understyr

#1 Post by Zep-924S »

Min 924:a understyr ganska kraftigt vid gaspådrag i kurva. Nu undrar jag om det kan bero på att diffbromsen trycker på så mycket eller om det kan bero på de bredare bakdäcken (225 mot 205 fram). När jag bytte till originaldäcken (205 runt om) tycker jag att understyrningen minskade. Men vädret har varit så dåligt och jag har kört så lite med dessa däck att jag inte har kunnat jämföra ordentligt.

Bilen är annars som brukligt välbalanserad men man känner tydligt hur den vill börja släppa i framvagnen vid gaspådrag. Nån annan som upplevt detta?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det är i princip rätt som du skriver, mekanismerna är nog precis så tror jag.

Tyvärr är det väl så att det är attans svårt att få till en inställning som passar överallt. Min lilla erfarenhet visar att justarar man på bilen så att den går bra i en specifik kurva på en bana så kan det bli sämre i annan kurva.

Du kan prova med mer camber fram och kanske lite toe out fram (troligen liten skillnad) eller att ta bort kränghämmaren fram (troligen stor effekt) eller en mjukare fram elller en styvare bak.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#3 Post by Zep-924S »

Jag har inga krängningshämmare bak (tror jag, de är väl inte standard på 924S om jag minns rätt). Skulle det kunna hjälpa om man installerade såna?

Undrar fortfarande om det bara förstör balansen om man har större bakdäck. Ser häftigt ut men är det så ändamålsenligt?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Förstör är väl fel ord, men visst kan det påverka lite. Min erfarenhet är dock att det inte påverkar så mycket med ett litet dimensionsbyte. Isf tror jag mer att det kan påverka mellan olika frabrikat och typer av däck.

Du kan prova med att ta bort framkrängaren först och prova med det. Tycker du att det blir bättre (förutom mer krängning) så kan du ju prova med krängare både fram och bak. Dock en delikat fråga vilken tjocklek som är lämplig då
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#5 Post by Mike-DK »

Et snabt sät att reducera understyrning är att öka däckstrycket på bakdäcken alt. reducer på framhjulen, fast aldrig under rekomanderat tryck.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#6 Post by Zep-924S »

Mike-DK wrote:Et snabt sät att reducera understyrning är att öka däckstrycket på bakdäcken alt. reducer på framhjulen, fast aldrig under rekomanderat tryck.
Råkade läsa igenom en gamla tråd som jag startat o har helt missat ovanstående inlägg. Jag gjorde nämligen detta först för ca en månad sen o det gjorde faktiskt skillnad. Bilen blev även stabilare rakt fram o över gupp.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]