några (dumma?) frågor om fikonspråk bland annat.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

några (dumma?) frågor om fikonspråk bland annat.

#1 Post by Jon80 »

Kanske är jag helknäpp, men.. frågas inget, får man aldrig veta något..

Har kollat lite på 3" avgassystem till min bil, och då stött på meningar som "3" system, med 4" downpipe". Må vara korkad, men vad är 'downpipe'n för något?

En annan fråga gäller bakre hjulupphängningen på 944'orna (gäller säkert 924or oxå). Så sitter där en torrisionsstav (felstavat?) som 'fjäder'. Men titt som tätt läser man om att folk har satt coilover fjädrar bak. Hur tusan gör man det, tar man väck staven helt och håller, så att man får noll i tryck där, och sen helt enkelt bara trycker på fjäder på dämparna. Måste man då förstärka dämparnas infästningspunkter mm?

Har läst en del om trim, och då står ofta att man ska ha en 3bars bränsleregulator, vart sitter denna, och är den svår att byta?

InterCoolern, är det vatten i den, eller är det som en AC?

Får vara nog med dumma frågor för idag ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Downpipe brukar vara avgasrörstumpen precis efter turbo, kanske det kan gälla röret efter grenrör även på NA-bilar?

Torsionsstavar & coilovers:
Går att göra på båda sätten, antingen att ta bort t-staven och då tror jag man bör förstärka upp stötdämparinfästningarna eller så kör man med både t-stav och coiloverstavar men då förlorar man lite av inställningsmöjligheterna (rideheight blir svårare att justera då) med den "rena" coiloverlösningen.

Intercoolern är oftast ett luftkylt kylelement, i vissa bilar kör man vattenkylda IC's för bättre kylning av laddluften. Hur ICn funkar kan man tänka sig om man utgår från en vanlig kylvatten-kylare och sen ersätter vattnet med laddluft på väg från turbon till insuget. (Hmm, gick det där att förstå?)

Mvh
Mangan

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Magnus K wrote:Torsionsstavar & coilovers:
Går att göra på båda sätten, antingen att ta bort t-staven och då tror jag man bör förstärka upp stötdämparinfästningarna
Det är många som kör med bara coil overs utan någon sorts förstärkning och jag har aldrig hört någon som haft problem med det.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

djungel-Jim wrote:
Magnus K wrote:Torsionsstavar & coilovers:
Går att göra på båda sätten, antingen att ta bort t-staven och då tror jag man bör förstärka upp stötdämparinfästningarna
Det är många som kör med bara coil overs utan någon sorts förstärkning och jag har aldrig hört någon som haft problem med det.
Normalt sett är ju inte stötdämparfästet konstruerat för att ta upp krafterna från både stötdämpare och fjädringen... Men, vad vet jag...

/M

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

Magnus K wrote:
djungel-Jim wrote: Det är många som kör med bara coil overs utan någon sorts förstärkning och jag har aldrig hört någon som haft problem med det.
Normalt sett är ju inte stötdämparfästet konstruerat för att ta upp krafterna från både stötdämpare och fjädringen... Men, vad vet jag...
Nej det har du rätt i - fästet är inte konstruerat så - men eftersom så pass många bilar rullar med fjäder o dämpare på det fästet utan att någon haft något problem (vad jag hört!), verkar konstruktionen hålla ändå!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Dom problem som jag har hört om att köra endast med coilovers är bulten till det nedre stötdämparfästet, man skall vara noga med att inte sätta dit någon skitbult.

Jag vet ingen som har förstärkt det övre fästet bak
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Tackar för alla fina svar! :D

Nu kommer några fler.. Har hört att man kan skimsa (rättstavat?) Wastegaten? Vad gör man då exakt? Och vad gör detta?

Sen har jag även läst om Lambda sond. Om jag inte är helt fel ute, så mäter den luftmängden väll? Vad har man för nytta av att pillra med en sådan?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Lambdasonden mäter syrehalten i asgaserna för att bedömma om bränsle/luft blandningen är rätt eller inte. Med rätt menas då att det är rätt för att katalysatorn ska fungera optimalt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Jaha, så lamdasonden kan egentligen inte användas för att öka effekten i en motor, utan bara för att effektivisera katalysatorn? Har jag förstått det rätt då? Läste något på Rejsa.nu om 'kul med ställbar lambdasond' eller något liknande.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
ChrilleÖsd
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-07-22 01:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#10 Post by ChrilleÖsd »

en häftig lambdasond kan väl vara bra om man ska lajja på med laddtryck och vill ha rätt bränsleblandning om jag inte är helt felinformerad? exakt hur det nu går till finns det nog andra som är bättre rustade än jag att svara på.
Den ska väl vara bra om man känner att man måste aptera en öppen avlastningsventil oxå.. även där för att få rätt bränsle/luft blandning.

Att shimsa wastegaten innebär väl att man med brickor (shims)? tvingar den att öppna först vid ett högre laddtryck och därmed låta turbon ösa in mer luft i turbon.. om jag inte massuppfittat saken helt (jag kan dock ha helt fel så lite inte blint på mig) detta i alla fall då för att få bilkraken att gå fortare.. har man ett adaptivt bränslesystem och en lamda som föder det med rätt luft/sås-data torde väl bilen gå fortare.. om man inte laddar på för mycket så motorn går i bitar.. och därmed inte går alls men kostar en massa pengar att få ordning på igen..

jag vill inte missleda dig på något sätt så jag vill påpeka att jag inte är 100% säker.. men det finns säkerligen någon här med bättre koll än mig på detta som kan rätta till det jag fått om bakfoten?

hoppas jag varit till någon nytta iaf=)
BMW 525iA Touring -95

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

En vanlig lambdasond används inte när man gasar på lite utan bara vid normal lugn körning. Att tro att sonden ska ge en rätt bränsleblandning vid trimning kommer att bli dyrt.

Det du syftar på är nog en bredbandslambda som kan användas för att justera blandningen vid 'mappning' av sprutet. Men inte heller den kommer att ge dig rätt blandning när du monterar den hett efterlängtade 'dumpen', där får man gå över till tryckbaserad mätning av luften istället för att det ska bli 100% rätt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
ChrilleÖsd
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-07-22 01:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#12 Post by ChrilleÖsd »

mm.. okej, då är jag med=) tack för att du rätade ut det åt mig. Personligen är jag dock av uppfattningen att en återsnirkulerande dump ställer till mindre tjorv än öppen dito. makalöst va man kan få tips om allt här=)
BMW 525iA Touring -95

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users