Page 1 of 1

Trött på att slå av motorn för att köra caben?

Posted: 2005-10-07 19:25:35
by MarcusLi
Hitta relä G21, plocka ur det och leta reda på pinne 6. Isolera den och voila taket går att köra med motorn igång.

Oklart hur hög fart mekanismen klarar dock, vissa av de nya plåtcabbarna funkar i upp till 50km/h men det ska man nog inte prova....

Posted: 2005-10-10 16:29:03
by Mike-DK
Ska testa det också!
I England finns ett relä att montera på tidiga Boxster för att köra caben up till 25 mph. Kanske det skulla funga på 968:an också?

Posted: 2005-10-10 21:20:13
by BNTS
Jag fick tummen ur i veckan och isolerade stift 6... Spelar kanske inte så stor roll, men det känns skönt att slippa slå av motorn iaf. Kanske skulle man lägga in en extra brytrare så att man inte kan köra upp caben av misstag.

Posted: 2005-10-11 06:42:08
by MarcusLi
Det finns en ingående 'speed signal' till reläet (inte pinne 6) förmodligen har det logik för att undvika mishaps. Finns ingen vettig förklaring på hur reläet egentligen fungerar att få tag på.Min bil är avställd annars skulle jag testa och köra långsamt och samtidigt använda taket.

Posted: 2005-10-11 07:39:22
by Pär Hylander
Det här ska jag göra! Bra info! HAr länge tänkt luska i det själv men aldrig blivit färdig till det.

Hur isolerar ni stiftet rent praktiskt? Närmast till hands är väl att klippa av stiftet men är det en specialrälä (dvs många $$$) så tar det ju kanske emot lite.

Posted: 2005-10-11 10:48:10
by MarcusLi
Quick & dirty - böj stiftet
Snyggt & långsamt, sno lite genomskinligt nagellack av hustru/sambo/flickvän och måla pinnen
Överambitiöst, sätt krympslang över den och värm

Samtliga metoder bakåtkompatibla til skillnad från:

Först det själv, klipp av stiftet.....

Posted: 2005-10-11 13:10:55
by Pär Hylander
MarcusLi wrote:Quick & dirty - böj stiftet
Taget!

Posted: 2005-10-11 22:33:22
by BNTS
Jag provade med krympslang, eltejp etc, men utan framgång. Det höll inte när man satte tillbaks det i hållaren.
Jag vek en lite hårdare plastbit, typ blisterförpackning, över stiftet och en droppe snabblim därimellan, vips så funkade det utan att böja eller klippa. Vill jag bygga tillbaka går det ju alltid att slipa, skrapa etc bort plasten.

Posted: 2006-12-26 19:49:00
by GRR
Var hittar jag relä G21?

Posted: 2006-12-26 22:07:31
by GRR
Relä funnet...

Posted: 2006-12-27 09:27:14
by Jon80
Är inte detta en typisk FAQ-tråd? Mycket bra tipps iallafall.

Posted: 2006-12-27 20:46:02
by GRR
Mycket enkelt - fruns nagellack gjorde susen....

Glimrande tips!

Porsche-lösningen med med avstängd motor och tändläge 1 kändes inte hundra. Nu kan jag rulla och cabba upp/ner som andra Porschar.

Jon´s synpunkt håller jag med om - FAQ nästa!

Posted: 2007-01-09 21:41:54
by Amoz
BNTS wrote:Jag provade med krympslang, eltejp etc, men utan framgång. Det höll inte när man satte tillbaks det i hållaren.
Jag vek en lite hårdare plastbit, typ blisterförpackning, över stiftet och en droppe snabblim därimellan, vips så funkade det utan att böja eller klippa. Vill jag bygga tillbaka går det ju alltid att slipa, skrapa etc bort plasten.
Vill någon ha Blisterförpackningar kan detta ordnas i PolyPropylen eller PVC med Aluminium på baksidan :).

Vi har maskiner på jobbet som gör blisterkartor.
Vill ni ha tabletter i dem går det också att ordna :)

:wink:
/Johannes