Vad kul att ni tagit upp just detta!
Jag försökte få grepp om det för snart ett år sedan men jag lyckades inte förstå allt till 100%. Nu får jag ju en ny chans!
Om jag börjar med att försöka mig på din bil, Pelle:
Om jag börjar med att anta att infon på denna sida (
http://dspace.dial.pipex.com/town/pipex ... ension.htm) är densamma för din bil så är i så fall dina framfjädrar 24,5 N/mm.
Om jag antar samma sak för denna sida (
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=22&c=4) så har du nu 23,5 mm stavar med en effektiv "hårdhet" på 22,05 N/mm.
Använder jag sedan Pär's siffror för utväxling så får jag 24,5*0,85=20,825 N/mm fram och 22,05+30*0,64=41,25 N/mm bak.
Förhållande fram/bak är alltså 20,825/41,25=~0,50
Det låter, som redan har påpekats, överstyrt!
Med 60 N/mm istället i fram så får jag siffrorna 51/41,25=~1,24, vilket jag tycker låter understyrt! Självklart spelar ju kränghämmarna roll, men ändå! Detta förutsätter iof att jag räknat rätt, vilket inte alls är säkert.
Själv ska jag troligtvis byta till hårdare fjädrar bak i vinter. Jag kör med 19mm krängare fram och utan krängare bak.
Fjädrarna är 100 N/mm fram och 130 N/mm bak. Förhållandet fram/bak blir nu 85/83,2=~1,02 (krängaren ej inkluderad)
Eftersom min bil understyr så tänkte jag pröva 150 N/mm bak. Förhållandet blir isf 0,88. Jag vill hellre att den blir lite för överstyrd än att jag knappt märker någon skillnad. Blir den för överstyrd så köper jag en tredje uppsättning bakfjädrar och isf så vet jag att "rätt" hårdhet ligger någonstans mellan 130 och 150. Dessutom kan det nog vara bra att få känna lite på "extrempunkterna" för att lättare veta hur bilen inte ska kännas.
Någon kommentar på detta?
Hoppas ni inte tycker jag är jobbig som rabblar igenom det ni precis har rabblat en gång till och tycker ni det så får jag skylla på att jag är trött!

Förresten, Tack Pär för att du förklarat utförligt!
