Plötslig motordöd med snabbt läkeförlopp?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Plötslig motordöd med snabbt läkeförlopp?

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Har lite problem med min 944: N/a från 83. Till och från (Bl.a. under fullgas mitt i böjen in på start/mål-rakan på Sviestad häromdagen :cry:) så tvärdör bilen. Verkligen tvärdör. Det är så att man blir rädd. Den är helt omöjlig att få igång på rull i farten man just hade. Däremot startar den direkt på nyckeln. Varvtal verkar inte spela någon roll, har hänt från 2500 rpm upp till nära max. Dessutom svajade lyset lite till och från då det var som värst (behöver inte ha ett samband dock).

Med avseende på det hårda stopp som blir så verkar det inte orimligt att soppan tar slut eller att tändningen slocknar.

Min teori är därför att DME-reläet (eg. b-pumpsreläet på min gamla häck) "släpper" på något sätt (glapp?) och att det är därför den inte går att starta om på rull men att det går bra på nyckeln då reläet får en ny chans att sluta. Låter det rimligt eller finns det någon som har andra idéer???

Att jag ens frågar utan att ha lött om DME't är för att jag tycker att det inte riktigt följer det normala felsymtomet vid DME-relä-fel då det verkar som att det gör att bilen startar först då den kallnat lite. Min startar på första försöket som om inget har hänt. Å andra sidan kan ju Herr Elfel visa sig i många skepnader...

M.v.h. Uffe L

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#2 Post by Adde_k »

DMEreläet verkar kunna sluta funka lite då å då... ta ut det å öppna å kolla hur det ser ut.. tar max 5min.. Man ser ganska lätt om det är sönder om det inte e dioden som pajjat :/
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by Bathory »

Ett annat tips är att kolla kontaktstycket som sitter i motorrummet framför förarplatsen.
Jag hade ett liknande problem på min men lite 5-56 i den kontakten & allt funkade hur fint som helst.

Mvh
Sven

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Uffe L »

OK! Tackar! Jag får väl prova en sak i taget, annars vet jag ju inte vad det var som var fel om det nu skulle försvinna! :) Är ju två mycket enkla fix trots allt.

M.v.h. Uffe

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users