kylnings problem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Barcode
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2005-04-26 18:41:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Åkersberga
Contact:

kylnings problem

#1 Post by Barcode »

körde en sväng med bilen idag och upptäckte att motorn gick ganska varm, nålen pekade rakt upp, altså halva skalan. Grejen är den att den brukar knappt gå över första sträcket i vanliga fall.
Efter en stund, kanske 10 min senare gick den ganska fort upp på fullt gult
varpå jag stannade , slog av motorn och tog en titt under huven
och kände på kärlet till kylarvätskan , som inte var varmare än normalt
,det var bra med olja i motorn och den kändes inte överdrivet varm heller
och fläkten gick inte igång.
Så jag börjar misstänka att det är nån givare eller nått som spökar . Nån som har någon ide om vad det kan vara ?

Jag bör kanske tillägga att jag hade tvättat bilen strax innan, men jag vet inte om det kan ge upphov till nått liknande elfel?

Jätte tacksam för svar, för som det är nu så vågar jag inte köra bilen.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Att tempmätaren står rakt upp, dvs på halva skalan, är normal drifttemperatur. Fläkten bör starta senast vid nästa sträck på mätaren.

Att känns motorn temp med handen är svårt, det skiljer inte många grader mellan de olika sträcken på mätaren.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Barcode
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2005-04-26 18:41:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Åkersberga
Contact:

#3 Post by Barcode »

jo visst, men det kändes ganska uppenbart att nått var fel, då den aldrig gjort så förut
och nu idag när jag provade att köra den en sväng, så verkar inte vara någon cirkulation på kylningen över huvud taget=(
den går upp på rött (gult) väldigt fort 5-10 min

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#4 Post by Magnus Åkerqvist »

Du har inte luft i systemet?
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#5 Post by Anton N »

Jag rekomenderar varmt att du tar bilen till närmaste kylarverkstad så de kan ta en titt på systemet (Kan vara lite lurigt att fixa själv). 944:an har en aluminiummotor som är väldigt känslig för värme. Därför är det ganska riskabelt att låta den bli så varm att temp.mätaren når det övre området.

Av det du har beskrivit känns det som att det är termostaten som spökar. Att den alltså har låst sig i stängt läge(ingen cirkulation). Detta kan även förklara varför fläkten inte startar. Om vattnet inte cirkulerar blir kylarens vatten heller inte uppvärmt och således nås inte den temperatur som behövs för att fläkten skall gå igång.

Mvh
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users