Page 1 of 3

Motortemp...

Posted: 2004-05-03 12:02:28
by Ducati
Hej

Tycker att min bil har lite väl hög temp så fort det blir lite kö-körning, även vid vanlig körning
Den går nästan upp på gult, då hoppar fläkten igång och den gå ner på mitten, sen håller den på sådär.
Vad är "normalt", ska mätaren vandra sådär?

Posted: 2004-05-03 12:09:33
by Lalle944
Vet inte men min gör likadant, efter en stunds köande så blir motorn rätt varm.

Motortemp...

Posted: 2004-05-03 19:20:19
by Thomas Plesner
Min blir oxå fort varm i köer och saktakörning, men däremot så börjar inte fläkten och jag vet inte hur länge jag ska våga vänta för att relät ska starta fläkten...

Nån som vet bra tips att eventuellt felsöka detta??

tacksam för svar i väntan på en varm sommar...

Posted: 2004-05-04 07:33:53
by Mikael Larsson
Låter som om att ni alla har fel på givaren till fläktmotorn.

Posted: 2004-05-04 10:22:52
by Ducati
ja, jag börjar fundera på att byta till en givare som startar tidigare. Vid vilken temperatur skall den starta?

Posted: 2004-05-05 11:30:31
by nippe
tjena,
min bil blir också varm rätt kvickt vid köer o krypande. Innan startade inte min fläkt, men sen bytte jag tempswitchen som sitter på kylaren. Nu startar fläkten när visaren är tämligen långt upp, nästan vid det gula. Men den kokar iaf inte över. Än så länge... :?
MVH Nippe

Posted: 2004-05-08 18:19:19
by Peter L
Tjaba!

Som nybliven Till en 944-86 har jag upptäckt samma problem? det slog mig när Jag kollade frågorna (Jag har inte fått Haynes Än) kan det möjligen vara så att det tempgivarna till tempmätarna som ändrar sig? för det är väl ingen kärra som kokat än...?


peter :idea:

Posted: 2004-05-08 19:02:30
by 944_Driver
jag tror inte man ska bekymra sig allt för mycket så länge det inte stig in i "varningsområdet". Min mätare är också ganska "livlig" när man kör i köer och den har inte kokat eller hittat på nått dumt.

//Magnus

Posted: 2004-05-09 17:13:08
by Rylander
Hade samma "problem" med min 84:a och upptäckte av en ren slump att tempmätaren ändrade sig markant när jag släckte ljuset eller slog av kupefläkten helt...mao så hade jag ett hyfsat spänningsfall till instrumenten när ljuset/fläkten var på vilket fick det att se ut som temperaturen var betydligt högre än vad den egentligen var. Kan vara värt att testa innan ni börjar byta givare etc!

Det finns för övrigt givare i USA som startar fläkten tidigare men dessa är avseda för riktigt varmt klimat (typ. Texas) och om bilen verkligen blir överhetad är det knappast lösningen utan då ligger problemet troligen i t.ex. kylaren, vattenpumpen eller själva motorn.

Posted: 2004-05-10 08:09:55
by Andreas Nitsche
Hej.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar. :shock:

Posted: 2004-05-10 09:07:35
by Magnus K
Hmm, svarade inte jag i denna tråd? :confused:

Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv. Då är el-termostaten nåt Biltema-grejs från en Golf, graderad till 86grader om jag minns rätt?

Dessutom, instrumenten i 924an verkar ju ha lite egna mättoleranser så jag tar temp-mätaren mest som en grov indikering. (Dito för oljetrycket! :( )

mvh
Mangan

Posted: 2004-05-18 17:11:13
by Ducati
Nu har jag köpt en ny givare på Mekonomen, den är graderad 85-95, antar att det betyder start vid 95 och så går den ned till 85.
Jag har även noterat att bilen läcker kylarvätska...
Byter givaren i morron och kollar om jag kan lokalisera läckaget.

Posted: 2004-05-19 10:36:39
by Ducati
Mekonomen-givaren var naturligtvis fel, den hade tre anslutningar men min har 2....får se om jag hittar någon annan. Biltemagivaren låter intressant

Posted: 2004-05-19 15:25:18
by 944_Driver
Magnus K wrote: Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv.
Min 944:a uppför sig precis på samma vis och har så gjort sedan jag bytte kylare, pump och termostat för 3 år sedan. Jag tror det är ok.

//Magnus

Posted: 2004-05-19 18:09:30
by nippe
Andreas Nitsche wrote:Hej.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar. :shock:
Tjena, jag fick med fel givare från Mekonomen.Den hade tre stift precis som Ducati skriver... Jag fick en från Alfa 75 tror jag som passade sen...