Page 1 of 1
Fembultsmönster och trumma bak?
Posted: 2005-09-15 08:52:24
by headline
Är på gång att eventuellt köpa en 924 na -79 som har fembultsdelning och trummor bak. Har inte varit med om detta, någon som vet ngt om detta?
Bilen är reggad i sverige 86 så den är väl importerad då från någonstans...ska leta vidare info om detta! Någon som vet om det varierar med olika marknader?
Hur är det med delar, framför allt nya trummor med den delningen?
Tack så länge!
/Gustav
kass bild på spektaklet:
Posted: 2005-09-15 10:45:23
by Magnus K
Nån som har varit kreativ med borren?

Det är ju inte omöjligt att ta en standard 924-trumma och borra upp hål till 5x130 mm där, sen vet jag inte hur hållbarheten blir med dubbla hålbilder...
Vad sitter fram då? Solida skivor också med dubbel borrning?
Mer enkelt är kanske att skaffa spacers som konverterar bultcirklarna... Inte så poppis hos bilprovningen, dock.
Mvh
Mangan
Posted: 2005-09-15 13:56:04
by headline
Magnus K wrote:Nån som har varit kreativ med borren?

Det är ju inte omöjligt att ta en standard 924-trumma och borra upp hål till 5x130 mm där, sen vet jag inte hur hållbarheten blir med dubbla hålbilder...
Vad sitter fram då? Solida skivor också med dubbel borrning?
Mer enkelt är kanske att skaffa spacers som konverterar bultcirklarna... Inte så poppis hos bilprovningen, dock.
Mvh
Mangan
Skulle bli mycket förvånad om så är fallet, men visst inte omöjligt.
Fram sitter samma fälgar. Trummor bak och solida skivor fram enligt ägaren... ska fråga om det igen känns det som!
Finns det inget option med denna set up?
Jag är förbryllad!

Posted: 2005-09-15 16:13:57
by Magnus K
Jag sätter mina två cent på spacers som byter mellan 4x108mm till 5x130... I kombination med 944-fälgar med hög ET?
Mvh
Magnus
Posted: 2005-09-19 07:49:30
by DJ
Någon tidigare ägare kanske har bytt naven till fembults för att kunna ha andra fälgar, sen hängt på originalets trummor och skivor genom att bara borra de extrahål som behövs.
Hade det varit konverteringsspacers så hade det nog synts direkt, då de blir ganska tjocka.
Magnus K wrote:944-fälgar med hög ET?
924s-fälgar??
Posted: 2005-09-19 08:34:37
by headline
DJ wrote:Någon tidigare ägare kanske har bytt naven till fembults för att kunna ha andra fälgar, sen hängt på originalets trummor och skivor genom att bara borra de extrahål som behövs.
Hade det varit konverteringsspacers så hade det nog synts direkt, då de blir ganska tjocka.
Det är inte omöjligt, inväntar svar via mail då jag fipplat bort säljarens nummer....
/Gustav
Posted: 2005-09-19 13:48:26
by Magnus K
DJ wrote:Magnus K wrote:944-fälgar med hög ET?
924s-fälgar??
Om jag inte är ute och cyklar så har tidiga 944or och 924 Turbo (och gissningvis 924S) fälgar med högt ET. Senare modeller har andra bärarmar och då ändrades ET...
Eller så är det precis tvärt om. Jag och minnet...
/Mangan
Posted: 2005-09-19 13:51:19
by Mårten
Tror det är trvärtom, typ till -87 ET 23mm. 87 och framåt, ET 53 mm. Nån som kan bekräfta/dementera?
/M
Posted: 2005-09-19 17:40:42
by Maxx
Magnus K wrote:DJ wrote:
924s-fälgar??
Om jag inte är ute och cyklar så har tidiga 944or och 924 Turbo (och gissningvis 924S) fälgar med högt ET. Senare modeller har andra bärarmar och då ändrades ET...
Eller så är det precis tvärt om. Jag och minnet...
/Mangan
924 turbo har högt ET (och 924 S), tidiga 944 har lågt ET och sena 944 högt ET.