Page 1 of 1

Vinterförvaring...

Posted: 2005-09-11 18:01:38
by A944T
Hej.

Jag kommer ha min bil ståendes i kallgarage över vintern. Nån om har några bra tips över hur den håller sig fräsch?
Har införskaffat en CTEK laddare till at börja med.

Tacksam för svar.

Posted: 2005-09-11 18:30:20
by Jon80
Skaffa 4 bockar, och ställ den på dem. Detta för att förhindra ovalitet på hjulen, samt att bilen inte står stilla på samma rulle/kula i hjullagret.

I övrigt är jag oxå sugen på tips vad som ska göras före/under vinterförvaringen.

Posted: 2005-09-11 20:44:44
by 944_Driver
Underhållsladda batteriet, gör en service, städa och tvätta bilen, sätt en torrboll i kupén, palla upp den om du vill. Pallar du inte upp den så flytta den lite någon gång i månaden och se till att ha rejält med luft i däcken så är det inget problem. Har bilen fungerande AC så starta också några gånger under vintern och kör AC:n en stund så mår den bra.

//Magnus

Posted: 2005-09-13 14:50:34
by patand
944_Driver wrote:Har bilen fungerande AC så starta också några gånger under vintern och kör AC:n en stund så mår den bra.

//Magnus
Efter vad jag har lärt mig så bör man dock inte starta ACn när det är minusgrader i omgivande luft.

Posted: 2005-09-13 15:53:37
by skillz
944_Driver wrote:Underhållsladda batteriet, gör en service, städa och tvätta bilen, sätt en torrboll i kupén, palla upp den om du vill. Pallar du inte upp den så flytta den lite någon gång i månaden och se till att ha rejält med luft i däcken så är det inget problem. Har bilen fungerande AC så starta också några gånger under vintern och kör AC:n en stund så mår den bra.

//Magnus

Hoppas du inte menar att byta olja när du säger service. Det ska man göra precis innan man ställer på bilen. Olja som inte används blir gammal den med!

Posted: 2005-09-13 17:11:26
by 944_Driver
skillz wrote:Hoppas du inte menar att byta olja när du säger service. Det ska man göra precis innan man ställer på bilen. Olja som inte används blir gammal den med!
Det är just det jag menar.
Motorn mår dåligt av att stå med gammal använd olja. Använd motorolja innehåller diverse skit och kan dessutom bli sur (frätande i extrema fall) av skit från förbränningen. Inget man vill ha stående i motorn ett halvår.

Åldrandet av att bara stå i motorn tror jag inte har någon större inverkan då det mest bara handlar om förvaring.

//Magnus

Posted: 2005-09-13 17:17:26
by 944_Driver
patand wrote:
Efter vad jag har lärt mig så bör man dock inte starta ACn när det är minusgrader i omgivande luft.
Vad jag lärt mig så ska man köra den för att pumpa runt oljan i den så att packningarna i kompressorn inte torkar ut och börjar läcka.

//Magnus

Posted: 2005-09-13 19:53:25
by patand
944_Driver wrote:Vad jag lärt mig så ska man köra den för att pumpa runt oljan i den så att packningarna i kompressorn inte torkar ut och börjar läcka.

//Magnus
Alldeles riktigt! Samma som jag lärt mig. Men dock inte när det är minusgrader pga det kan bli FÖR kallt på vissa ställen eller något sådant. Vet inte om jag fick någon väldigt bra förklaring, men jag brukar iaf undvika att göra det när det är minusgrader ute för säkerhetsskull.

:)

Posted: 2005-09-14 10:19:46
by Ducati
patand wrote:Efter vad jag har lärt mig så bör man dock inte starta ACn när det är minusgrader i omgivande luft.
Blir nog svårt att få igång AC'n när det är minus ute...sitter ju tempgivare som inte startar kompressorn om det är för kallt

Posted: 2005-09-15 08:07:01
by KJB
Det är nog viktigt att köra sin AC på vintern. På min bil är det antagligen inte gjort förut och då funkar den därefter. Troligen har packningarna torkat. :?

Men i år har inte behovet av AC direkt varit stort, sen brukar jag lyfta ur targan när det är varmt istället 8)

Posted: 2005-09-15 08:22:48
by DJ
Kör bilen en sväng då och då när vädret tillåter.

Det är bra att hålla delarna smorda.

/Daniel

Posted: 2005-09-15 09:15:57
by Pär Hylander
Det är lustigt att det är så starka åsikter om just det med oljebyte före eller efter förvaring, jag har aldrig märkt ngn som helst skillnad så jag tror inte det är så noga faktiskt.