Problem med att få i backen!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Chevalier
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 -92

Problem med att få i backen!

#1 Post by Chevalier »

Hej på er andra Porsche-tokar!

Det har hänt mig nån enstaka gång att jag inte får i backen på min 968:a, men det brukar då räcka med att lägg i nå annan växel först och sen går det bra. Igår gick det dock inte alls bra, fick inte i backen och knappt 1:an heller, så jag fick putta bilen bakåt och sen starta den på 2:an. När jag väl kört lite så funkade allt som det skulle sen. Har haft bilen på genomgång och fick bl.a. ny olja i växellådan och har bytte koppling. Nån som vet vad detta kan bero på? Är inte speciellt sugen på att lämna in den för att fixa växellådan också nu, det var lagom kul att betala kopplingsbytet och genomköraren. :cry: Behöver jag oroa mig?

Jon80
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Jon80 »

Tar kopplingen som den ska?! Är det lixom Bara tungt att lägga i 1:an / backen, eller skrapar det samtidigt? Om det bara är tungt så kan jag mycket väl tänka mig att det kan vara länkaget från själva växelspaken som är lite slitet.. Om så är fallet blir det ju busbilligt.... jämfört med att byta växellåda :)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#3 Post by Mårten »

Samma problem hade jag. Det slutade med att jag när jag var på väg till Sandens i GBG för att just fixa en sladdrig växelspak så släppte till sist hela skiten. Det var som att röra med spaken i potatismos. Lådan lade sig i neutralläge och jag kom inte ur fläcken. Som tur var hände detta 1 km från Sandens verkstad, ha ha. Tur att jag hade ögla + bogserlina i bagaget!

Det började med att backen blev svårare och svårare att få i, sen missade jag även 2:an nån gång.

Upphissad hos Sanden så var felet busenkelt, kostnad i princip 0 kr. Länkarmen från spaken fram går över i ett länkage på växellådans vänstra sida. Detta länkage sitter sedan på en arm som försvinner in i lådan. Länkaget är låst till denna arm med en låsskruv. Denna hade lossnat och därför var det "glappigt" när man växlade. Till sist gled hela länkaget AV armen och det är bara att parkera. M a o, skjut på länkaget på armen, rengör låsskruven och ta Loctite på den, dra åt. Klart! Det var som att köra en ny bil hem!

/M

PS Himla trevlig kille den där Sandén, rekommenderas varmt!

Chevalier
Carrera-Poster

#4 Post by Chevalier »

Hmm...mitt problem är inte sladdrig växelspak, snarare att ibland (när jag ska ha igång den) går det inte alls att lägga i backen. Det tar helt enkelt fullständigt emot. Dock funkar det hur bra som helst när jag kört med den lite och det är som sagt långt ifrån varje gång som den bråkar. Samma problem som ni snackar om i alla fall eller tror ni det är nåt annat?

Adde_k
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Adde_k »

hmm lite småsladdring växelspak har dock jag. blir väl till att hissa upp henne snart igen =)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

headline
Addict

#6 Post by headline »

Chevalier wrote:Hmm...mitt problem är inte sladdrig växelspak, snarare att ibland (när jag ska ha igång den) går det inte alls att lägga i backen. Det tar helt enkelt fullständigt emot. Dock funkar det hur bra som helst när jag kört med den lite och det är som sagt långt ifrån varje gång som den bråkar. Samma problem som ni snackar om i alla fall eller tror ni det är nåt annat?

Gör det någon skillnad om du dubbeltrampar kopplingen?
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Chevalier
Carrera-Poster

#7 Post by Chevalier »

Den senaste gången när det bråkade som F-n, så gjorde ingenting nån skillnad. Var som sagt tvungen att putta bilen bakåt så jag kunde komma ut, men sen när jag kört gick det bra igen. Har för mig att jag provat det mesta vid övriga tillfällen med och då var det just att lägga i 1:an först som fixade det. Får väl låta service-killen kolla på det nästa gång, det verkar ändå för meckigt att komma åt själv och jag har varken så mycket kunskaper eller nåt bra ställe att vara på när man rotar.

Post Reply