Skillnad på turbo tryck i olika växalar?
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Skillnad på turbo tryck i olika växalar?
Jag undrar ifall man kan tänka i olika banor kring det här med turbo tryck?
När man startar bilen och du har ettansväxel som inte är så lång så varvar bilen upp snabbare och borde då ge ett högre tryck snabbare.
kan detta tryck räknas på ett annat sätt än när man trycker gasen i botten i 4:ans växel?
Saken är den att min bil bara laddar 0,4 bar i ettan på 5500varv medans den beter sig rätt på de andra växlarna...
Någon som känner igen fenomenet?
/Claves
När man startar bilen och du har ettansväxel som inte är så lång så varvar bilen upp snabbare och borde då ge ett högre tryck snabbare.
kan detta tryck räknas på ett annat sätt än när man trycker gasen i botten i 4:ans växel?
Saken är den att min bil bara laddar 0,4 bar i ettan på 5500varv medans den beter sig rätt på de andra växlarna...
Någon som känner igen fenomenet?
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Min gamla Saab 9-3 betedde sig exakt på samma sätt. Jag tror helt enkelt att man inte hinner få upp något turbotryck på ettan, bilen accar iväg för fort = motorvarvet ökar snabbt och sväljer övertrycket? Blir ju samma sak om man står still och gasar till, man får ju inget turbotryck då heller.
Mvh
Magnus
Mvh
Magnus
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Först och främst, 0,4 bar på ettan är för lite.
Turbon drivs av avgaserna och du får mer avgaser desto mer last på motorn, dvs desto jobbigare det är för motorn desto snabbare bygger den tryck. Därför bygger den laddtryck tidigare och tidigare i varvtalsområdet desto högre växel du kör på.
Turbon drivs av avgaserna och du får mer avgaser desto mer last på motorn, dvs desto jobbigare det är för motorn desto snabbare bygger den tryck. Därför bygger den laddtryck tidigare och tidigare i varvtalsområdet desto högre växel du kör på.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lidbrandt
- NA-Poster
- Posts: 37
- Joined: 2005-02-19 20:18:21
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tvärtom, skulle den visa 0,4 på originalmätaren så skulle det vara vacuum och då skulle det vara något mycket mycket konstigt med motorn på full gas.Lidbrandt wrote: Du laddar din med orginal mätaren 1,4 inte 0,4, vilket kan vara för mycket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lidbrandt
- NA-Poster
- Posts: 37
- Joined: 2005-02-19 20:18:21
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Nix! Lasten på motorn bestäms per definition av gaspådraget. Full gas på ettan eller femman är i båda fallen full last.Skrivet: 2005-08-31 12:54:57 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Först och främst, 0,4 bar på ettan är för lite.
Turbon drivs av avgaserna och du får mer avgaser desto mer last på motorn, dvs desto jobbigare det är för motorn desto snabbare bygger den tryck. Därför bygger den laddtryck tidigare och tidigare i varvtalsområdet desto högre växel du kör på.
Vid varje varvtal och last finns ett max laddtryck som uppnås med en viss fördröjning pga tiden det tar att varva upp turbon (spool up). Vid en snabb uppvarvning av motorn som till exempel vid acceleration i låg växel eller i friläge hinner inte turbon nå stationärt varvtal. Vid en långsam uppvarvning i hög växel hinner turbon däremot nå näst intill stationärt varvtal, speciellt om den redan är uppvarvad på tidigare växel. Tiden det tar att nå stationärt turbovarvtal är olika vid olika motorvarvtal. Vid till exempel 4000rpm har man ett stort avgasöverskott ( det är därför man har WG) och kommer därför att få en nästan momentan uppvarvning av turbon vid gaspådrag och kanske till och med en översläng om inte wg hinner öppna tillräckligt snabbt.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Det är 1,4 på orginal mätaren... 1 atmosfär + tryck 0,4
Vet inte vad man ska skriva för att alla ska förstå.. men vacum är iaf inget tryck...
Men hur ska jag tolka detta... som gurra säger så borde mätaren lägga sig på 1,8 (orginalmätare)
Och om jag nu har en läcka i mitt system så borde bilen på ettan ha svårare att hålla upp trycket än när bilen ligger i 4:an och trycker.
har jag uppfattat detta korrekt?
Du är farligt teknisk ibland Bengt.. men det är bra! det är sånt som sporrar oss andra... :)
/Claves
Vet inte vad man ska skriva för att alla ska förstå.. men vacum är iaf inget tryck...
Men hur ska jag tolka detta... som gurra säger så borde mätaren lägga sig på 1,8 (orginalmätare)
Och om jag nu har en läcka i mitt system så borde bilen på ettan ha svårare att hålla upp trycket än när bilen ligger i 4:an och trycker.
har jag uppfattat detta korrekt?
Du är farligt teknisk ibland Bengt.. men det är bra! det är sånt som sporrar oss andra... :)
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Bengt enligt din post så har avgasöverskottet enbart med varvtal att göra, vilket inte stämmer.
Det är mycket möjligt att "Lasten på motorn bestäms per definition av gaspådraget", men i en turbomotor tycker jag det är mer riktigt att referera till luftflödet som last och separera det från spjälläge.
Det är mycket möjligt att "Lasten på motorn bestäms per definition av gaspådraget", men i en turbomotor tycker jag det är mer riktigt att referera till luftflödet som last och separera det från spjälläge.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Gurra, ja det är lämpligt att använda luftflödet som lastindikering eller rättare luftflöde/rpm, men det du skrev var att lasten var högre i högre växel. Åtminstone kan man läsa det så och många tänker att det är så. Men lasten ökar inte om man så hänger en husvagn efter bilen.
Nej jag skrev inte att avgasöverskottet bara beror på varvtalet, jag skrev att man har snabbare spool up när man har avgasöverskott.
Ursäkta om jag verkar dryg, det är inte meningen.
Bengt
Nej jag skrev inte att avgasöverskottet bara beror på varvtalet, jag skrev att man har snabbare spool up när man har avgasöverskott.
Ursäkta om jag verkar dryg, det är inte meningen.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]