Motorras 944 N/A funderar nu på turbokonvertering?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
lappen
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-04-26 16:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gve
Contact:

Motorras 944 N/A funderar nu på turbokonvertering?

#1 Post by lappen »

Min 944 -82 med endast 15700 mil på mätaren har nu rasat...

har ej hunnit lyfta ur motorn men troligtvis så är det ett vevaxellager pga att den först tappa oljetrycke sen börja knacka REJÄLT och sen var det stopp. allt inom ca 10 sek... :( eller har jag fel som tror det är vevlager?

hur som helst, jag undrar vad/om mkt skiljer chassi/drivlina mellan N/A, S2 eller 951an eller om det går att lyfta över prylarna mer eller mindre smärtfritt?
sen undrar jag vad det är för motor i turbon? en helt egen?

tacksam för svar och råd, kan även sälja den om nån är intresserad och inte ger ett skambud! bilen som sådan är i väldigt fin skick... rostfri norrlandsbil! :)
klarröd 944 N/A 1982
för tillfället med motorras... >.<

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#2 Post by Bengt »

Ombyggnader är dyra och varför slakta en turbo för att bygga om en N/A?
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

lappen
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-04-26 16:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gve
Contact:

#3 Post by lappen »

tja... jag ska ju sätta in en ny motor i vilket fall...

fast jag börjar tveka på att sätta in en turbomotor men kanske en S2 motor?
klarröd 944 N/A 1982
för tillfället med motorras... >.<

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Det är ju inte riktigt bara att hänga dit en S2-motor, det är ju "rätt mycket" el som jag gissar skiljer mellan en vanlig 8v 2,5 och en 16V 3,0 S2-snurra?

Jag skulle tro att du kommer billigare undan att köpa en färdig bil med turbo /S2-motor, till och med? Eller vad tror resten av 944Sverige?

Mvh
Magnus

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Bengt »

En N/A -82 med gamla inredningen kommer inte att ha något högt värde oberoende av vilken motor som sitter i. Vid allt bilbygge gäller att välja rätt utgångsmaterial och i princip lönar det sig alltid att börja med en dyrare bil eftersom uppgraderingar i efterhand alltid kostar mer.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

lappen
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-04-26 16:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gve
Contact:

#6 Post by lappen »

visst hade jag ju kunnat köpa en ny 944, men dom är ju inte direkt gratis... och jag undersöker mest möjligheter...

men jag undrar en sak till, kan få tag på en N/A motor från -84 behöver jag byta nåt för att få i den? styrboxen iaf va?
klarröd 944 N/A 1982
för tillfället med motorras... >.<

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Ducati »

84 ska passa direkt, 87 och senare använder en annan LMM.
Polaren fick en 87ans motor isatt i sin 82a, då bytte de LMM också, tror inte att de bytte databox
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users