Page 1 of 1
Slavcylinder till kopplingen
Posted: 2005-08-29 13:27:21
by Björn Nilsson
Undrar hur man vet om den är kass eller bara har luft i systemet. Har fått den att fungera genom luftning men nu efter en "extra" luftning så tar den bara på de sista 40%.
Om man tar loss den, kan man då kolla om den är kass??
/Björn
Posted: 2005-08-29 13:37:20
by Bosse
Kolla först pedalen i sig. Det är några fjädrar där som skall vara justerade på rätt sätt.
Jag tyckte min pedal tog långt ner vid ett tillfälle. Men nu fungerar den helt bra efter att jag helt enkelt drog tillbaka pedalen och smorde länkaget.
Bosse
Posted: 2005-08-29 14:01:02
by m.weinberg
rekommenderar att du trycksätter bromsvätskebehållaren vid luftning av slavsylindern
Posted: 2005-08-29 14:06:20
by m.weinberg
rekommenderar att du trycksätter bromsvätskebehållaren vid luftning av slavsylindern
Posted: 2005-08-29 14:09:13
by Björn Nilsson
Det är inte fjädern till pedalen som är problemet, har redan kollat den
Kör med trycksatt kärl!
/Björn
Posted: 2005-08-29 15:13:06
by Pär Hylander
Det är ett smärre helsike att lufta kopplingen på en 951 pga hur kopplingsröret är draget, är det lika illa på 968?. Min erfarenhet är att man måste lufta med hög flödeshastighet. Dvs trycksatt behållare och "vrålöppna" luftningsnipplen (samt att man hinner fylla på med tryckluft fort nog i behållaren)
Posted: 2005-08-29 15:23:41
by Björn Nilsson
Pär Hylander wrote:Det är ett smärre helsike att lufta kopplingen på en 951 pga hur kopplingsröret är draget, är det lika illa på 968?. Min erfarenhet är att man måste lufta med hög flödeshastighet. Dvs trycksatt behållare och "vrålöppna" luftningsnipplen (samt att man hinner fylla på med tryckluft fort nog i behållaren)
Risken med att vrålöppna är att det är så förbannat lätt att få ner luft då. Det är en liten ficka i behållaren som tillhör kopplingen, uppe i behållarens vänstra hörn. Men visst, får se till att öppningstiden blir väldigt kort.
/Björn
Posted: 2005-08-29 15:39:28
by Bengt
Jag har inte haft detta problem så jag är inte säker på att denna metod funkar, men, varför inte köra baklänges? Dvs pumpa in bromsvätska underifrån.
bngt
Posted: 2005-08-29 15:43:15
by Blozzard
Prova att bara byta nipplen annars. Jag har en ny slavcylinder till kopplingen på en audi gt coupe om du vill ha, kan väl inte skilja så mkt

Posted: 2005-08-29 17:12:20
by Magnus Åkerqvist
Jag lufta min med en sug på nipplen. Blev bra på första försöket =)
Posted: 2005-08-29 19:14:55
by Pär Hylander
Bengt wrote:Jag har inte haft detta problem så jag är inte säker på att denna metod funkar, men, varför inte köra baklänges? Dvs pumpa in bromsvätska underifrån.
bngt
Jag fick inte till det på ditt sätt. Kanske gjorde jag på ngt dumt sätt. Men trycksatt behållare funkade utmärkt.
Tror att nycklen är att få hög flödeshastighet så att det drar luftfickan (i rörets högpunkt) med sig