Oljefilteradapter 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

Oljefilteradapter 931

#1 Post by Pär Hylander »

Jag har ju, som en del vet, notoriska problem med varmgång på räserbilen när jag åker på bana. Har krånglat med att flytta runt på oljekylaren (stooor oljekylare) utan ngn signifikant förbättring.

Tog och satte fast termoelement (tempgivare) på anslutningarna in och ut på oljekylaren och det var minsann stor skillnad på in och ut temp. ut tempen var bara ett par grader över lufttempen så det verkar som att oljekylaren verkligen kyler ner det som går igenom den mkt bra. Jag hade ingen möjlighet att mäta oljeflödet men misstanken började gå i riktigt mot att oljefilteradaptern av ngn anledning valde att bypassa en stor del av oljeflödet (så att bara en liten del av oljan till motorn verkligen blev kyld av oljekylaren)

Skruvade loss oljefilteradaptern idag (trångt......) och skruvade isär den för felsökning. Efter att glott på delarna och klämt och kännt en bra stund får jag erkänna att begripet typ inget... Först och främst så trodde jag att det var en termostat i oljefilteradaptern, men ingen av dom delarna inne i den reagerar på försiktigt värmning från varmluftpistol.

1) är det ingen termostat i adaptern? Är det en överflödesventil?
2) vilket håll är flödet in i adaptern och filtret, in i mitten eller ut i mitten?

Om det nu istället är en överflödesventil så tycker jag den stora fjädern borde varit på andra sidan plungen, den öppnar ju ventilen och bypassar, den lilla fjädern har ju inte skuggan av chans att hålla emot i ngt läge får jag för mig?

3) Hur är funktionen?

Eftersom jag bara åker bara så kan jag ev. tänka mig att permanentställa grunkan så att allt flöde går igenom oljekylaren.

4) Hur ska komponenterna stå inne i adeptern isf

5) Är det korkat att göra så? Jag kanske utsätter kylaren för onödigt högt tryck vid kallstarter?

Efter 3 timmar i garaget med diverse mek och begynnande förkylning så är jag värre än vanligt yr i bollen. :roll:
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Pär Hylander »

Kan nu svara mig själv att det är en termostat, och att min hade kärvat fast. En envis fader som hävdade att det visst var en termostat när han såg den (trots mina protester) och rejäl eldning med gasolbrännaren resulterade till slut i att den lossnade med en smäll.

Mitten är olja till motorn, yttre olja från pumpen,.
Pär Hylander

Post Reply