Byta ventilkåpspackning...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

Byta ventilkåpspackning...

#1 Post by 44_4ever »

Något speciellt man behöver tänka på? Det är ju inte bara 10 skruv och lyfta
på locket som man är van vid.

Det är ju en del grejer som måste bort, lossa kamrem..tryckrör mm
Används någon typ av tätmaterial?
Hur lång tid ska man räkna med?

Mvh
Mathias
944 Turbo -89

Ferdinand
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-03-03 21:15:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by Ferdinand »

Gå till http://www.clarks-garage.com/
Klicka på Garage shop manual,
Leta up och följ instruktionerna under Camshaft assembly removal.
Du behöver ny packning . . . men om det läcker olja är det troligen korkpackningen i akterkanten på kamhuset som är paj. Med lite tålamod och vinkelmejsel går den att byta utan att ta av kamhuset.

Mvh Åke
Åke Marninger
046 193076

944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Det kan läcka fram också, en o-ring mellan kamhuset och bakre kåpan runt remskivan mm. (samt en packbox men då läcker det nog mera bakom remskivan bara)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

#4 Post by 44_4ever »

Så där, efter ett antal svordommar så ligger ventilkåpan på garagebänken.
En fundering ang, monteringen. "lyftarna" har ju en tendens att glida
ur, i Clarks manual så tipsar han om att använda nåt tjockare fett för att hålla dom på plats. Vad kan man isf använda för fett som funkar med olja osv?
Eller något annat tips vid montering?

Mvh
Mathias
944 Turbo -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users