Bilen vill inte varva mer är 1600 rpm.....
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-08-16 08:02:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Bilen vill inte varva mer är 1600 rpm.....
hej
jag har en 944 turbo som inte går bra
den går dåligt på tomgång, 600rpm, och när man gasar varva den inte mer än 1600. det är precis som om varvtalsstoppet slår i.
den gick bra igår morse och när jag skulle hem igår vägrade den starta...
nu i morse startar den, men går som sagt skit
vad kan vara fel???
jag har en 944 turbo som inte går bra
den går dåligt på tomgång, 600rpm, och när man gasar varva den inte mer än 1600. det är precis som om varvtalsstoppet slår i.
den gick bra igår morse och när jag skulle hem igår vägrade den starta...
nu i morse startar den, men går som sagt skit
vad kan vara fel???
MVH
Johan
Johan
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Hej,
Är det så att bilen har svårt att hålla sig vid liv när du gasar till och den ska gå tillbaka till sina 850 varv (kanske dör)
Dör bilen när du försöker dra den äver dina 1600 varv? lixsom som att den blir orkeslös...
I så fall kolla kontakten till luftmängdsmätaren alternativ den är trasig.
Finns trådar som diskulterar detta, samt i en av dem en diskution om hur du gör en diag på luftmängdsmätaren.
/Claves
Är det så att bilen har svårt att hålla sig vid liv när du gasar till och den ska gå tillbaka till sina 850 varv (kanske dör)
Dör bilen när du försöker dra den äver dina 1600 varv? lixsom som att den blir orkeslös...
I så fall kolla kontakten till luftmängdsmätaren alternativ den är trasig.
Finns trådar som diskulterar detta, samt i en av dem en diskution om hur du gör en diag på luftmängdsmätaren.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-08-16 08:02:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Kolla gasspällsgivaren, jävlas det där kan databoxen tro att motorn ska gå på tomgång och stryper då soppan om varvet blir högre än ett visst vartal. (för att ge bränslesnål motorbroms normalt) LMM och sprickor i slangar mm bör också undersökas.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Detta sker över 1200 rpm.944_Driver wrote:Kolla gasspällsgivaren, jävlas det där kan databoxen tro att motorn ska gå på tomgång och stryper då soppan om varvet blir högre än ett visst vartal. (för att ge bränslesnål motorbroms normalt) LMM och sprickor i slangar mm bör också undersökas.
//Magnus
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ligger den stabilt på 1600 eller "peakar" den där för att genast gå ner igen? Isf kan det vara att varvräknaren får en missvisande översläng så varvtalsökningen i själva verket avtar eller försvinner vid 1200 om man kommer underifrån så att säga.Tomas wrote:Detta sker över 1200 rpm.944_Driver wrote:Kolla gasspällsgivaren, jävlas det där kan databoxen tro att motorn ska gå på tomgång och stryper då soppan om varvet blir högre än ett visst vartal. (för att ge bränslesnål motorbroms normalt) LMM och sprickor i slangar mm bör också undersökas.
//Magnus
Varvräknare är attans oprecisa vid snabba varvtalsändringar (stor eftersläpning etc), det märkta jag när vi utvecklade ett shiftlightsystem
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-08-16 08:02:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
inte stabilt på 1600.
tomgången är dålig, måste gasa lite för att hålla igång den. Vid 1600 rpm (enligt mätaren) bryts bränslet eller tändningen.
jag provade att koppla bort TPSen, ingen skillnad. Det kan nog betyda att den inte funkar så bra...
hur ska motorn bete sig om jag kopplar ur kontakten till LMM:en?
tomgången är dålig, måste gasa lite för att hålla igång den. Vid 1600 rpm (enligt mätaren) bryts bränslet eller tändningen.
jag provade att koppla bort TPSen, ingen skillnad. Det kan nog betyda att den inte funkar så bra...
hur ska motorn bete sig om jag kopplar ur kontakten till LMM:en?
MVH
Johan
Johan
- Johan Bergendorff
- S-Poster
- Posts: 141
- Joined: 2004-12-08 12:49:44
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-08-16 08:02:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Jag har haft dålig erfarenhet av kontaktsprej och 5-56...
Det som händer med tiden är att bilen kommer att gå sämre o sämre tills sama sak inträffar igen.. och det kan ta ett tag o man märker inte riktigt prestanda förlusten...
Så nu testar jag en sprej från biltema som förast burken ska lösa oxidation den andra ska för segla så det inte uppkommer igen...
Mitt tips om du märker att 5-56 inte fungerar...
än så länge håller mitt biltema patent...
/Claves
Det som händer med tiden är att bilen kommer att gå sämre o sämre tills sama sak inträffar igen.. och det kan ta ett tag o man märker inte riktigt prestanda förlusten...
Så nu testar jag en sprej från biltema som förast burken ska lösa oxidation den andra ska för segla så det inte uppkommer igen...
Mitt tips om du märker att 5-56 inte fungerar...
än så länge håller mitt biltema patent...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
5-56??? Det var oseriöst!!!
Självklart är det WD40 som gäller i en sådan här situation (och i nästan alla andra situationer utom möjligen trasig topplockspackning).
5-56 luktar dessutom illa till skillnad från WD40 som är rena parfymen...
Självklart är det WD40 som gäller i en sådan här situation (och i nästan alla andra situationer utom möjligen trasig topplockspackning).
5-56 luktar dessutom illa till skillnad från WD40 som är rena parfymen...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Attans att jag inte tänkte på det när det var hål i en kolv.Tomas wrote:5-56??? Det var oseriöst!!!
Självklart är det WD40 som gäller i en sådan här situation (och i nästan alla andra situationer utom möjligen trasig topplockspackning).
5-56 luktar dessutom illa till skillnad från WD40 som är rena parfymen...

Fast den där Biltema oxidlösaren med efterföljande skyddsspray verkar ju faktiskt funka. Bara tråkigt att vänta så länge medans det avdunstar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Tyvärr fungerar inte WD40 i detta fall (utom att det möjligen kan ha en lugnande effekt vid invärtes bruk). Här gäller kemisk metall! Sprutas in genom tändstiftshålet med kall motor (eller ljummen om man har bråttom och vill att det ska härda snabbare).Pär Hylander wrote:Attans att jag inte tänkte på det när det var hål i en kolv.Kunde ju ha sparat både nya kolvar och packningsatsen för att inte prata om alla jobb. Funderar bara på var jag skulle sprutet in WD-40? In vid luftfiltret eller eller genom tändstifthålet på aktuell cylinder? Ska motorn vara kall eller varmkörd?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users