Packning bakom termostaten.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 148
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Packning bakom termostaten.

#1 Post by boxsterpontus »

Jag skulle byta termostat och packningan som sitter bakom den.
Packningen bakom är en liten platsring som sitter i ett hål ganska långt inne i termostathuset.

Problemet är att den nya packningen känns som den är för stor, den vägrar absolut att komma in i hålet. Finns det olika packningar för nya resp. gamla vattenpumpen. PETen är lite oklar på den punkten.

Några tips?

Dessutom märkte jag att det var ett litet litet hål i kylaren. Ingen bra mekkväll :(
Pontus Borg

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Är det en packning för att det inte ska läcka ut till omgivning eller bara för att termostaten ska vara helt tät när den är stängd? Om det är det sistnämnda så behövs den ju igentligen inte i en räserbil.

Går det att trycka dit en oring så köper du antingen en sats på Biltema eller åker till din lokala hydraulikfirma och blir 5 kr fattigare.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 148
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by boxsterpontus »

Det löste sig!

Det var en metallring innuti packningen som satt kvar i hålet. Efter en hel hoper fula ord och en massa nya sår på händer och armar så lyckades jag få ut ring-helvetet.

Den nya termostaten sitter lite löst. men det spelar ingen roll om det läcker lite.
Pontus Borg

madnez
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-04-14 12:28:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#4 Post by madnez »

Hade exakt samma problem....hittade ingen ny packning heller utan tog den gamla...funkar skitbra! Men de bästa är naturligtvis om man hittar en ny packning, men överallt jag letade var dom för tjocka....så...vet inte alls avrt man kan tänkas få tag på en sån packning...

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#5 Post by Mike-DK »

Tja,

Hade också samma problem att få ut gamla packningen. Har säkert användt samma ord som du Boxterpontus fast på danska. Nye packningen koster 55:- på PorscheCenter. Min termostat sat också lite löst. Hittade att tjocklek på gamla och ny gummipackningen (stora, inte den med metallringen) var olike.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]