Page 1 of 1
Stor skillnad i motor mellan 944 -86 och -88??
Posted: 2005-08-15 21:55:44
by Jon80
Tjenare!
Nybliven porsche ägare snart, hämtar bilen på fredag (19/8)

Funderar på att chipa bilen.. Om man tittar på själva motorn på en -86:a, 220HK och en .. det är väll -88:an som introducerade 250HK? Vad är det som skilljer.. är det exakt samma motor, fast med lite biffigare turbo, å wastegate? Eller vad skilljer egentlige?
Någon som har chipat 220hk, och kan rekommendera något trim.. Har sett att Sandén, RevlineRacing har

. Revline påstår via mail, få ut 300HK ur 220Hk turbon med deras chip.. funkar det, å isåfall hur bra.. Ger kanske bara en massa motorstrul?
Mvh Jon
Posted: 2005-08-16 07:33:26
by Mårten
Har en -88 (220 orginalhästar) som är fixad av Sanden. Lär ge ca 265 hk. Har inget att jämföra med eftersom jag precis som du är nybliven Porscheägare (sedan 1 vecka!!) men den går som ett skott.
Lycka till!
/M
Posted: 2005-08-16 11:43:04
by Jon80
Är inne på den chipningen också, känns seriösast på något vis

Posted: 2005-08-16 13:22:18
by VL
Jag har Vitesse chippen för '86 turbon med 3bar fpr. Det fungerar mycket bra, men ge bara 235hk och 383Nm..
http://www.vitesseracing.com/Catalog/94 ... chips.html
Posted: 2005-08-16 20:11:39
by Bengt
Effekten är till största delen beroende av laddtrycket. Hur mycket effekt man tar ut beror bara på hur modig man är. Om man skall ligga nära gränserna bör man göra en individuell inställning. Speciellt på gamla bilar eftersom mycket kan vara slitet och därmed ge annat resultat än det tänkta. Effektkurvan på Vitesse siten tyder på att man drar ner laddtrycket kraftigt med ökat varvtal. Enligt min mening onödigt snabbt. Så stor marginal behöver man inte ha. Bra chip i övrigt är sådana som ger bra gasrespons och en pigg bil. Det får man genom att höja tändningen lagom mycket på rätt ställen. i övrigt bör man byta till en bättre WG på en gammal bil eftersom slitna originalWG tjuvöppnar av avgastrycket.
Bengt
Posted: 2005-08-16 21:27:37
by Tomas
Skulle tro att effekten i diagrammet är hästar på bakhjulen vilket innebär ca 270 hk på motorn.
Dessutom är det som Bengt säger att toppeffekten beror främst på laddtrycket och hur högt man törs köra. Detta påverkas inte så mycket av chippet, dvs chippet har inte så stor inverkan på toppeffekten.