Min 944 får för mycket bränsle...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Min 944 får för mycket bränsle...

#1 Post by broberg »

Som sagt, min 944 får på tok för mycket med soppa..
och när jag tänker efter så har jag hört att om man tar bort minuspolen från batteriet och sen sätter tillbaka den igen så nollställs vissa värden.. korrekt?

jag har inte en aning om vad det är som nollställs, men som jag har uppfattat det är det något med luftmängsmätaren och hur det sen ska blandas..



för innan jag ställde in bilen i garaget så gick den ju klockrent, men det är först nu efteråt jag har märkt att den går för fett (resultat, för högt co2-värde)..
Men under tiden i garaget har jag inte rört motorn än ända gång bortsett från att dra igång den lite då o då, däremot har jag haft batteriet urtaget när jag höll på att dra lite nya kablar..

så min teori är ju att det nollställdes när minuspolen var av och att den bestämde sig för för fet blandning när jag sen bara körde den typ på tomgång fram tills jag tog ut den för två veckor sen..


vad tror ni.. är det något som kan hända?
(har tagit bort minuspolen igen, och ska se om bilen beter sig bättre efter det.. Och denna gång ska jag köra 3 mil lungt o sansat så det inte blir fel igen)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Min 944 får för mycket bränsle...

#2 Post by Porrsche »

Broberg wrote:innan jag ställde in bilen i garaget så gick den ju klockrent, men det är först nu efteråt jag har märkt att den går för fett (resultat, för högt co2-värde)..
Vad visar stiften? Toksvarta eller? Stiften brukar säga väldigt mycket om hur motorn mår.

När bytte du stift, rotor, fördelare senast? Hur mår tändkablarna? Är elektroniken svag brukar mycket oförbränt komma ut i avgaserna med misständningar som följd och förmodligen ett co2-värde som är i högsta laget.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Jag har aldrig hört att våra gamla motronic-boxar kan lära sig något så att "nolla" boxen leder nog inte till så mycket.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

944_Driver wrote:Jag har aldrig hört att våra gamla motronic-boxar kan lära sig något så att "nolla" boxen leder nog inte till så mycket.

//Magnus

nä det gav som sagt inget, det gäller väl för nyare styrsystem antagligen..


men hursomhelst, ska ringa GA:s imorgon o se när de har tid att ta o kolla på min bil.. saknar ju själv en massa mätverktyg osv.. samt kunskap! .. fast det senare går ju att skaffa relativt billigt.


om vi säger så här, mit avgasrör är KOLSVART .. och sätter man handen bakom så blir den svart ganska fort också..

sen har jag även märkt att på senare tid när motorn är kall så har den ibland problem att hålla tomgången.. t.ex så kan man starta den, låta den gå lite sen åka iväg.. men sen när man trycker in kopplingen när man rullar och låter varvet sjunka så kan den dö..


förresten.. vilka tändstift ska man köra med? När jag ändå har bytt olja osv och får det sjusterat kanske man ska stoppa i nya tändstift när man ändå är i farten..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Raukman »

Hej, kolla att bränsletrycksregulatorn funkar som den ska, tycker inte att motronicen ska ställa till me nåt

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#6 Post by FSN »

944_Driver wrote:Jag har aldrig hört att våra gamla motronic-boxar kan lära sig något så att "nolla" boxen leder nog inte till så mycket.

//Magnus

Jag fick tips om att separera matningsspänningen till boxen och huvudströmbrytaren så att boxen inte skulle glömma allt när man drar huvudbrytaren så lita adaptiv är den allt. Det skall dock inte ta många minuter innan den hunnit lära sig igen.

Det är inte Labdasonden som trilskas?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Möjligt att de senare årsmodellerna kan lära sig nått eftersom de har lambdasond. De tidiga bilarna saknar sonden.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#8 Post by Peter L »

www.hartech.u-net.com har en bra pdf-fil att ladda hem. väldigt matnyttig!

User avatar
Fredde44
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2004-04-05 21:09:12
Bilmodell: 944N/A
Location: Leksand
Contact:

#9 Post by Fredde44 »

Hej! Min 944 surade oxå ner sig lätt, var svårstartad ibland när den var varm och så var det riktigt svart med konstiga "moln" ur avgas. Mig hjälpte det att byta tändkablar och stift. Så nu är jag en glad och nöjd Porscheägare med en för året fullt godkänd besiktigad bil! :D :D
944 -83 N/A
Snart på en väg..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users