Min 944 får för mycket bränsle...
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Min 944 får för mycket bränsle...
Som sagt, min 944 får på tok för mycket med soppa..
och när jag tänker efter så har jag hört att om man tar bort minuspolen från batteriet och sen sätter tillbaka den igen så nollställs vissa värden.. korrekt?
jag har inte en aning om vad det är som nollställs, men som jag har uppfattat det är det något med luftmängsmätaren och hur det sen ska blandas..
för innan jag ställde in bilen i garaget så gick den ju klockrent, men det är först nu efteråt jag har märkt att den går för fett (resultat, för högt co2-värde)..
Men under tiden i garaget har jag inte rört motorn än ända gång bortsett från att dra igång den lite då o då, däremot har jag haft batteriet urtaget när jag höll på att dra lite nya kablar..
så min teori är ju att det nollställdes när minuspolen var av och att den bestämde sig för för fet blandning när jag sen bara körde den typ på tomgång fram tills jag tog ut den för två veckor sen..
vad tror ni.. är det något som kan hända?
(har tagit bort minuspolen igen, och ska se om bilen beter sig bättre efter det.. Och denna gång ska jag köra 3 mil lungt o sansat så det inte blir fel igen)
och när jag tänker efter så har jag hört att om man tar bort minuspolen från batteriet och sen sätter tillbaka den igen så nollställs vissa värden.. korrekt?
jag har inte en aning om vad det är som nollställs, men som jag har uppfattat det är det något med luftmängsmätaren och hur det sen ska blandas..
för innan jag ställde in bilen i garaget så gick den ju klockrent, men det är först nu efteråt jag har märkt att den går för fett (resultat, för högt co2-värde)..
Men under tiden i garaget har jag inte rört motorn än ända gång bortsett från att dra igång den lite då o då, däremot har jag haft batteriet urtaget när jag höll på att dra lite nya kablar..
så min teori är ju att det nollställdes när minuspolen var av och att den bestämde sig för för fet blandning när jag sen bara körde den typ på tomgång fram tills jag tog ut den för två veckor sen..
vad tror ni.. är det något som kan hända?
(har tagit bort minuspolen igen, och ska se om bilen beter sig bättre efter det.. Och denna gång ska jag köra 3 mil lungt o sansat så det inte blir fel igen)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Min 944 får för mycket bränsle...
Vad visar stiften? Toksvarta eller? Stiften brukar säga väldigt mycket om hur motorn mår.Broberg wrote:innan jag ställde in bilen i garaget så gick den ju klockrent, men det är först nu efteråt jag har märkt att den går för fett (resultat, för högt co2-värde)..
När bytte du stift, rotor, fördelare senast? Hur mår tändkablarna? Är elektroniken svag brukar mycket oförbränt komma ut i avgaserna med misständningar som följd och förmodligen ett co2-värde som är i högsta laget.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
944_Driver wrote:Jag har aldrig hört att våra gamla motronic-boxar kan lära sig något så att "nolla" boxen leder nog inte till så mycket.
//Magnus
nä det gav som sagt inget, det gäller väl för nyare styrsystem antagligen..
men hursomhelst, ska ringa GA:s imorgon o se när de har tid att ta o kolla på min bil.. saknar ju själv en massa mätverktyg osv.. samt kunskap! .. fast det senare går ju att skaffa relativt billigt.
om vi säger så här, mit avgasrör är KOLSVART .. och sätter man handen bakom så blir den svart ganska fort också..
sen har jag även märkt att på senare tid när motorn är kall så har den ibland problem att hålla tomgången.. t.ex så kan man starta den, låta den gå lite sen åka iväg.. men sen när man trycker in kopplingen när man rullar och låter varvet sjunka så kan den dö..
förresten.. vilka tändstift ska man köra med? När jag ändå har bytt olja osv och får det sjusterat kanske man ska stoppa i nya tändstift när man ändå är i farten..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
944_Driver wrote:Jag har aldrig hört att våra gamla motronic-boxar kan lära sig något så att "nolla" boxen leder nog inte till så mycket.
//Magnus
Jag fick tips om att separera matningsspänningen till boxen och huvudströmbrytaren så att boxen inte skulle glömma allt när man drar huvudbrytaren så lita adaptiv är den allt. Det skall dock inte ta många minuter innan den hunnit lära sig igen.
Det är inte Labdasonden som trilskas?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Peter L
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2004-04-16 18:25:34
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Södertälje
- Contact:
www.hartech.u-net.com har en bra pdf-fil att ladda hem. väldigt matnyttig!
- Fredde44
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2004-04-05 21:09:12
- Bilmodell: 944N/A
- Location: Leksand
- Contact:
Hej! Min 944 surade oxå ner sig lätt, var svårstartad ibland när den var varm och så var det riktigt svart med konstiga "moln" ur avgas. Mig hjälpte det att byta tändkablar och stift. Så nu är jag en glad och nöjd Porscheägare med en för året fullt godkänd besiktigad bil!
944 -83 N/A
Snart på en väg..
Snart på en väg..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users