Page 1 of 1
angående motor byte 924
Posted: 2005-08-02 20:31:00
by lillbiffen
hej ny här. jag funderar på att bygga en rakt fram bil utan någon ricktig mega efekt men vill endå ha en motor att bygga vidare på. Har funderat på massor av bilar och fastnade för 924 (billig och lågt luftmotståd) Så min fråga är fins de någon motor och vxl låda som passar utan några större ingrepp typ audi helst 2,5L självklart ska bak axel och bromsar bytas men det är ett senare problem. tacksam för svar
MVH Robban
Posted: 2005-08-02 21:26:47
by Sydbom
ja du större ingrepp vete faan, men 951 motorn bör väl vara den bäst lämpade men som så många gånger förr så kommer ändå agrumentet upp om det är ekonomiskt försvarbart då du från ca 55-60 papp kan köpa en turbo i stället som har så mycket redan från scratch!
men då jag hade 924 så var min dröm om att slänga i en 968 motor o coilovers o feta bromsar o SEN skulle man ha en riktig rackare till bil, men du vill jag mer svänga än köra rakt fram, så det är ju klart 951 motor som gäller för dig. och sådana kan man väl få för ca 20 papp?
Mvh
Sydbom
Posted: 2005-08-02 21:53:00
by lillbiffen
Ja att de blir lite kapa svetsa och hemliga lösningar är jag helt medveten om. anledningen att de troligen blir en 924 är för att de finns en ricktigt billig i släckten (hämmt pris problemet är att den står i norrland event kan man köra ner den någon natt) är det inte en VAG motor som sitter original finns de några uppgifter på den respektive 951 motorn är tacksam för alla svar även uppgifter på 924 troligen -79 neråt
Mvh Robban
Posted: 2005-08-03 07:19:30
by patand
VAG motor... hmmm iof finns det lite delar som har sitt ursprung i VAG koncernen... men men... ska inte ta upp den diskussionen här...
Ett tips är kanske att skippa 951 motorn och ta en motorn från en 924 Turbo, den borde (?) vara enklare att få på plats och det finns ju folk som plockar ut 300Hk+ även ur den motorn... vad som är billigast i längden att bygga på (951 motor eller 931 motor) det vet jag inte iof... men 931 motorn kan ju iaf vara ett alternativ, får du tag i en frisk sådan så kostar det typ nästan ingenting sen att skrämma upp den i 200hk+ (bara att sätta dit en intercooler och ställbart laddtryck) och det räcker ju rätt långt i en lättad 924 kaross...
Posted: 2005-08-03 13:05:55
by P.P.
En Audi-femma med stressfläkt på kanske kan vara något? Har sett anonnser på bilar med sugmotorvarianten monterade, och även hört rykten om en turbobil på G under några år nu. Stryktåligare motor är ju svårt att hitta.
Posted: 2005-08-04 10:54:56
by Racing
Audi femman för rakt fram racing.
Utan snack.
Posted: 2005-08-05 20:00:28
by ChrilleÖsd
Var det inte någon här på forumet som slängt i audis turbofemma i en 924 för ett tag sedan? har för mig att han hade ett par saker att säga om den installationens svårighetsgrad.. kanske någon med lite bättre minne har en aning?
Posted: 2005-08-06 15:02:49
by lillbiffen
Någon som vet om man kan hitta någon information om de motorbytet bilder etc.
Tack för svaren
Mvh Robban
Posted: 2005-08-06 23:17:27
by Pär Hylander
Jag är väldigt nyfiken på vilka motorer som har samma bultmönster som 924-motorn. LT3x och Audi 100 GLS vet jag, vilka fler
Posted: 2005-08-08 18:16:16
by lillbiffen
pär kan du utväckla de där låter intresant
Mvh Robban