Page 1 of 2
Vad är det vanligaste trimmet till 951:an?
Posted: 2005-07-30 03:11:02
by jeims
Som topic... vad är det oftast folk har?
Finns det steg 1 trim... 2? o 3?
Mvh David
Posted: 2005-07-30 08:17:17
by DLS
chip + chimsad wastegate + 3bars bränsleregulator är nog vanligast.
Area 951 hade steg 1-(7) har jag för mig??
Posted: 2005-07-30 10:14:34
by Joakim
Precis som DLS säger så är Chip och chimsad wastegate tillsammans med hårdare tändstift vanligast. Till detta så brukar vissa komplettera med en värre bränsletrycksregulator. Bränslepumpen håller en bra över 300hk så vitt jag vet, men vill man vara på den säkra sidan finns det en BOSCH pump man brukar använda för att ersätta orginalet.
Många använder sportluftfilter för orginal luftburk. Doch det är inte många som kör med öppna filter utan att först ha ersatt luftmängdsmätaren mot MAF eller MAP.
SKillnaden med insatsfilter; orginal eller K&N är försumbar. Jag märkte ingen skillnad alls.
Man är på god väg med ovan nämnda modifikationer, och ett 3" avgassystem är nästa steg att rekomendera, eller varför inte låta porta topplocket - vilket brukar ge mycket mycket goda resultat. Här har man naturligtvis också häjt laddtrycket till ca 1.0-1.2 bar beroende på hur rädd man är om sin topplockspackning. En frisk orginalpackning håller enligt egen erfarenhet för närmare 1.4 bar, men det är inte rekomenderbart eftersom mycket annat bör vara bytt innan man ger sig på sådana höga laddtryck. Laddtrycket ställer man elektroniskt med någon modul, kanske från Greddy eller Apexi. Vanligast är dock att använda en manuell pysventil även om den inte heller är så "säker". (pajar den så skenar turbon, men tråkiga följder som följd

En 88-91 turbobil med KKK 26/28 aggregat kan man trimma upp emot 350 hk enligt Revline Racing, om man byter ut luftmängdsmätaren mot deras MAF tillsammans med en korrekt utförd mappning.
Sammanfattningsvis kan man säga att man börjar med chip, wastegate med högre fjäderspänning, bränsletrycksregulator och luftfilter där man hamnar på något över 300hk. Fortsätt med avgassystem, och portning av toppen samt MAF (med nytt sprut såklart) så är man uppe i ca 350hk.
Sen är det ny turbo, och skärringar i toppen eller annan modifikation för att kunna köra med rikigt höga laddtryck, och snart är man uppe i 400hk om man kompletterat med slipad kamaxel.
Några Steg trim finns inte, och det kan ju samtidigt variera från företag till företag och vad de väljer att stoppa in i sina stegpaket. Area 951 är en firma som tidigare sålde 1-7 steg, men vad steg 7 kitet innehöll berodde mest på vad kunden valde att betala i för valörer, och hur många
Hoppas att jag lärt mig rätt om allt detta, annars så kommer Gurra, Coreleone, Tomas, eller nån annan turboguru att tillrättavisa mig.

Posted: 2005-07-30 10:46:48
by Sydbom
det där var värsta doktorsavhandlingen det där, he he!
gör en sticky av det vet ja!
Posted: 2005-07-30 12:14:44
by Ducati
En följdfråga till denna..
hur mycket vågar man trimma?
Min bil har gått 21000 mil, vågar man trimma den något?
Posted: 2005-07-30 12:25:46
by Tomas
Om man skulle hitta på lämpliga steg vore det kanske något i denna stil
Första nivån blir som redan sagt.
Chip med tillhörande bränsletrycksregulator samt shimsad wg och pysventil.
Annan wastegate med elektronisk laddtryckskontroll.
3" avgassystem.
MAF och större spridare, ev större bränslepump.
Större turbo (K27 eller T04e kompressor med #6 eller hellre #8 avgashus).
Större intercooler.
Portad topp med vassare kam.
Har säkert glömt något och självklart finns det oändligt mer om man vill gå vidare.
MAF/spridarsteget ger inte så mycket effekt men måste göras för att kunna ta ut mer effekten från efterföljande steg.
De steg som ger mest effektökning här är det första (chip) samt större turbo.
Annan wastegate eller 3" avgassystem kan man flytta efter större turbo.
Att notera är att många av stegen kräver nytt chip.
Med på listan finns inte bredbandslambda och piggyback (t.ex. SMT6) eftersom de är justerhjälpmedel, om man vill justera själv är de ett måste. Dock bör man läsa på en del innan man börjar med det.
Tomas
Posted: 2005-07-30 14:50:46
by jeims
ojojoj! Tack så väldigt mycket för all info. Till cosworth finns en GruppA packning som många kör med. Finns det nån värre topplockspackning till 951:an?
Posted: 2005-07-30 15:06:08
by Corleone
jeims wrote:ojojoj! Tack så väldigt mycket för all info. Till cosworth finns en GruppA packning som många kör med. Finns det nån värre topplockspackning till 951:an?
Finns 2 andra packningar förutom orginal. En som kallas "Widefire" som har bredare metallringar runt cylindrarna och passar bra om man har/gör skärringar (o-ringar) i toppen.
Den andra är en metallpackning som görs av Cometic och kallas MLS, Multi Layer Steel. 3 lager metall packning med Vitonlager mellan. Kräver defenitivt att du fräser av toppen så du är säker på att det är helt plan. Andra pinnbultar typ ARP eller Raceware är att föredra samt att du efter varmkörning plockar av kamaxelhuset och efterdrar. Sen kör du sannolikt inte sönder den någon mer gång!
Största anledningen till att topp-packningarna går sönder på våra bilar är nog i första hand åldern samt i andra hand att man kör för snålt. Ett bra chips är det mest viktiga i detta, då håller det med i princip alla tillgängliga packningar.
Om du funderar på chips så är min erfarenhet att du ska fråga Bengt här på forumet. Han har nog kommit längst av alla inklusive USA när det gäller hur det ska göras för både prestanda och hållbarhet.
Posted: 2005-07-31 19:02:21
by hårdrocka´n
Har funderingar över vad en dumpventil gör för nytta!
La märke till att den inte nämndes
Har hört att den, förutom ett gott ljud, kan ge lite spabbare gasrespons, men även att den tillomed kan stjäla en del hästar??
Hur ligger det till egentligen??
Posted: 2005-07-31 19:11:14
by hårdrocka´n
Chimsad wastegate. Är det samma sak som att man spännt fjädern??
Hur vet man om det är gjort??
Har ett chip från area951, bränsleregulator och laddar ca: 1.1 ibland lite drygt det.
Det jag har hört är att det ska finnas runt 310 kusar.
Någon som vet om chippet är bra? Borde något annat göras som inte är gjort??
har funderat på 3" avgas. Vad ger det i effekt? är det något jag kan vänta med tills jag trimmat lite till.....
Tacksam för lite guidning till en mer välmående och rappare porsche!!
Posted: 2005-08-01 21:56:42
by jeims
dump: säg at du varvar upp motorn.. turbon pressar in luft i systemet.. när du släpper gasen för att växlar stängs ju spjället.... turbon forsätter snurra (snurrar extremt fort) och den trycker in mera luft... där det blivit väldigt mycket luft i sysemet (går fort att fylla) så vill luften tillbaka.. då slår den mot turbon och bromsar turbon.. Med en dump så släpper du ut luften innan den går tillbaka. Så har jag fattat det som.. (rätta mig gärna)
Chimsad wastegate? antar att du menar att man lägger extra brickor så laddklockan så den hamnar mer bakåt och då spänns själva wastegaten och mer ladd fås.
Man kan byta till annan klocka med hårdare fjäder i. Vissa öppnar org klockan och stoppar in en hårdare fjäder. Men jag hade köpt en ny klocka istället.
Ang 3" så läs vad "Joakim" skriver en bit upp. Det var läsvärt.
Posted: 2005-08-02 08:53:52
by hårdrocka´n
Tackar!
Du menar alltså att en dump är värt att satsa på??
Hur vet jag då om man chimsat min wastegate eller bytt fjäder??
Hur märker jag om det behövs göras. Är det om den inte orkar hålla laddtryck eller??
Posted: 2005-08-02 09:59:20
by Pär Hylander
Det sitter rätt sorts "dump" monterad orginal
Du tittar på wastegaten om det sitter brickor mellan ventilen och klockan. Laddar du 1,1 bar så lär du inte behöva fler brickor, då är ju wastegaten helt ok.
Posted: 2005-08-02 22:21:34
by hårdrocka´n
tack ska ni ha för info, man lär sig lite för varje dag......
Posted: 2006-08-11 07:33:53
by Berg
Tomas wrote:Om man skulle hitta på lämpliga steg vore det kanske något i denna stil
Första nivån blir som redan sagt.
Chip med tillhörande bränsletrycksregulator samt shimsad wg och pysventil.
Annan wastegate med elektronisk laddtryckskontroll.
Några "basic" frågor:
Vad är funktionen på en pysventil och var kopplas den in?
Behöver man byta wastegate för att använda elektronisk laddtryckskontroll?
Vad behöver man kontrollera/mäta i samband med en steg 1 installation?