Page 1 of 1
Min ena bakre bärarmsbussning ser inge vidare ut..
Posted: 2005-07-23 19:04:04
by djungel-Jim
Idag spenderade jag en stund under bilen och passade på att kika runt lite extra nogrant.. Jag stötte på en viss gummiupphängningspryl för främre hjulupphängningen som inte såg särskilt fin ut! Jag har ingen aning om vad just den biten på bilen kallas, men jag hoppas någon förstår efter att ha sett bilden jag bifogat

Ser det ut som något jag bör åtgärda illa kvickt?
Edit: Bytte ämnesraden
Posted: 2005-07-24 01:39:38
by 944_Driver
Bakre bärarmsbussning, bakre länkarmsbussning i framvagnen, vilket som lär funka som namn tror jag.
Ett byte lär inte direkt vara negativt för bilens vägegenskaper..
//Magnus
Posted: 2005-07-24 04:53:20
by djungel-Jim
Ah tack för hjälpen med namnet på delen Magnnus!

Det här kanske förklarar varför mina däck är så snedslitna..
Verkar ju som att de bussningarna slits rätt snabbt om man läser runt i pelican parts och rennlistforumen.. Måste man montera bort hela bärarmen för att byta ut bussningen? Innebär det isåfall mycket jobb och tid att ta bort bärarmen?
Lär inte hinna få tag på nya bussningar och få tid till att palla upp bilen den här veckan, så det är nog bäst att jag tar det lugnt på ringen nästa vecka

Posted: 2005-07-24 09:21:19
by 944_968CS
Hej,
Här är en länk som du bör läsa. Jag har bytt till de "Casterblocks" som rekommenderas i länken. Det är jätte enkelt att byta, en mutter och två skruvar.
http://members.rennlist.com/menelaos/castermounts.html
Du bör tycker jag, göra en hjulinställning efteråt.
Lycka till!
/Bosse P
Posted: 2005-07-24 09:36:18
by djungel-Jim
Jasså man behöver inte ens ta bort bärarmen? Trevligt! Tyvärr för mig hinner jag nog ändå inte byta innan tysklandresan eftersom jag måste beställa delarna

Tack för tipset på den uppdaterade varianten - det blir till att montera en sån istället!
Posted: 2005-07-24 10:32:50
by Pär Hylander
Glöm inte göra framvagnsinställning sen bara....
Posted: 2005-07-24 22:42:03
by FSN
Har du märkt av nån instabilitet på bilen som kan härledas till den slitna bussningen?? Tycker att den tex borde bli lite instabil vid inbromsning då det skulle kunna bli lite mera toe out då, ungefär samma beteende som inbromsning med mycket bumpsteer??
Byt på andra sidan samtidigt. Och kanske främre bussningen med?
Posted: 2005-07-25 09:34:39
by djungel-Jim
FSN wrote:Har du märkt av nån instabilitet på bilen som kan härledas till den slitna bussningen?? Tycker att den tex borde bli lite instabil vid inbromsning då det skulle kunna bli lite mera toe out då, ungefär samma beteende som inbromsning med mycket bumpsteer??
Byt på andra sidan samtidigt. Och kanske främre bussningen med?
Jag har faktiskt inte märkt av det så mycket.. Bilen är stabil vid inbromsningar - om något så är den kanske lite svajig när jag svänger..
Du har nog rätt i att jag borde passa på att byta främre bussningen också.. Är de lika lättåtkomliga? Samt finns det någon uppdaterad variant på dem också?
Posted: 2005-07-25 12:51:46
by gurra
För främre bussningen måste bärarmen bort. Det finns ingen uppdaterad Porsche-artikel på den men det finns hårdare eftermarknadsbussningar.
Nackdelen är att de allt som oftast knirrar och knarrar en hel del.
Posted: 2005-08-10 08:31:54
by Leif
944_968CS wrote:Hej,
Här är en länk som du bör läsa. Jag har bytt till de "Casterblocks" som rekommenderas i länken. Det är jätte enkelt att byta, en mutter och två skruvar.
http://members.rennlist.com/menelaos/castermounts.html
Du bör tycker jag, göra en hjulinställning efteråt.
Lycka till!
/Bosse P
Halloj Bosse P!
När du bytte bussningar, Använde du då den gamla exentriska bulten?
Min verkar sitta vulkad i bussningen. Eller är det så att den bara fastnat
i stålhylsan?
Var köper jag såna här grejer?
mvh
Leif
Posted: 2005-08-10 22:12:24
by 944_968CS
Hej,
Jag bytte 2 st bussningar, de 4 bultarna som håller fast bussningen mot karossen, de 2 excentriska bultarna samt 4 muttrar till dessa. Jag köpte rubbet på Porsche Center.
Ingenting av dessa delar är vulkat tillsammans, förutom bussingen förstås.
Lycka till! /Bosse P
Posted: 2005-08-11 06:45:36
by nida
hejsan!
Intressant tråd då jag själv är inna på att byta också, jag undra vad man få ge för en uppsättning nya bussningar på Porsche Center?
Eller är det Sande'n som gäller?
// Nicke
Posted: 2005-08-27 19:26:46
by djungel-Jim
Efter mycket om och men är det dags att slänga på mina bussningar på bilen imorgon.. Efter anderstorp började bilen skaka galet när jag bromsar i höga hastigheter så det känns som det är dax! Jag får vänta med främre och kulleden(?) till mekandet i vinter..
Så nu är min fråga - det är väl så "enkelt" att man bara behöver palla upp bilen och skruva lös bakre bussningsklossen och byta ut den mot min nya från porsche center? Behöver man kanske också ställa domkraften under bärarmen så den inte faller ner? (jag har omgem vidare bra koll på uppbyggnaden av bärarmen!) 5/56 och gasolbrännare är väl medicinen som får lös klossen? Jag hoppas bara muttrarna är i hyffsat skick så jag kan skruva på dem igen utan att byta ut dem....
Posted: 2005-08-27 20:08:52
by Anders K
Hej,
När bussningarna är dåliga så blir det duktigt svajjigt i hårda inbromsningar.
Standardbussningarna är rätt klena och blir inte bättre med åldern.
Nya standardbussningar funkar naturligtvis men dom förstärkta bussningar från 968CS kan vara ett alternativ, inte billiga dock, runt 1700*2.
Min bil knarrar och gnisslar av bara f-n så jag vet inte riktigt vad som är ett resultat från dom här bussningarna:
http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... ROLARMMISC
Mvh
Anders