Min ena bakre bärarmsbussning ser inge vidare ut..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Min ena bakre bärarmsbussning ser inge vidare ut..

#1 Post by djungel-Jim »

Idag spenderade jag en stund under bilen och passade på att kika runt lite extra nogrant.. Jag stötte på en viss gummiupphängningspryl för främre hjulupphängningen som inte såg särskilt fin ut! Jag har ingen aning om vad just den biten på bilen kallas, men jag hoppas någon förstår efter att ha sett bilden jag bifogat :D Ser det ut som något jag bör åtgärda illa kvickt?

Edit: Bytte ämnesraden
Last edited by djungel-Jim on 2005-07-24 04:51:34, edited 1 time in total.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Bakre bärarmsbussning, bakre länkarmsbussning i framvagnen, vilket som lär funka som namn tror jag.

Ett byte lär inte direkt vara negativt för bilens vägegenskaper.. :)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Ah tack för hjälpen med namnet på delen Magnnus! :D Det här kanske förklarar varför mina däck är så snedslitna..

Verkar ju som att de bussningarna slits rätt snabbt om man läser runt i pelican parts och rennlistforumen.. Måste man montera bort hela bärarmen för att byta ut bussningen? Innebär det isåfall mycket jobb och tid att ta bort bärarmen?

Lär inte hinna få tag på nya bussningar och få tid till att palla upp bilen den här veckan, så det är nog bäst att jag tar det lugnt på ringen nästa vecka :shock:
Last edited by djungel-Jim on 2005-07-24 10:43:44, edited 2 times in total.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#4 Post by 944_968CS »

Hej,

Här är en länk som du bör läsa. Jag har bytt till de "Casterblocks" som rekommenderas i länken. Det är jätte enkelt att byta, en mutter och två skruvar.

http://members.rennlist.com/menelaos/castermounts.html

Du bör tycker jag, göra en hjulinställning efteråt.
Lycka till!
/Bosse P

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

Jasså man behöver inte ens ta bort bärarmen? Trevligt! Tyvärr för mig hinner jag nog ändå inte byta innan tysklandresan eftersom jag måste beställa delarna :( Tack för tipset på den uppdaterade varianten - det blir till att montera en sån istället!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Glöm inte göra framvagnsinställning sen bara....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

Har du märkt av nån instabilitet på bilen som kan härledas till den slitna bussningen?? Tycker att den tex borde bli lite instabil vid inbromsning då det skulle kunna bli lite mera toe out då, ungefär samma beteende som inbromsning med mycket bumpsteer??

Byt på andra sidan samtidigt. Och kanske främre bussningen med?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by djungel-Jim »

FSN wrote:Har du märkt av nån instabilitet på bilen som kan härledas till den slitna bussningen?? Tycker att den tex borde bli lite instabil vid inbromsning då det skulle kunna bli lite mera toe out då, ungefär samma beteende som inbromsning med mycket bumpsteer??

Byt på andra sidan samtidigt. Och kanske främre bussningen med?
Jag har faktiskt inte märkt av det så mycket.. Bilen är stabil vid inbromsningar - om något så är den kanske lite svajig när jag svänger..

Du har nog rätt i att jag borde passa på att byta främre bussningen också.. Är de lika lättåtkomliga? Samt finns det någon uppdaterad variant på dem också?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

För främre bussningen måste bärarmen bort. Det finns ingen uppdaterad Porsche-artikel på den men det finns hårdare eftermarknadsbussningar.
Nackdelen är att de allt som oftast knirrar och knarrar en hel del.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#10 Post by Leif »

944_968CS wrote:Hej,

Här är en länk som du bör läsa. Jag har bytt till de "Casterblocks" som rekommenderas i länken. Det är jätte enkelt att byta, en mutter och två skruvar.

http://members.rennlist.com/menelaos/castermounts.html

Du bör tycker jag, göra en hjulinställning efteråt.
Lycka till!
/Bosse P
Halloj Bosse P!
När du bytte bussningar, Använde du då den gamla exentriska bulten?
Min verkar sitta vulkad i bussningen. Eller är det så att den bara fastnat
i stålhylsan?
Var köper jag såna här grejer?

mvh
Leif

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#11 Post by 944_968CS »

Hej,

Jag bytte 2 st bussningar, de 4 bultarna som håller fast bussningen mot karossen, de 2 excentriska bultarna samt 4 muttrar till dessa. Jag köpte rubbet på Porsche Center.
Ingenting av dessa delar är vulkat tillsammans, förutom bussingen förstås.

Lycka till! /Bosse P

User avatar
nida
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-05-28 12:30:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#12 Post by nida »

hejsan!

Intressant tråd då jag själv är inna på att byta också, jag undra vad man få ge för en uppsättning nya bussningar på Porsche Center?
Eller är det Sande'n som gäller?

// Nicke
"There is no Finishline....."

944 S2 -90 (Tidigare Vinröd nu svartare än svart)
PCS #8288

//Nicke

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by djungel-Jim »

Efter mycket om och men är det dags att slänga på mina bussningar på bilen imorgon.. Efter anderstorp började bilen skaka galet när jag bromsar i höga hastigheter så det känns som det är dax! Jag får vänta med främre och kulleden(?) till mekandet i vinter..

Så nu är min fråga - det är väl så "enkelt" att man bara behöver palla upp bilen och skruva lös bakre bussningsklossen och byta ut den mot min nya från porsche center? Behöver man kanske också ställa domkraften under bärarmen så den inte faller ner? (jag har omgem vidare bra koll på uppbyggnaden av bärarmen!) 5/56 och gasolbrännare är väl medicinen som får lös klossen? Jag hoppas bara muttrarna är i hyffsat skick så jag kan skruva på dem igen utan att byta ut dem....
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#14 Post by Anders K »

Hej,
När bussningarna är dåliga så blir det duktigt svajjigt i hårda inbromsningar.
Standardbussningarna är rätt klena och blir inte bättre med åldern.
Nya standardbussningar funkar naturligtvis men dom förstärkta bussningar från 968CS kan vara ett alternativ, inte billiga dock, runt 1700*2.

Min bil knarrar och gnisslar av bara f-n så jag vet inte riktigt vad som är ett resultat från dom här bussningarna:


http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... ROLARMMISC

Mvh

Anders

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users