Page 1 of 1
Tändkabelhjälp
Posted: 2005-07-22 19:21:44
by Tino Carrasco
Drog av alla mina tändkablar för att mäta dom och köpa nya men dum som jag vart noterade jag inte hur dom satt innan. Man ska inte lita på Haynes för där står GLÖM INTE MÄRKA UPP HUR KABLARNA SATT! buuuhuuu
Kan någon berätta vilken plugg på fördelaren som ska gå till vilken cylinder? schematisk bild är bra för ett nöt som jag. Hjälp snälla!
Mvh
Tino
Posted: 2005-07-22 21:13:06
by Isse
På 944 så är ettans stift som går till det nedre stiftet till höger på fördelarlocket (rakt framifrån sätt). Med sols är det tändföljden 1-3-4-2.
Posted: 2005-07-22 21:47:26
by patand
men nu var det ju en 924 N/A det gällde... någon som kan bidra? Annars får jag se när jag får tid att kolla/fota hur det ser ut på våran 924 N/A.
Posted: 2005-07-22 22:24:30
by Tino Carrasco
Vore yyytttterst tacksamt med lite foton! man e så dum o skjuter sig själv i foten! yuck!
Tino
Posted: 2005-07-23 10:42:28
by Isse
År inte rotor och fördelare uppbyggt på samma sätt som vår 944? Tändföljden är ju den samma på alla med 4 burkar. Det enda ni behöver kolla är när kolven på ettans cylinder står i topp och se att märkningen stämmer med svänghjulet. Mot den kontaktor som rotorn pekar på mot då, är ju den ettan tändkalbel skall sitta mot. Sedan är det ju bara att montera kablarna i tändningsföljden medsols.
Posted: 2005-07-23 12:02:51
by 944_Driver
Gör som Isse säger med tillägget att du får kolla att kamaxeln också står rätt, annars kan du hamna ett varv fel. Blir det fel ordning så är det inte värre än att du får försöka igen. Så länge det bara är fyra cylindrar är det överkomligt att testa sig fram.
//Magnus
Posted: 2005-07-23 12:43:11
by Tino Carrasco
Ok ska prova! men om någon har schematisk bild eller dylikt är det ännu intressant.
tack för hjälpen!
Tino
Posted: 2005-07-23 20:01:12
by Pär Hylander
Isse wrote:År inte rotor och fördelare uppbyggt på samma sätt som vår 944? Tändföljden är ju den samma på alla med 4 burkar. Det enda ni behöver kolla är när kolven på ettans cylinder står i topp och se att märkningen stämmer med svänghjulet. Mot den kontaktor som rotorn pekar på mot då, är ju den ettan tändkalbel skall sitta mot. Sedan är det ju bara att montera kablarna i tändningsföljden medsols.
Samma tändföljd, men eftersom rotorn är direktdriven på 944 och våg via en vinkelväxel på 924 så lär rotorerna snurra åt olika håll.
Man kan kolla ettans TDC mha märket på svänghjulet
Posted: 2005-07-23 21:36:47
by Tino Carrasco
Ohh va detta blev lätt nu! huuu rena soppan i motorutrymmet!
Posted: 2005-07-24 15:29:46
by Tino Carrasco
Ok jag har gjort en lite skiss då bilen inte går, trots att jag satt kablarna enligt konstens alla regler. Enligt bilden är nr 1 på fördelaren där rotorn pekar i TDC vilken cylinder ska den gå till? referera helst till numren på cylindrarna enligt min bild. Tackar på förhand.
Tino
Posted: 2005-07-24 19:13:19
by 944_Driver
Du får nog ladda upp bilden i ditt garage eller på annat vis göra den synlig för oss...
//Magnus
Posted: 2005-07-24 19:46:13
by Tino Carrasco
Tror jag tar en bild på motor o fördelare så tar vi det därifrån i garaget!
Posted: 2005-07-31 19:42:39
by Tino Carrasco
Kan någon svara på om jag har rätt eller fel? När motorn står i TDC pekar rotorn mot stifft nr ett. Den kabel är till tändstift på cyl nr 1. Medsols är det sedan cyl nr 3 nästa o sedan cyl nr 4 sist cyl nr 2 är detta så långt rätt? Hur räknar man cylindrarna om man tittar på motorn från passagerar sidan o har fördelaren på vänster sida? 1 till höger eller vänster?
Mvh
Tino
Posted: 2005-07-31 20:12:09
by Pär Hylander
Cylinder 1 längst fram i bilen.
1-3-4-2 är rätt, jag vet dock inte om det är med eller moturs. Jag tror det är medurs, men inte alls säker.
Posted: 2005-07-31 20:49:34
by Tino Carrasco
Tack Pär!