Page 1 of 2
Trasig taklucka
Posted: 2005-07-19 13:44:52
by GLind
Skulle öppna taklukan för några dagar sedan. Lät knirk knirk och den ena armen som ska föra den uppåt kom bara halvvägs. När jag sedan kollade på denna fanns där små vita plastbitar som jag antar kommer från kugghjulet (ev spiralen) som matar upp takluckan.
Var hittar jag artikelnummer på denna plastbit? Eller måste man köpa något mer? Jag tänkte nog köpa innan jag monterar ner för att laga.
Tacksam för all info jag kan få.
Posted: 2005-07-19 14:59:11
by claves
Posted: 2005-07-19 20:58:02
by djungel-Jim
Här kan du se ett par av delarna du kanske måste byta ut i takluckmaskineriet:
http://www.9xauto.com/interior.html
Posted: 2005-07-25 14:58:03
by Pete
Tjena Gustav.
Fick samma problem på min bil. Tog helt enkelt loss kugghjulet och åkte med det till Porsche-center där jag köpte 2 nya för 45kr/st. Det är förmodligen bara kuggarna som har rensats av ålderdom...
Posted: 2007-04-30 08:05:48
by Chevalier
Tjena!
I helgen så lät det inte alls friskt när jag öppnade min taklucka, det lät som plast som krasade sönder. Sen ville bara en av armarna röra sig och jag kan med handen dra den trasiga armen fram och tillbaka. Känns som det borde vara kugghjulet som gått sönder då? Är det svårt att komma åt och byta?
Så störigt att jag precis beställt själva plasthuset som armen glider i från USA (vilken kostade 590 spänn från Tyskland och runt 150 plus frakt från USA...sjukt) och så behöver man nu minst en del till.

Posted: 2007-04-30 20:03:42
by Richard
Jag har två nya plastkugghjul som aldrig användes (mina var inte trasiga som förre ägaren uppgav). Kan skickas med post och priset för båda två är en hundring, inklusive porto.
Posted: 2007-05-01 20:48:44
by PeterKärr
Har samma problem med ett av kugghjulen. Finns på hyllan hos Porsche men hur bär man sig åt för att slippa få samma problem igen? Den stannar nämligen inte som den skall när jag försöker öppna den med tändnings nyckeln i "första" läget. En kille på porsche sa att man skulle försöka dra åt eller släppa på en ställskruv på luck motorn. Någon som vet?
Posted: 2007-05-01 20:57:46
by Richard
Man kan justera mikrobrytarna på motorn genom att lossa skruvarna som håller dem och flytta dem lite i sida.
Posted: 2007-05-02 11:53:25
by PeterKärr
Har försökt med att korrigera brytarna men det är inte dom som stoppar takluckan när man skall ta bort den. Det blir inte bara något kugg fel utan den tuggar tills wiren kommer ut!
Posted: 2007-05-04 09:07:09
by Chevalier
Richard wrote:Jag har två nya plastkugghjul som aldrig användes (mina var inte trasiga som förre ägaren uppgav). Kan skickas med post och priset för båda två är en hundring, inklusive porto.
Har skickat PM till dig!
Posted: 2007-05-14 07:23:20
by Chevalier
Kan någon med en 968:a säga hur det fungerar med takluckan på er bil? Jag tror inte riktigt det funkar som det ska på min. Så här funkar det på min:
* Nyckel i läge 1: Kan köra ner armarna i botten så att takluckan går att ta ut. De stannar dock inte i ändläget, utan missar man det så kör den sönder kugghjulen, vilket den gjorde med mina nybytta kugghjul.

Man ska väl inte behöva vara så där försiktig och manuellt kolla så den inte går för långt?
*Nyckel i läge 2: Öppna och stänga takluckan genom att hålla ner knappen tills den är öppen eller stängd. Stannar vid ändlägena.
På min 944:a så minns jag iaf att man inte behövde hålla ner knappen, utan att den automatiskt öppnade/stängde helt när man tryckt på knappen. Kanske nåt de designade om vid modellskiftet eller är min taklucka helt knasig?
Posted: 2007-05-14 07:27:55
by Pehr Johnsson
Min lucka är också knasig (spelar ingen roll vilket läge det är på nyckeln) men jag måste också hålla in knappen till den är öppen eller stängd. Dock så tannar den ju i "ändlägena", men inte i "mitten" det blir att stänga på känn.
Min bil är en 89:a
Posted: 2007-05-14 07:37:52
by Mårten
NineFourFour wrote:Min lucka är också knasig (spelar ingen roll vilket läge det är på nyckeln) men jag måste också hålla in knappen till den är öppen eller stängd. Dock så tannar den ju i "ändlägena", men inte i "mitten" det blir att stänga på känn.
Min bil är en 89:a
Exakt som min m a o...
Posted: 2007-05-14 07:52:28
by Karl Birgander
Min knapp måste hållas nere under rörelsen, men stannar vid ändlägena.
Jag måste ha nyckeln i läge 1 för att kunna haka loss med knappen och sedan lyfta av luckan.
Vi montering är det läge 1 som gäller, här stannar den också när den fått grepp.
Posted: 2007-05-15 08:36:11
by Chevalier
Är dock lite osäker på om ni svarade på ifall era armar stannar när ni kör dem i botten för att kunna ta ur luckan. Det är då jag kan köra dem för långt och smälla kugghjulen. Känns som det saknas ett ändläge på min.