Page 1 of 1

Hur långt räcker originalavgassystemet?

Posted: 2005-07-12 21:15:46
by djungel-Jim
Jag är i tankarna på att byta ut min sandén wastegate mot en lite roligare dual port variant och i samma veva skaffa mig en elektrisk boost controler samt ladda lite högre än original... Är det ens att tänka på när man kör med originalavgassystemet?

Att bygga nytt 3" med fullflödesdämpare etc känns som ett för stort projekt för att vara vettigt att göra nu under sommaren när jag vill köra. Den biten får vänta tills vintern istället..

Posted: 2005-07-13 00:39:05
by skillz
Ett fullflödessystem på en turbobil gör skillnad vare sig du har modifikationer i efterhand eller ej om du förstår vad jag menar. Så det är väl upp till dig om du vill ha några kusar till.

Posted: 2005-07-13 07:36:38
by Corleone
Sandens WG är alldeles utmärkt och behöver inte bytas. Bättre är då att byta avgassystem eler valda delar av detta, tex byta till en modern racecat och kanske köra med bara en ljuddämpare längst bak. När mottrycket minskar i avgassystemet kommer WG att ha lättare att hålla stängd.

Posted: 2005-07-13 08:19:10
by djungel-Jim
Corleone wrote:Sandens WG är alldeles utmärkt och behöver inte bytas. Bättre är då att byta avgassystem eler valda delar av detta, tex byta till en modern racecat och kanske köra med bara en ljuddämpare längst bak. När mottrycket minskar i avgassystemet kommer WG att ha lättare att hålla stängd.
Eftersom jag inte kommer ha möjlighet att bygga om hela avgassystemet nu i sommar så vore det ju kanske en idé att bara byta ut delar av systemet som du säger! Går det att hitta en (3")katt med samma storlek som original som man då kan langa in utan att behöva göra modifieringar på systemet kring katten?

Anledningen till att jag ska byta ut sandéns wastgate blir i första hand för att jag vill ha en dubbelportad wastegate som jag ska styra med en elektrisk boost controller.