Page 1 of 1
*@!!a termostat !!! :-(
Posted: 2005-07-09 12:39:05
by Tord
Laddade upp med termostat och glykol igår. Precis rivit ner för att byta. Har minst 10 olika tänger för segerringar men ingen som går att komma åt med

Finns där någon på forumet som bor runt Lund och som skulle kunna vara behjälplig?? Superväder och ingen bil

Posted: 2005-07-09 14:13:41
by andgus
Förstörde en tång på den lilla ringen innan jag hittade en svängd ganska liten tång som var perfekt. Går att ta lite i taget så man inte tappar greppet om låsringen. Pilligt och krävs mycket kraft för att dra ihop ringen.
Nästan omöjligt uppifrån men underifrån syns t o m ringen med öglorna. Lättast om öglorna är uppåt....
Lycka till!
/Andgus
Posted: 2005-07-09 15:53:32
by Tord
andgus wrote:Förstörde en tång på den lilla ringen innan jag hittade en svängd ganska liten tång som var perfekt. Går att ta lite i taget så man inte tappar greppet om låsringen. Pilligt och krävs mycket kraft för att dra ihop ringen.
Nästan omöjligt uppifrån men underifrån syns t o m ringen med öglorna. Lättast om öglorna är uppåt....
Lycka till!
/Andgus
Har försökt underifrån med tängerna jag hade hemma. 1:a problemet är att den minsta tången går i rambalken pga att öglorna står kvart i och inte uppåt. 2:a problemet är att mina händer är modell XXXXXXLLLLLLLL vilket gör att jag inte ser ett skit vad jag gör men skam den som ger sig

Skall försöka att knacka/trycka på ringen så att jag får öglorna uppåt som du beskriver. Tack!
Posted: 2005-07-09 21:29:33
by Tord
Nu är den på plats. Fick modifiera en tång + några få svordromar
Må vara att jag tycker bilen är rolig att köra och väldigt modern med tanke på att det är en ´89:a men den jäkla professor som kom på lösningen
med var och hur termostaten skulle sitta skulle jag gärna vilja träffa i en mörk gränd

Posted: 2005-07-09 21:55:23
by Bengt
Jag tycker det är lättast med spetsiga sylar och att bända en kant i taget tills man får in en skruvmejsel bakom. Tyvärr är ofta problemet den täthylsa som sitter bakom termostaten och den får man inte ut om man inte tar av pumpen.
mvh Bengt
Posted: 2005-07-10 08:52:52
by andgus
Låter som lösningen av det tekniska inte riktigt är samma på min -84 som på en senare.....
Kul att det löste sig.
Kör så det ryker!
/Andgus
Posted: 2005-07-11 21:35:56
by Raukman
Vill inte förstöra lyckan, men har ni kollat dom nya termostaterna? Jag har köpt två den på en vecka och båda två öppnar vid heltokiga temp.
Skulle få en 87 gradig, men fanstygen öppnar vid 97-98grader!!!
Verkar som MECA har fått en knasig leverans.
vilken jäkla tur att man är skeptisk från början och mätte dom innan man monterade...
Posted: 2005-07-12 07:09:23
by Tord
Raukman wrote:Vill inte förstöra lyckan, men har ni kollat dom nya termostaterna? Jag har köpt två den på en vecka och båda två öppnar vid heltokiga temp.
Skulle få en 87 gradig, men fanstygen öppnar vid 97-98grader!!!
Verkar som MECA har fått en knasig leverans.
vilken oumpa tur att man är skeptisk från början och mätte dom innan man monterade...
"Kokade" både den gamla och nya för säkerhets skull

INNAN jag monterade den nya.