Page 1 of 1

Framvagnsinställning?!

Posted: 2005-07-07 08:47:22
by Micke_Sollentuna
Hej! Har precis bytt till gula koni dämpare runt om. Ska lämna in den senare på framvagnsinställning, men under tiden... funkar det att mäta avståndet mellan fjäderbenet och bromskivan?? Mätte upp det innan jag tog ner gerjerna. Tipps mottages gärna! 944 S2 cab -91

Posted: 2005-07-07 10:13:59
by djungel-Jim
Säg till när du hittat nått bra ställe att lämna in bilen på. Själv ringde euromaster i sollentuna igår - men dom kunde inte ta emot bilen!

Posted: 2005-07-07 10:15:29
by Micke_Sollentuna
Ok, jag pratade med Magnus på Bromma bil analys, dom hade fullt oxå..

Posted: 2005-07-07 11:21:28
by Pär Hylander
Camber kan du ha lite hur som helst utan att det sliter däcken snett, toe är däremot hyperkänsligt....

Toe påverkas av camber, så det är risk att din toe är åt skogen även om du inte rört styrarmarna

Posted: 2005-07-07 23:17:50
by Dan Hovang
Men du kan inte mäta camber mellan fjäderbenet och bromsskivan! Mät mellan fälgen och lodlinjen när bilen står plant. Håll ett vattenpass lodrätt (eller en tyngd i ett snöre) och mät med tumstock avståndet från vattenpasset/snöret till fälgkanten i överkant på fälgen resp underkant. Sen är det vanlig trigonometri:

arctan((avstånd uppe - avstånd nere) / fälgbredd) = cambervinkel

Posted: 2005-07-08 09:47:32
by Pär Hylander
Dan Hovang wrote:Men du kan inte mäta camber mellan fjäderbenet och bromsskivan! Mät mellan fälgen och lodlinjen när bilen står plant. Håll ett vattenpass lodrätt (eller en tyngd i ett snöre) och mät med tumstock avståndet från vattenpasset/snöret till fälgkanten i överkant på fälgen resp underkant. Sen är det vanlig trigonometri:

arctan((avstånd uppe - avstånd nere) / fälgbredd) = cambervinkel
Jo, som jämförande mätning kan man ju göra det, men troligen mkt dålig precision och många felkällor.

Vattenpassmetoden använder jag.