Page 1 of 1

Bromsar som låter o bakvagnsbussningar

Posted: 2005-07-06 18:29:14
by Sydbom
har vart o titta på en 924 jag funderar på att köpa men då det är dags för provtur så uppdags ett par problem:

det dunkar till vid växlingar o vid hastiga gaspådrag = dåliga bakvagnsbussningar? i varje fall låter det på det sättet på bmws då det är dåliga bussningar. am i right? vad kostar det att byta dom eller klarar man det själv?

Bromsarna låter, skramlar typ så fort man nuddar bromsen. vilket ju inte känns speciellt bra, dock tar dom bra bromsarna, svårt att säga dock om ljudet kommer från fram eller bakbromsarna, men har svårt att tro att skivbromsar skulle göra ett sådant ljud, så det känns som det är trummorna bak. kan man byta dom själv? eller kan det vara något annat?

sedan när man svängde höger så kom det ett svagt skrapande ljud, tänker att det är samma som bromsproblemet ....eller?

tack på förhand
Mvh
Sydbom

Posted: 2005-07-07 07:26:05
by patand
Jag skulle nog för det första kolla på något mer exemplar... låter som en del jobb innan den där bilen känns rätt. Kan tyvärr inte hjälpa dig med felsökningen.

Posted: 2005-07-07 10:53:54
by FSN
Vad tror ni om skramlande bromssköldar och dåliga växellådsfästen???

Posted: 2005-07-07 11:24:31
by Sydbom
FSN wrote:Vad tror ni om skramlande bromssköldar och dåliga växellådsfästen???
kan det mycket väl vara!
men finns det inte bakvagnsbussningar på samma sätt som på bmws?

Posted: 2005-07-07 11:24:59
by Pär Hylander
FSN wrote:Vad tror ni om skramlande bromssköldar och dåliga växellådsfästen???
Japp, låter mer sannolikt än BMW-typiska saker, eftersom dom har en annan sorts bakvagn tror jag?

Posted: 2005-07-07 11:58:02
by Sydbom
ok, men är växellådsfästen något dyrt o besvärligt att fixa? är dom sönderrostade då eller? kan det vara så enkelt att man bara måste skruva åt något? :-)
hmm känns som om jag borde köpa någon annan bil hehe
var o kollade på en till igår som var i stort sett felfri o fint skick, men var ju dyrare självklart

Posted: 2005-07-07 12:35:50
by Magnus K
Växellådsfästen = 600kr per styck för 944-varianten som kan passa, två stycken att byta. Ev tillkommer nya konsoller men det borde gå att hitta på nån skrot billigt? Är ganska enkla att byta, men du måste stötta upp vx-lådan vid bytet.

/Mangan

Posted: 2005-07-07 13:05:08
by Sydbom
ja det är ju inget jag kan fixa själv i varje fall. lär ju kosta minst 2000:- i varje fall då.
ska dra o titta närmare på bilen idag.

Posted: 2005-07-07 17:01:25
by FSN
Sydbom wrote:ok, men är växellådsfästen något dyrt o besvärligt att fixa? är dom sönderrostade då eller? kan det vara så enkelt att man bara måste skruva åt något? :-)
hmm känns som om jag borde köpa någon annan bil hehe
var o kollade på en till igår som var i stort sett felfri o fint skick, men var ju dyrare självklart



Skruvar du inte själv så köp felfritt/bra skick och dyrt. Det blir billigare ganska fort.

Posted: 2005-07-07 19:45:10
by Sydbom
ja den bilen bidde det inte!
tack för hjälpen grabbar!

FSN: precis vad jag hoppas kunna göra också, tyvärr är det svårt med min budget att hitta felfria, men vi får se.... letar vidare.

Posted: 2005-07-07 23:24:41
by Dan Hovang
Pär Hylander wrote:
FSN wrote:Vad tror ni om skramlande bromssköldar och dåliga växellådsfästen???
Japp, låter mer sannolikt än BMW-typiska saker, eftersom dom har en annan sorts bakvagn tror jag?
BMW E30 har faktiskt förvånansvärt lika konstruktion med semi-trailing link och bakvagnsbalk som sittter upphängd med bussningar, som bärarmarna i sin tur sitter i. Största skillnaden är väl att diffklumpen sitter skruvad i bakvagnsbalken och i karossen på BMWs, istället för enbart i karossen, som på Porsche.

Vi hade liknande växlingsoljud i räser-BMWn, det var precis som FSN trodde, dåliga bussningar i transmissionsupphängningen.

Posted: 2005-07-08 09:53:52
by Pär Hylander
Dan Hovang wrote:
Pär Hylander wrote: Japp, låter mer sannolikt än BMW-typiska saker, eftersom dom har en annan sorts bakvagn tror jag?
BMW E30 har faktiskt förvånansvärt lika konstruktion med semi-trailing link och bakvagnsbalk som sittter upphängd med bussningar, som bärarmarna i sin tur sitter i. Största skillnaden är väl att diffklumpen sitter skruvad i bakvagnsbalken och i karossen på BMWs, istället för enbart i karossen, som på Porsche.

Vi hade liknande växlingsoljud i räser-BMWn, det var precis som FSN trodde, dåliga bussningar i transmissionsupphängningen.
Aha, där ser man, jag trodde det var 02:anmsom hade semitrailing.

Posted: 2005-07-08 17:55:04
by Dan Hovang
Pär Hylander wrote:Aha, där ser man, jag trodde det var 02:anmsom hade semitrailing.
Det har den också ;)