smälthål i kolv turbo s-90 spridare? ventilslipning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
MikeK2
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2004-04-20 21:13:31
Contact:

smälthål i kolv turbo s-90 spridare? ventilslipning?

#1 Post by MikeK2 »

Hej!

Lyfte toppen o skulle byta va ja trode va en gången toppackning.
Visade sig vara ett smält hål stort som en en-krona i 3:ans kolv.

Har tagit ner framvagnen o ska ta ur kolven genom att lossa överfallet på veven & sedan trycka ur den uppåt.

Några särskilda saker att tänka på?

Verkar ju som den fått för lite bensin, då endel av ventilerna ser brända ut, ca 300hk i nu med orginal-spridarna & br-regulator. enligt en formel som finns på www.etapp.se hemsida (300hk * 6 / antal spridar 4 = 450cc/min. bosch gröna orginal ger 382cc/min dvs lurar jag på att sätta i andra spridare och regulator samt ev en starkare br-pump om det skulle behövas men det får ja provtrycka & se.

Vet inte vilket ohm org-spridarna har men de ja hittat är på 12ohm 525cc/min@4.0bar, vad innebär det att ha spridare på 12ohm krävs det några övriga förändringar.

Eller nån som har nåt tips om andra spridare samt en passande regulator vilket det finns en hel del att välja på. Linjär eller proggresiv?

Några tips när ja ska demontera ventilerna inför slipning? samt återmontering nåt särskilt att tänka på?

Med mycket vänliga hälsningar

Micke.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Tjena,
låter onekligen som du har allvarliga problem med bränslet med spikningar som efterföljd.
Antingen har du dåliga chip inte anpassade för din konfiguration/laddtryck men det verkar även som spridarna och/eller bränslepumpen och/eller regulatorn inte fungerar som det ska.
Regulatorn och pumpen brukar vara driftsäkert, men spridarna kan generellt bli sämre med tiden.

Du kan inte köra högohmiga spridare, det ska vara lågohmiga i dessa bilar.

Jag har ett set helt nya Siemens 599cc spridade till salu för 2600 kr som passar direkt utan några modifikationer.
De räcker till uppåt 400 hästar. Skicka ett PM om du är intresserad!

Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users