Page 1 of 2

CO%

Posted: 2005-06-30 09:33:07
by hairy
vid besiktningen låg co 13 , andra gången dom mätte efter att åkt lite med den låg den på 9,5 , var till den lokala värkstaden och skulle sjustera co men det jick inte efter att ha skruvat ner den i botten låg ( det ska bara behövas så lite som ett halvvarv max ett varv ) värdet på 8,5 men då men då gick bilen så dåligt att den dog , han sa att luftmängdmätaren är trasig ( kan tillägga att bilengår dåligt på tomgång sedan jag skulle starta bilen en gång i sutet på förra sesongen) så åkte till skroten och köpte ny , bilen går inte något bättre på tomgong , ska leta efter värksta som har tid att co systera , den går säkert lika pissigt med den nya lmm

Posted: 2005-06-30 21:13:41
by 944_Driver
Det är säkert något annat fel som spökar för dig.. soppatryck?, tps?, tempsensor?, tändsystem?

//Magnus

Posted: 2005-07-01 08:44:11
by hairy
tempsensor
den kan ju je ifrånsig signaler att det är 2+ grader i kylvatnet , altså motorn är jätte kall och behöver mer soppa , fick tid för co koll kl13 på mondag

Posted: 2005-07-04 20:20:20
by hairy
co% låg på 9.9 med nya lmm också så den ska lämnas tillbaks , var och besiktigade den idag , så nu får man en månad till att leta fel , vatten tempgivaren kostade 240kr på porschecenter , så det kanske blir en sådan

Posted: 2005-07-04 20:31:54
by 944_Driver
Mät upp givaren först, en billig multimeter kostar 200 spänn och lär hjälpa dig med mer än att kolla tempgivaren.

//Magnus

Posted: 2005-09-21 19:13:49
by hairy
böt iallafall temp felsensorn( ungefär 150-200 ohm fel )och bilen går mycket bettre men co halten är fortfarande lika hög , hade bilen inne på värkstan för felsök och han sa att det var tps:n som var kack , den gick på 1000 kr , om man skulle köpa en beggad sådan fins det något sett att kolla upp om den är hel eller trasig ?
har en multimeter nu ,om det jelper

Posted: 2005-09-21 21:01:58
by 944_Driver
TPS:n är lätt att kolla upp på våra tidiga bilar, det är bara en treläges strömbrytare. Tomgång (ska klicka när man stänger spjället) = 0 ohm mellan stift 1 och 2, fullgas = 0 ohm mellan stift 2 och 3. Alla lägen mellan tomgång och fullgas = oändlig resistans mellan alla stiften.

Skulle det inte klicka när man öppnar och stänger spjället så kolla om det inte går att justera TPS:n lite genom att lossa den och vrida lite på den. Troligen passar det bra med en från nästan vilken bil som helst med motronic 1.1 eller 1.3 om du ska ut på skrotjakt

//Magnus

Posted: 2005-09-22 07:51:55
by JDr
Ursäkta en oerfaren...
Vad exakt är TPS?? vad gör den och vart finns den?

Posted: 2005-09-22 08:46:06
by PT944
hairy wrote:böt iallafall temp felsensorn( ungefär 150-200 ohm fel )och bilen går mycket bettre men co halten är fortfarande lika hög , hade bilen inne på värkstan för felsök och han sa att det var tps:n som var kack , den gick på 1000 kr , om man skulle köpa en beggad sådan fins det något sett att kolla upp om den är hel eller trasig ?
har en multimeter nu ,om det jelper
Har du kollat om du inte har en liten läcka på innsugsröret????
starta bilen spruta startgas vid innsugsröret
stiger varvtalet då har du förmodlingen en läcka?
ev en avgasläcka kan det vara oxå

Posted: 2005-09-22 16:09:22
by hairy
ev en avgasläcka kan det vara oxå
det sitter ju ingen lamda på 82:orna , vid avgas läck borde det bli marginelt bätre co

Posted: 2005-09-22 16:16:52
by Raukman
Hade själv stora bekymmer med hög co förrut, då var min tomgångsmotor kass! :shock: :?
Kan va värt å kolla, gasa upp bilen å släpp sedan gasen å kolla att han stabiliserar sig långsamt mot slutet, från 1700-1800rpm å neråt till tomgång. Prova sedan samma sak med kabeln, på tomgångsservot, bortryckt.

//Peder

Posted: 2005-09-22 18:18:36
by 944_Driver
Det är bara bilar från 85.5 och framåt som har tomgångsmotorn. Tidigare bilar har bara en ventil som påverkas av uppvärmingen från ett litet element och motorns värme, databoxen kan inte påverka tomgångsvarvtalet.

//Magnus

Posted: 2005-09-23 09:56:13
by hairy
tps:n klickade inte med gas vajern på ( har ej mätt glömde multimetern hemma)så jag får släppa på gas vajern

Posted: 2005-09-27 15:57:05
by hairy
efter att ha jysterat tps:n , inte F-n blev det någon skilnad , jäkla skit bil

CO%

Posted: 2005-09-28 20:52:17
by GLi
Kolla vacuum slangar, byt olja kolla tändsystemmm. Om inget annat hjälper så får du väl ordna "besktningssoppa" 8) ...dvs minst 10% K-sprit och resten bensin. Denna blandning brukar få igenom riktiga "högpoängare".