Torkarna går inte att stänga av...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Torkarna går inte att stänga av...

#1 Post by RallyCalle »

Tjaba!
Mina vinrutetorkare går inte att stänga av, man får helt enkelt nöja sig med att köra på långsamaste intervallet.... :evil: Vad kan felet vara? Har funderingar på att montera en extra strömbrytare helt enkelt, men det vore bra om det ville funka som det var tänkt... :)
MVH
Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

ursäkta, men jag lånar din tråd o ställer en fråga jag med..

är det någon som har löst sitt problem med för långsamma torkare?! sbp sa att om jag inte fixade det till nästa gång skulle jag få en anmärkning på det.. :/ .. så.. hur ska man lösa det? ny motor? nya el-kablar (mer ström) ... både ny motor o nya kablar?


rallycalle : hmm.. har du tagit bort ratt o plast och kollat spakar och kablar osv? kan ju vara så enkelt att något har lossnat lite och alltid ligger emot så de får ström hela tiden..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Robert Littorin
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-03-30 12:29:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Upplands väsby
Contact:

#3 Post by Robert Littorin »

Broberg: Du behöver nog inte köpa någon ny motor, det räcker nog med ta isär alla leder och göra rent och smörja. Det går kanske även o få isär motorn o göra rent runt utgående axel. Har gjort detta på andra bilar och fått ett bra resultat. Har även gjort rent mina fönserhissar genom att plocka isär motor och göra rent runt kuggar och utgående axel, det blev en jäkla fart på hissarna efteråt.
:#944burn:
Robban76
944 N/A 83

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Re: Torkarna går inte att stänga av...

#4 Post by Mr Z »

RallyCalle wrote:Tjaba!
Mina vinrutetorkare går inte att stänga av, man får helt enkelt nöja sig med att köra på långsamaste intervallet.... :evil: Vad kan felet vara? Har funderingar på att montera en extra strömbrytare helt enkelt, men det vore bra om det ville funka som det var tänkt... :)
MVH
Calle
Jag hade samma problem på min gammla 924:a..... Efter att ha plockat isär det hela insåg jag att jag supit bort stiftet som gör att armen får fasta lägen..... :cry:
Då kunde man iaf. ställa torkaren i "mellanläge"..... Tror faktiskt inte jag fixade det problemet..... :roll: Körde ju ändå inte när det regnade..... :wink:

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Jag gjorde en korkad grej som bla orsakade att torkarna gick hela tiden...

Tvättade nämligen bilen utan att ha på locket över säkrings och relädosan. (944 S2) vilket fick till följd att tvättvatten och schampoo rann ner bland reläerna och ställde till oreda. Fick öppna några reläer och spola med destvatten (inte elektriskt ledande) samt även hela relädosan med destvatten. Efter ca 2 liter funkade det igen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by RallyCalle »

tack för tipsen, ska jobba på det i helgen
//Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Maag
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-04-27 15:02:42
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986
Location: Ånge
Contact:

samma problem..

#7 Post by Maag »

Hej Calle !!
Har du hittat någon lösning på ditt problem med torkarna ?
jag har exakt samma strul på min 82-a N/A, har rivit isär hela konstruktionen vid ratten och gjort rent & smort upp utan framgång..
En kompis har mätt upp reläet och hittade inte något fel på det heller ??
Så har du eller någon annan något tipps på vad det kan vara ??

Mvh Tobbe

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by RallyCalle »

Tjena
Jag fick just ett mail där en kille hade bytt reläet, å det hade avhjälpt problemet, ska prova själv, men jag har inte hittat det! Enl min handbok sitter det inte tillsammans med dom andra under/framför ratten... nån som vet?
//Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by RallyCalle »

Hej
Jag tar tillbaka mitt påstående om att torkar-reläet inte skulle sitta bland dom andra, det gör det... :oops: jag stack ner till den lokale VAG-handlaren för att skaffa ett nytt, men han hade inget. Han hade ett som skulle motsvara mitt, men det gjorde så att intervallfunktionen försvan... :( , och för detta ville han ha 280 spänn :x Vet någon var man kan hitta relän?
//Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#10 Post by Porrsche »

Hör med Mekonomen, de brukar kunna fixa fram allt småplock.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#11 Post by RallyCalle »

Hej
Nu har jag fixat ett nytt relä från skroten, mekonomen hade inga. Det funkar fortfarande inte tyvärr, så nu har jag ett extra relä om nån är intresserad!
//calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Maag
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-04-27 15:02:42
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986
Location: Ånge
Contact:

Relä

#12 Post by Maag »

Hej Kalle !!
Vad vill du ha för relät ?? Tänkte att ja kunde juh prova jag med å se om det kanske är det som är det ev. felet på min.

Mvh Tobbe

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Relä

#13 Post by RallyCalle »

Maag wrote:Hej Kalle !!
Vad vill du ha för relät ?? Tänkte att ja kunde juh prova jag med å se om det kanske är det som är det ev. felet på min.

Mvh Tobbe
Tjena!
Jag gav 100 pix för det, så det vore väl lagom? Slå en signal på 0702133517
MVH Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#14 Post by Peedster »

Min förra 931 betedde sig oxå konstigt med torkarna, men detta var när det hade regnat. Det sprakade lite från nånstans då oxå...:S
Det gick även lite säkringar om jag minns rätt.

Ja att gå in på porsche center och köpa reläer är ganska dumt!
Ta med er det felande reläet till den stora elkedjan som heter, ja nu minns jag inte med något i stil med Etka eller liknande och så tillverkar de ett nytt på en dag!
Kostade ca 60kr när jag hade problem med vinkande popuplysen, såg ganska roligt ut då de ibland kunde fortsätte åka upp och ner fast både bilen var avstängd och larmad :D

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Plus2
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-05-24 13:04:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by Plus2 »

Peedster wrote:Min förra 931 betedde sig oxå konstigt med torkarna, men detta var när det hade regnat. Det sprakade lite från nånstans då oxå...:S
Det gick även lite säkringar om jag minns rätt.
/Peter
Det glömde du berätta för mig när du sålde den, men det upptäckte jag i ösregn i Jönköping på väg hem :wink:

Allvarligt talat, med hjälp av Haynes-manualens kopplingsschema och ett unversalinstrument gick det att hitta och fixa felet. Jag vill minnas att problemet var intervallläget där spänningen faktiskt bryts i vindrutetorkarspaken för att starta att torkarna kör ett "torkarslag". Vid uppmätning visade det sig att det inte var 0 ohm mellan de aktuella kontakstiften, lite rengöring av kontakten var allt som krävdes.

Mvh,
P-O Håkansson

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users