Torkarna går inte att stänga av...
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Torkarna går inte att stänga av...
Tjaba!
Mina vinrutetorkare går inte att stänga av, man får helt enkelt nöja sig med att köra på långsamaste intervallet.... Vad kan felet vara? Har funderingar på att montera en extra strömbrytare helt enkelt, men det vore bra om det ville funka som det var tänkt...
MVH
Calle
Mina vinrutetorkare går inte att stänga av, man får helt enkelt nöja sig med att köra på långsamaste intervallet.... Vad kan felet vara? Har funderingar på att montera en extra strömbrytare helt enkelt, men det vore bra om det ville funka som det var tänkt...
MVH
Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
ursäkta, men jag lånar din tråd o ställer en fråga jag med..
är det någon som har löst sitt problem med för långsamma torkare?! sbp sa att om jag inte fixade det till nästa gång skulle jag få en anmärkning på det.. :/ .. så.. hur ska man lösa det? ny motor? nya el-kablar (mer ström) ... både ny motor o nya kablar?
rallycalle : hmm.. har du tagit bort ratt o plast och kollat spakar och kablar osv? kan ju vara så enkelt att något har lossnat lite och alltid ligger emot så de får ström hela tiden..
är det någon som har löst sitt problem med för långsamma torkare?! sbp sa att om jag inte fixade det till nästa gång skulle jag få en anmärkning på det.. :/ .. så.. hur ska man lösa det? ny motor? nya el-kablar (mer ström) ... både ny motor o nya kablar?
rallycalle : hmm.. har du tagit bort ratt o plast och kollat spakar och kablar osv? kan ju vara så enkelt att något har lossnat lite och alltid ligger emot så de får ström hela tiden..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Robert Littorin
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2004-03-30 12:29:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Upplands väsby
- Contact:
Broberg: Du behöver nog inte köpa någon ny motor, det räcker nog med ta isär alla leder och göra rent och smörja. Det går kanske även o få isär motorn o göra rent runt utgående axel. Har gjort detta på andra bilar och fått ett bra resultat. Har även gjort rent mina fönserhissar genom att plocka isär motor och göra rent runt kuggar och utgående axel, det blev en jäkla fart på hissarna efteråt.
Robban76
944 N/A 83
944 N/A 83
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Torkarna går inte att stänga av...
Jag hade samma problem på min gammla 924:a..... Efter att ha plockat isär det hela insåg jag att jag supit bort stiftet som gör att armen får fasta lägen.....RallyCalle wrote:Tjaba!
Mina vinrutetorkare går inte att stänga av, man får helt enkelt nöja sig med att köra på långsamaste intervallet.... Vad kan felet vara? Har funderingar på att montera en extra strömbrytare helt enkelt, men det vore bra om det ville funka som det var tänkt...
MVH
Calle
Då kunde man iaf. ställa torkaren i "mellanläge"..... Tror faktiskt inte jag fixade det problemet..... Körde ju ändå inte när det regnade.....
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag gjorde en korkad grej som bla orsakade att torkarna gick hela tiden...
Tvättade nämligen bilen utan att ha på locket över säkrings och relädosan. (944 S2) vilket fick till följd att tvättvatten och schampoo rann ner bland reläerna och ställde till oreda. Fick öppna några reläer och spola med destvatten (inte elektriskt ledande) samt även hela relädosan med destvatten. Efter ca 2 liter funkade det igen.
Tvättade nämligen bilen utan att ha på locket över säkrings och relädosan. (944 S2) vilket fick till följd att tvättvatten och schampoo rann ner bland reläerna och ställde till oreda. Fick öppna några reläer och spola med destvatten (inte elektriskt ledande) samt även hela relädosan med destvatten. Efter ca 2 liter funkade det igen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
samma problem..
Hej Calle !!
Har du hittat någon lösning på ditt problem med torkarna ?
jag har exakt samma strul på min 82-a N/A, har rivit isär hela konstruktionen vid ratten och gjort rent & smort upp utan framgång..
En kompis har mätt upp reläet och hittade inte något fel på det heller ??
Så har du eller någon annan något tipps på vad det kan vara ??
Mvh Tobbe
Har du hittat någon lösning på ditt problem med torkarna ?
jag har exakt samma strul på min 82-a N/A, har rivit isär hela konstruktionen vid ratten och gjort rent & smort upp utan framgång..
En kompis har mätt upp reläet och hittade inte något fel på det heller ??
Så har du eller någon annan något tipps på vad det kan vara ??
Mvh Tobbe
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Hej
Jag tar tillbaka mitt påstående om att torkar-reläet inte skulle sitta bland dom andra, det gör det... jag stack ner till den lokale VAG-handlaren för att skaffa ett nytt, men han hade inget. Han hade ett som skulle motsvara mitt, men det gjorde så att intervallfunktionen försvan... , och för detta ville han ha 280 spänn Vet någon var man kan hitta relän?
//Calle
Jag tar tillbaka mitt påstående om att torkar-reläet inte skulle sitta bland dom andra, det gör det... jag stack ner till den lokale VAG-handlaren för att skaffa ett nytt, men han hade inget. Han hade ett som skulle motsvara mitt, men det gjorde så att intervallfunktionen försvan... , och för detta ville han ha 280 spänn Vet någon var man kan hitta relän?
//Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Re: Relä
Tjena!Maag wrote:Hej Kalle !!
Vad vill du ha för relät ?? Tänkte att ja kunde juh prova jag med å se om det kanske är det som är det ev. felet på min.
Mvh Tobbe
Jag gav 100 pix för det, så det vore väl lagom? Slå en signal på 0702133517
MVH Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Min förra 931 betedde sig oxå konstigt med torkarna, men detta var när det hade regnat. Det sprakade lite från nånstans då oxå...:S
Det gick även lite säkringar om jag minns rätt.
Ja att gå in på porsche center och köpa reläer är ganska dumt!
Ta med er det felande reläet till den stora elkedjan som heter, ja nu minns jag inte med något i stil med Etka eller liknande och så tillverkar de ett nytt på en dag!
Kostade ca 60kr när jag hade problem med vinkande popuplysen, såg ganska roligt ut då de ibland kunde fortsätte åka upp och ner fast både bilen var avstängd och larmad
/Peter
Det gick även lite säkringar om jag minns rätt.
Ja att gå in på porsche center och köpa reläer är ganska dumt!
Ta med er det felande reläet till den stora elkedjan som heter, ja nu minns jag inte med något i stil med Etka eller liknande och så tillverkar de ett nytt på en dag!
Kostade ca 60kr när jag hade problem med vinkande popuplysen, såg ganska roligt ut då de ibland kunde fortsätte åka upp och ner fast både bilen var avstängd och larmad
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Plus2
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2004-05-24 13:04:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö
- Contact:
Det glömde du berätta för mig när du sålde den, men det upptäckte jag i ösregn i Jönköping på väg hemPeedster wrote:Min förra 931 betedde sig oxå konstigt med torkarna, men detta var när det hade regnat. Det sprakade lite från nånstans då oxå...:S
Det gick även lite säkringar om jag minns rätt.
/Peter
Allvarligt talat, med hjälp av Haynes-manualens kopplingsschema och ett unversalinstrument gick det att hitta och fixa felet. Jag vill minnas att problemet var intervallläget där spänningen faktiskt bryts i vindrutetorkarspaken för att starta att torkarna kör ett "torkarslag". Vid uppmätning visade det sig att det inte var 0 ohm mellan de aktuella kontakstiften, lite rengöring av kontakten var allt som krävdes.
Mvh,
P-O Håkansson
Who is online
Users browsing this forum: No registered users