Page 1 of 1
Vad göra åt trasig kylare
Posted: 2005-06-21 10:42:20
by patand
Fick ju problem med kylarläckage igår på 931:an. Har nu kollat runt lite och enda som verkar ha ny kylare är kylarjonson och där kostar den ca 2500SEK (misstänker att det tillkommer frakt på det också).
Det är iof inte så jätteblodigt men man undrar ju iaf om det kanske är lönt att be någon försöka löda det lilla hålet som är. Det sitter ju bra till och kylaren verkar vara i bra skick i övrigt.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Håller en lagning även på en rejsbil, eller ska man satsa på ny kylare istället? Vad kostar en lödning/svetsning av ett hål på ett litet (2-3 mm i diameter) rör med ett hål i storleksordningen 1 - 1,5 mm? Kan de laga hålet utan att täppa till det lilla röret helt invändigt?
Posted: 2005-06-21 13:57:33
by Pär Hylander
<500 kr?
Om en av flera parallellkopplade rör pluggas så påverkar det marginallt i försämrad riktning.
Posted: 2005-06-21 14:17:10
by patand
Tror du att det håller då Pär? Vet inte hur länge kylaren suttit där... men den ser fräsch ut. Det är ju ändock trist om det blir så att den bara håller ett kort tag och sen står man där på något banmöte och kan inte köra...
Posted: 2005-06-21 15:59:23
by BNTS
Ett tips kan vara att just täppa till det röret, klipp av det vid läckan och rulla/kläm ihop ändarna.
Vips, en tät kylare med något försämrad prestanda.
Posted: 2005-06-21 21:23:21
by Emil C
Vad är det för rör??? Det kan inte gå att kapat lite snyggt och sedan bara klämma en gummi slang i stället för den rörstump du kapat???
Posted: 2005-06-21 21:46:32
by patand
Verkar som det får bli lite fotande i morgon... så kan ni alla hjälpa mig med förslag utifrån hur det ser ut.
Posted: 2005-06-22 07:51:38
by Pär Hylander
Tycker Niklas förslag är sunt.
Röret är ju en integrerad del av kylaren, cellpaktet består av en massa parallellkopplade rör mellan gavlarna som har kylflänsar på sig, jag har tolkat det som ett av dessa som läcker. Att på på en slang där förefaller för mig vara ett finmekaniskt arbete med stor svårighet....
Är kylaren i övrigt fräsch så är det väl värt att laga den. Svårigheten är veta om den är det.
Posted: 2005-06-22 08:25:53
by anders-f
Ta kylaren till Kylarfabriken i Högdalen. Är den reparabel så fixar dom problemet. Dom har förstås oxå nya. Kostade 2.700 i höstas.... Med ålderns rätt spricker kylaren gärna i gaveln, som är av plast och då finns tyvärr intet att göra, lärde jag mej. Dom finns på 08 - 6190600.
/anders-f
Posted: 2005-06-22 11:20:36
by patand
Tack för tipset anders-f. Tyvärr hade kylarfabriken ingen uppgift om kylare till min bil (924 turbo), de skulle dock kolla med leverantören och återkomma. Det verkar som de flesta ställen inte har kylare till denna.
En lagning trodde de skulle gå på 400-500kr men om kylaren var i aluminum så är det osäkert om det går bra, ibland funkar det ibland inte sa han.
Blir nog iaf att plocka bort kylaren och åka med den till någon kylarfirma så får de se om de kan laga den och vad de säger om skicket på den.
Posted: 2005-06-22 11:28:49
by patand
Här är förresten en bild på kylaren.
Det är ett av de horisontella små rören som sprungit läck på det ställe där cigarettfiltret sitter...
Jag som lekman tycker iaf att kylaren verkar vara i bra kondition i övrigt.