Oljetempmätare?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Oljetempmätare?

#1 Post by boxsterpontus »

Jag tänkte montera en oljetempgivare och var nere och kikade lite i på bilen i garaget idag.

Det finns en plugg sidan om oljetrycksgivaren som borde va bra för att montera tempgivare i. Tyvärr så ser det förbannat trångt ut just där, det sitter nån stor alu-grej precis under/framför. Verkar va svårt att få in något i det hålet.

Någon som har monterat givare/mätare i bilen som har några tips?

Det fanns en post om detta i gamla forumet men jag hittar inte dit :(
Pontus Borg

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#2 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har vill också ha oljetempmätare i min men jag är inte riktigt med på din förklaring så jag skickar in en bild.

Image

Jag har lossat pluggen vid den gröna pilen och vad jag kunde se så går det få plats med en givare där. Jag fick dock inte dit min då jag hade fel "adapter skruv" till min givare (oljetempmätare från Biltema). Så jag är också tackam för tips om detta.
Last edited by Eddie Varvstopp on 2004-05-04 19:57:32, edited 1 time in total.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Henken
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-03-29 11:31:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#3 Post by Henken »

Jag har oljetempmätare monterat av förra ägaren. Kan kolla om jag kan se hur det sitter. Ska ändå hissa upp den snart...
Den är numera såld =(
T nästa !?

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by boxsterpontus »

Eddie Varvstopp wrote:Jag har vill också ha oljetempmätare i min men jag är inte riktigt med på din förklaring så jag skickar in en bild.

Jag har lossat pluggen vid den gröna pilen och vad jag kunde se så går det få plats med en givare där. Jag fick dock inte dit min då jag hade fel "adapter skruv" till min givare (oljetempmätare från Biltema). Så jag är också tackam för tips om detta.
Argh, du har ju hur mycket plats som helt!
Vi stackare som har styrservo har en enorm alu-arm mitt framför precis det hålet. Det blir att plocka fram vilkelslipen...

Hålet där är gängat med M18x1.5 enligt verkstadshandboken. Finns Nippel för vattentemperaturmätare som passar på biltema för 19.90kr
Pontus Borg

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Jag har satt in givare i medelst en reducerande bussning istället för oljepluggen. (på 924).

Passar inte gängorna så ordnar en ordinarie utrustad hydraulikfirma reduceringar för nästan inga pengar alls, typ 20-30 kr.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#6 Post by Eddie Varvstopp »

Jag misstänkte att det var något så lätt...
Tack för svaren grabbar :D och lycka till Pontus.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

Finns det ingen extraplugg på tråget som sitter bättre till?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

FSN wrote:Finns det ingen extraplugg på tråget som sitter bättre till?
Vet inte i detalj hur är på 944-tråg. Men på min 931 finns det en extra precis bredvid pluggen, men den använder jag till returen från vevhusventen.

Tycker inte det är krångligt att använda oljepluggshålet faktiskt, sätter bara en kabelsko nära givaren, vilket gör att oljebyte tar 5 sekunder längre tid.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#9 Post by FSN »

Pär Hylander wrote:
FSN wrote:Finns det ingen extraplugg på tråget som sitter bättre till?
Vet inte i detalj hur är på 944-tråg. Men på min 931 finns det en extra precis bredvid pluggen, men den använder jag till returen från vevhusventen.

Tycker inte det är krångligt att använda oljepluggshålet faktiskt, sätter bara en kabelsko nära givaren, vilket gör att oljebyte tar 5 sekunder längre tid.
Är ganska säker på att vi har en oljetempmätare i en extraplugg på tråget. I den pluggen på bilden har vi satt en mekanisk oljetrycksmätare.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by boxsterpontus »

FSN wrote:
Pär Hylander wrote: Vet inte i detalj hur är på 944-tråg. Men på min 931 finns det en extra precis bredvid pluggen, men den använder jag till returen från vevhusventen.

Tycker inte det är krångligt att använda oljepluggshålet faktiskt, sätter bara en kabelsko nära givaren, vilket gör att oljebyte tar 5 sekunder längre tid.
Är ganska säker på att vi har en oljetempmätare i en extraplugg på tråget. I den pluggen på bilden har vi satt en mekanisk oljetrycksmätare.
Har du borrat ett eget hål eller finns det någon annat bra hål?

Det verker inte va helt enkelt att kapa av armen till servopumpen. det sitter en massa annan skit bakom den. Så jag har lagt ner att använda det hålet.

Mätaren är redan monterad och sladd är framdragen...
Pontus Borg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users