Page 1 of 4
Olja i vxl med diff
Posted: 2005-06-20 08:47:25
by Dan Winberg
Vad sjutton ska jag ha för olja i växellådan när jag har diff?
Alla snackar om redline oljan men tror inte dne är så bra om jag har lamelldiff?? Någon som vet. Nån som vet en olja som passar?
HCJ
Posted: 2005-06-21 10:24:55
by Dan Winberg
Var inne på HCJ idag för att kolla om dom hade ngn aning vad jag skall ha för olja och dom började slå på sina register...
- Vad var dte för bil?
- 968
- Motorstorlek?, 3,0/ 2,5 liter?
- ehh, det finns bara 3,0 original!
- ok då ska du ha 0,7l enl mina papper.
Men va fasen det verkar ju osm att det inte stämmde för 5 öre!.
0,7l?, har ni sett ngn 968 med 2,5l motor? :-)
Posted: 2005-06-21 10:34:59
by patand
Skrattretande... eller tragiskt...
Posted: 2005-06-21 10:36:15
by Dan Winberg
jag som nästan trodde att dom var lite seriösa.
Posted: 2005-06-21 10:52:28
by skillz
Att det ska vara 0.7liter kan nog stämma mycket bra. Brukar inte vara så mycket olja som cirkulerar där
Men du fick ju inte var på vilken olja som ska i. Men redline's olja bör nog funka. Dock inte 100% på det. Så någon annan får bekräfta

Posted: 2005-06-21 10:55:22
by Dan Winberg
vet de fasn för om det är lamelldiff så vill jag antagligen inte ha helsyntetisk olja..är ingen olje expert men men...
Posted: 2005-06-21 11:34:20
by patand
Den Redline olja vi har pratat mest om tidigare på forumet är Redline MTL den är nog inte gjord för lamelldiff. Men kanske denna olja som också är från Redline passar bättre:
http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=20
Obs ta inte detta som någon sanning, jag har bara försökt läsa på Redlines hemsida och vet inget mer än vad som står där, jag kan dessutom ha missuppfattat den texten...
Posted: 2005-06-21 16:08:37
by Dan Winberg
Tycker det verkar som att denna oljan passar bättre för diffen. I den mån jag förstår engelskan i alla fall.
75W140
"Our 75W140 gear oil is a GL-5 rated product recommended for street-driven road car differentials where that viscosity is specified, providing excellent performance in both conventional and limited slip units. Popular in late-model Ford truck rear differentials as well as many other common models."
(Tack för länken förresten)
Posted: 2005-06-21 21:33:24
by Dan Hovang
75W140 är nog ett mycket gott val för en diffad låda, speciellt om du inte har oljekylare. I min låda (951) gick det i lite över 2 liter och enligt 944 manualen ska man ha 2 liter exakt. Tror inte 968-lådan skiljer så mycket.
Posted: 2005-06-21 22:01:43
by Dan Winberg
Dan Hovang wrote:75W140 är nog ett mycket gott val för en diffad låda, speciellt om du inte har oljekylare. I min låda (951) gick det i lite över 2 liter och enligt 944 manualen ska man ha 2 liter exakt. Tror inte 968-lådan skiljer så mycket.
håller med dig, vad har du för olja i din?
Posted: 2005-06-22 08:12:15
by Dan Hovang
75W90 GL5, men nästa gång blir det 75W140.
Posted: 2005-06-22 08:30:49
by Dan Winberg
Vart sjutton hittar jag den oljan då?, har letat som en galning nu och finer den inte.
Posted: 2005-06-22 09:44:12
by MarcusLi
Mekonomen har Castrol syntetisk 75/140 API GL 5.
Posted: 2005-06-22 11:12:42
by patand
MarcusLi wrote:Mekonomen har Castrol syntetisk 75/140 API GL 5.
Inte för att jag tror Castrol är dåligt direkt, men det var Castrol Syntrax Universal jag det var i min låda innan jag hällde i Redline. Redline funkade 110% bättre, alla tendenser till skrapning försvann i min låda.
Jag köpte min Redline MTL på mekonomen i Sätra/Skärholmen i Stockholm. De hade en hel hög med olika Redline oljor så antagligen kan Mekonomen i övriga landet också ta hem om de inte har hemma det man söker av Redlines sortiment.
Posted: 2005-06-22 19:08:54
by 944_Driver
Det är inte en bakaxelolja ni håller på att hälla i lådan? För det är väl en viss skillnad på olja som 'bara' ska klara av diffen och en som också måste klara av att ge smidiga växlingar?
Jag tror att vi porschepiloter med motorn fram får kolla på oljor för normalt sätt framhjulsdrivna bilar eftersom vi har en låda som är nära släkt med en audilåda.
//Magnus