Page 1 of 1
Behöver snabb hjälp.
Posted: 2005-06-18 13:35:17
by Bosse
I dag så slutade bilen ladda. Hade rena turen att jag klarade mig hem.
Troligen är kolen i generatorn slut. Såg i går att det var lite låg spänning på voltmätaren. endast 12.5-13 Volt och i dag lade det av helt med varningslampa osv.
Bilen är en 968 cs med lilla generatorn PN 944 603 109 00.
Regulatorn ser ut att heta PN 928 603 142 00.
Nya kol sitter väll ihop med regulatorn antar jag!
Någon som vet hur att översätta detta till andra vagbilar alternativt biltema / mekonomen
Skulle besiktiga på Måndag och resa till Dalsland på tisdag så nu är det bråttom.
Alla tips motages tacksamt.
Bozo
Posted: 2005-06-18 14:59:58
by Bosse
Plockade ner regulatorn från generatorn (det gick att göra från huven)
BOSCH 1197 311 021 är partnummret Det ståt också EL 14V 4C på den.
Ett av kolen är rejält mycket kortare än det andra.
Så det är nog problemet.
Någon? Var fins denna del att få tag på en söndag?
Posted: 2005-06-18 17:33:46
by Maxx
Favorit i repris,
Bosch onlinekatalog:
http://webapp.bosch.de/toc/
Gör ett artikelsök på boschnumret. (Klicka på fliken "Artikelsök" längst upp på första sidan du får upp efter att ha valt språk.) Klicka på artikelnumret i listan och välj "Jämförelsenumren". Då får du en lista på reservdelsnummer hos de biltillverkare som använder delen i sina bilar. Skriv ut och ta med dig till lämpligt inköpsställe.
Du kan även välja "Fordonslänkar" så får du en lista över alla fordon som använder delen. En diger lista i ditt fall. Verkar bara vara ca 630 olika fordon som använder den delen. I värsta fall kanske du kan låna från grannens bil?
Glöm inte att spara länken till Bosch onlinekatalog som favorit i din webbläsare! 
Posted: 2005-06-18 21:27:33
by Tomas
En Söndag är väl din bästa chans en OK mack, de är väl de enda som har kvar lite bildelar och inte bara säljer rullande korvar. Om du inte hittar en Söndagsöppen bildelsfirma. Har dock för mig att den lokala OK macken här har lite olika kol i lager.
Posted: 2005-06-19 13:42:48
by BNTS
Prata med automagnet i frölunda, de har "allt" till generator etc. Original och billigare piratdelar.
Från Eniro...
Adressuppgifter Automagnet, AB
Lergöksg. 10, 421 50 VÄSTRA FRÖLUNDA 031-49 09 90
Fax 031-49 09 93
Jourtfn Carl-Åke Isacson 0705-69 09 90
Jourtfn Marcus Pålsson 0705-79 09 90
Posted: 2005-06-19 13:45:14
by BNTS
Posted: 2005-06-19 16:16:23
by Bosse
Tack för alla tips.
Med Bosch listan tillhands så var det bara att åka ut (cykla) till Biltema på Hissingen och inhandla en regulator till Audi 100, 1986 och framåt.
98 sek betalades och hem för montering.
Det var lite knepigt att få regulatorn på plats då kolen fjädrar ut, men såsmåningom så gick det.
Billiga startkablar fick jag också med från Biltema och med hjälp av ett extra batteri som stod i källaren så startade bilen.
Men ingen laddning några svordommar över billig skit från Biltema o.s.v.
Stängde av bilen, funderade, startade igen med hjälå av extra batteri.
Varvade bilen lite, funderade och så kom laddningen som en sjänk från ovan. Lite lungt med 13 v för att efter en stund visa 14 volt.
Kanske var det kolen som skulle slitas in lite för att det skulle fungera.
Nu är jag bara orolig för vilket straff jag kommer att få för att ha monterat Biltema delar i min Porsche.
Bozo
Posted: 2005-06-19 16:44:26
by Maxx
Äh ... Audi 100, Porsche 968 ... vad är skillnaden? Är ju Audi båda två, så det kommer nog att funka bra med en pryl från Biltema.
Bra att det löste sig!

Posted: 2005-06-19 17:37:09
by 944_Driver
Tänkte på det här med att du fick varva lite för att få igång laddningen.. Är laddningslampan på instrumentpanelen ok? (lyser med tändningen på men motorn avstängd) Trasig lampa kan annars ge just fenomenet att det är svårt att 'få igång' laddningen. Själv kör jag också med biltemas regulator i min bmw och den har rullat cirka 1300 mil med den nu.
//Magnus
Posted: 2005-06-19 19:51:41
by Tomas
Nya kol kan ge symptomet att man måste varva lite för att få igång laddningen.
Annars är det helt riktigt att trasig laddningslampa kan ge samma fenomen på de flesta bilmodeller (men inte alla vad jag förstått). Strömmen genom lampan används för att magnetisera rotorlindningen så att generatorn "tänder", när den väl börjat ladda försörjer den sig själv.
Posted: 2005-06-19 20:44:09
by Bosse
Tror inte det är någon laddningslampa på 968cs.
Det var indikering på voltmätaren och "check eng. light" (stora huvud varningen) som komm på. Inga andra lampor vad jag kunde se.
968cs har snålt med indikationer på panelen.
Bozo
Posted: 2005-06-25 17:39:27
by Bosse
Besiktning med blankt papper i Måndags och resan till dalsland utan problem som det såg ut. Men dagen efter så startade inte bilen. Batteri låg spänning. Tydligen fick batteriet stryk av något. Nytt batteri och tillbaka på banan.
Lite skummt är det med laddningen fortfarande. Kommer inte igång förän man varvar lite?
Kanske är det en trasig lampa i alla fall.
Bozo