varningslampan/oelstand

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
tpez1
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

varningslampan/oelstand

#1 Post by tpez1 »

Har en undran om någon har haft samma problem?

När jag startar upp bilen en 944 n/a -87:a 8 vent.så är allt som vanligt, stänger av bilen igen efter ca:3 min. startar igen efter ca: 5min och då lyser varnigslampan och varnar för oelstand vilket jag förmodar är oljenivån :) men har kollat oljenivån och den är bra. Oljetrycket är åxå riktigt bra. När jag sedan åker hem från jobbet är allt som vanligt, så detta händer bara på morgonen, 2: dagen på raken nu. :shock:

Bara undrade om någon kan ha en aning om var jag ska börja leta, eller vad jag ska ta mig till. :? Känns lite oroligt att åka med röda lampan lysandes rätt i ansiktet :D

Tacksam för alla förslag /Thomas

KJB
S2-Poster

#2 Post by KJB »

Min var precis likadan förra hösten. Men sen la det bara av, har inte råkat ut för det i år, så jag kan tyvärr inte ge några tips. Kanske kan vara givaren? :?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

tpez1
S-Poster

#3 Post by tpez1 »

Känns som jag kanske inte behöver vara så orolig då alltså :D
Ska ta och byta givaren, nån som vet var den sitter? Lika bra att fråga innan jag börjar leta själv.
Människan är lat av naturen :lol:

cabberobban
S-Poster
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991

#4 Post by cabberobban »

En tanke är att du har låg oljenivå men inte FÖR låg. När bilen står still över natten eller dagen, droppar all olja ner i sumpen. När du startar upp den pumpas den runt och det tar en stund innan den rinner ner igen när du stänger av den, tills dess blir nivån i sumpen något lägre. Ligger oljenivån då redan på "gränsen" så kan det räcka för att den skall varna som du säger. Ligger nivån på max enligt stickan när den är kall, så vet jag dock inte. Men börja med att fylla upp till maxlinjen när den är helt kall.

Mvh Robban
944 Turbocab

Post Reply