Stora kamremsproblem!!! **UPPDATERAT**

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Stora kamremsproblem!!! **UPPDATERAT**

#1 Post by Ducati »

Hej

Polarens 944 -83 ville inte starta idag, kom dit och såg att kamremmen inte satt ordentligt på kamaxeldrevet, den låg på kuggarna,inte i dem. Tog bort kåporna framför motorn och balansremmen är av och har antagligen trasslat in sig i kamremmen.

Vad ska jag göra nu?
Han har ju dragit runt motorn på startmotorn utan att kamaxel rört sig, är det bara att ställa motorn i ÖD och vrida kamaxeln till rätt läge, hänga på en ny rem och göra ett kompprov för att se om nån ventil har krökts?
Last edited by Ducati on 2005-06-14 19:19:30, edited 1 time in total.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Obs! Gör inte det....Obs! :shock:

Om en ventil krökt sig och ni hänger på en ny rem för nåra hundra så kan inte bara ventilen haka fast igen om den är krokig utan även remmen kommer ta stryk oxå.. Och ev gå av igen.. :?

Skulle nog ställa in motorn i ÖD och demontera toppen och kolla om
några skador uppstått... Om skador uppstått så vet ni ju...

Även om det kanske funkar med en ny kamrem så kan ju smällen
ha gjort ventil/erna känsliga för belastning och kan därmed spricka o
gå av.. Obs! då blir det dyrt...

Tänk er detta scenario: Ni monterar en ny kamrem och den startar..
Ni åker ut o testkör. Ni kommer upp i över 100 och en ventil går av.. :roll:

Då blir det en ny motor då allt far åt fanders...

Det finns dom som fått kolvstakarna genom blocket och då är det inte reparerbart..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#3 Post by H.Magnusson »

Häng på en ny rem, ta ut tändstiften och dra runt motorn två varv för hand och kolla så att det går lätt. Är det ok så tar ni komptest. Har man inte kört när den gick av så är chansen ganska stor att ventilerna klarat sig.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Lugn i stormen!
Även om en ventil krökts så har jag svårt att tro att den skulle sabotera den nya kamremmen.
Dessutom är packningarna som går åt för att lyfta på toppen mångdubbelt dyrare än en ny rem (arbetskostnad ej inräknat).
För att minska risken för att skada remmen eller andra saker bör man dock dra runt motorn för hand minst två varv efter man monterat remmen och innan man kör startmotorn.

Om en ventil krökts så framgår det av kompprovet.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Jag skrev:
Även om det kanske funkar med en ny kamrem så kan ju smällen
ha gjort ventil/erna känsliga för belastning och kan därmed spricka o
gå av.. Obs! då blir det dyrt...

Tänk er detta scenario: Ni monterar en ny kamrem och den startar..
Ni åker ut o testkör. Ni kommer upp i över 100 och en ventil går av..
Finns inte en chans att jag skulle ens prova på att starta den utan att ha
kollat toppen innan..

Tomas skrev:
Dessutom är packningarna som går åt för att lyfta på toppen mångdubbelt dyrare än en ny rem (arbetskostnad ej inräknat).
För att minska risken för att skada remmen eller andra saker bör man dock dra runt motorn för hand minst två varv efter man monterat remmen och innan man kör startmotorn.

Om en ventil krökts så framgår det av kompprovet.

Tomas


Remmarna.. Inte remen.. Det är bara att byta precis alla remmar som
sitter runt kamremen.. Det är inte nån idé att byta enbart dom som är
trasiga.. Det finns ingen genväg..

Skulle du göra det på din egen bil ?
Dessutom så stod det inte nåt i Tråden där kostnader påpekades..

Skulle inte chansa då kostnaden att byta motor är ganska mkt dyrare än en packnings-sats..

Ring mekonomen och hör vad packningarna kostar..
Det är väl en topp-packning och grenrörspackning..
Låt insuget sitta kvar.. Vi borde väl vara uppe i max 500:- då eller ?

Det tar nog ett par timmar om man gör det själv... Dvs ställa motorn i ÖD
och demontera toppen.. Det kan det va värt.. Särskilt om man tänker
behålla bilen..
Last edited by Bodens Svarta 944 S2 on 2005-06-05 10:36:48, edited 1 time in total.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#6 Post by 951master »

inte för att bestrida någon på något sätt... :?

men jag hade nog också lagt på en ny rem, vevat runt motorn förhand ett par varv för att kolla att inget tar i, för att sedan ta ett kompprov på den...

för om komptestet visat okej, lär inget ha hänt, å din kompis hade tur... :) , men om någon cylinder visar ett par kg mindre är de andra, så är det bara å lyfta toppen... :(
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#7 Post by red44 »

har för mig att en sats för att byta toppackningen går på ca 1900 till en turbo så det hamnar nog däromkring

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Ducati »

ok, 3-1 i svar alltså...
polaren startade bilen, den gick i kanske 5 sek, sen lade den av. Sen provade han att starta ett antal gånger innan jag kom dit. Han hörde inga konstiga ljud från motorn när den lade av, men det kanske man inte gör
Det jävligaste är att vi skulle bytt remmarna nu i helgen :evil:
Ska montera isär i eftermiddag och kolla om kamremmen är hel
Om den är ok kör jag ett kompprov
Vi får hålla tummarna för polaren, det känns lite extra jävligt eftersom det är min gamla bil....
Last edited by Ducati on 2005-06-05 10:42:57, edited 1 time in total.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Jag ska kolla med en kompis på mekonomen imorrn.. Tror inte att den kostar lika mkt
till en N/a - 83..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#10 Post by red44 »

såg att sanden tar 1450 för samma sats fast till en n/a

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#11 Post by 951master »

n/a 8v och turbo är i stort sett samma packningssats, bara några smågrejer som skiljer... köpte packningssats till min n/a, den gick på nånstans mellan 1500-2000:-
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Ducati skrev:
polaren startade bilen, den gick i kanske 5 sek, sen lade den av. Sen provade han att starta ett antal gånger innan jag kom dit. Han hörde inga konstiga ljud från motorn när den lade av, men det kanske man inte gör
Min sambo hade en A4 1,8 med 20 v motor tidigare..

När kamremen for på den så hörde hon ett svagt "klick" innan motorn stannade.

Sen när man testade startmotorn så gick motorn runt men utan komp..

Alla 20 ventiler inkl nya styrningar böts, och den smällen gick på
ca 17.000:-..

Fick såga loss ventilerna då dom var så krokiga så att
dom inte gick att demontera..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Tomas »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Remmarna.. Inte remen.. Det är bara att byta precis alla remmar som
sitter runt kamremen.. Det är inte nån idé att byta enbart dom som är
trasiga.. Det finns ingen genväg..

Skulle du göra det på din egen bil ?
Dessutom så stod det inte nåt i Tråden där kostnader påpekades..

Skulle inte chansa då kostnaden att byta motor är ganska mkt dyrare än en packnings-sats..

Ring mekonomen och hör vad packningarna kostar..
Det är väl en topp-packning och grenrörspackning..
Låt insuget sitta kvar.. Vi borde väl vara uppe i max 500:- då eller ?

Det tar nog ett par timmar om man gör det själv... Dvs ställa motorn i ÖD
och demontera toppen.. Det kan det va värt.. Särskilt om man tänker
behålla bilen..
Självklart byter man båda remmarna, kamrem och balansaxelrem, men kan du förklara hur du riskerar att skada balansaxelremmen om en ventil är krökt? Den kostnad man riskerar extra är ju endast kamremmen som kostar 2-300 om jag minns rätt.
Packningssatsen till en turbo kostar ca 2000:- hos Porsche och jag skulle aldrig sätta en noname pirattoppackning på en turbo, en NA kanske inte ställer lika höga krav på packningen.

Har inte skruvat i en NA men på en turbo tar det minst 4 timmar för två man att lyfta av toppen (och antagligen längre att montera tillbaka den) om man inte gjort det många gånger tidigare.

Dessutom är varje demontage av toppen ett slitage på motorn. Du riskerar alltid att få in lite smuts i motorn eller att skada någon komponent utan att du ens märker det. Genom åren har man sett massor av exempel på sönderskruvade saker.

Dessutom så är antagligen ett kompprov bättre på att se om ventilerna är raka än ditt ögonmått.

Så svaret är "JA, jag skulle göra det på min egen bil!"

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#14 Post by H.Magnusson »

Man behöver ju inte ha någon balansaxelrem på vid testet, Som Tomas skriver ett komptest är mkt bättre än bara titta på toppen och montera tillbaka. Då måste man provtrycka toppen. Jag hade aldrig plockat toppen
på någon bil innan jag tagit ett komptest. Visst det är en interference motor
men har man inte haft något varv på motorn så kan det klara sig.

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#15 Post by Utzon.se »

Vill påpeka att jag oxo har motordelar som tex. ventiler, packningar, kolvar, ringar, lager och en massa andra saker.

Kamrem: 300
Toppackning: 500
Sotningssats: 1450
Insugsventil: ca500
Avgasventil: ca600

Alltid 99kr i frakt

ps. Packningarna är INTE "noname" de heter Elring. :wink:
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users